Gå til innhold
Arkivverket

[#26666] Peder Larsen Strømmen f. ca 1697 Herøy(Nordl).


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på en av min venninnes aner Peder Larsen Strømmen fra Herøy i Nordland. Opplysninger om han:Før ekteskapet fikk han sønne Nils døpt Dom ? p.trinit. 1723, men barnets mor er ikke nevnt.Peder ble trolovettest paascat ter 3 tia i Herøy 1725, med Ingeborg Christensdatter født ca 1688 som var oppgitt å være 96 år da hun ble gravlagt 19.04.1784. Barn: -Peder døpt teso coena dm 1726-Lars døpt Dom miseric 1728-Anna Johanna døpt 3.ptrinit. 1730 i Herøy-Christen døpt Pentec. ter 3 tia 1732-Kirstina døpt 17.p.trinit. 1734.Jeg har funnet en aktuell kandidat som mulig far til Peder Larsen Strømmen, og det er en Lars Pedersen Strømmen som får datteren Marith døpt i Herøy 18.trinit. 1715. Marith og Peder kan jo være søsken, eller de kan ha samme far men ikke samme mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg vet at du har mye dette, men jeg tar det med: Her er sønnen Nils Pedersen, døpt 1723 (FS/VRI):Niels PEDERSEN Event(s): Christening: 23 May 1723 Place: Heroy, Nordland, NorwayParents: Father: Peder LAERSENSource Information: Batch Number: C427461Source Dates: 1714 - 1740Film or Fiche Number: 125051Collection Details: Heroy; Den Norske Kirke--------------------------------------------------I FS/IGI finner jeg også barna, med moren nevnt: Peder Pedersen Christening: 21 FEB 1726 Holand, Heroy, Nordland, NorwayParents:Father: Peder LarsenMother: Ingeborg Christensdatter--------------------------------------------------Lars Pedersen Christening: 11 APR 1728 Holand, Heroy, Nordland, NorwayParents:Father: Peder LarsenMother: Ingeborg Christensdatter--------------------------------------------------Ane Johanna Pedersdatter Christening: 25 JUN 1730 Holand, Heroy, Nordland, NorwayBurial: 08 FEB 1761 Olfoden, Heroy, Nordland, NorwayParents:Father: Peder LarsenMother: Ingeborg Christensdatter--------------------------------------------------Christen Pedersdatter (datter?) Birth: Christening: 01 JUN 1732 Holand, Heroy, Nordland, NorwayParents:Father: Peder LarsenMother: Ingeborg Christensdatter--------------------------------------------------Maren Kristina Pedersdatter Christening: 17 OCT 1734 Holand, Heroy, Nordland, NorwayParents:Father: Peder LarsenMother: Ingeborg Christensdatter--------------------------------------------------Finner i FS at Peder og Ingeborg blir gift 1725 og her sies det at Peder Larsen født ca. 1705 – dette fødselsåret baserer seg antakelig på oppgitt alder ved dødsfalletPeder Larsen Marriages:Spouse: Ingeborg ChristensdatterMarriage: 23 JUN 1725 Heroy, Nordland, Norway--------------------------------------------------Ingeborg Kristensdatter Holand, Herøy oppgis til å være født ca. 1703:Ingeborg Christensdatter Birth: About 1703 Of Holand, Heroy, Nordland, NorwayMarriages:Spouse: Peder LarsenMarriage: 23 JUN 1725 Heroy, Nordland, Norway--------------------------------------------------I 1801 ligger Holand i Herrø sogn, Alstahaug prestegjeld, og i 1801 finnes det også en gård Strømma i Herrø sogn, er denne identisk med Strømmen, tro? Hvis så, kan 1701-manntallet for Alstahaug være aktuelt for deg. Dette er ikke tilgjengelig i DA, kun på mikrofilm [url="http://www.dis-norge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=103412>Lenke. Bibliotekssektoren har kjøpt inn mye mikrofilmet kildemateriale, så kanskje du skulle sjekke på nærmeste bibliotek om de har film og leseapparat der, ev. om film kan lånes inn. Dersom Peder Larsen er født før 1700, vil du muligens finne ham som sønn på Strømmen i 1701. FS opplyser imidlertid Peder Larsen er født omkring 1705, men FS er en base med feil, så dette må ev. sjekkes. Har du imidlertid funnet ut når Peder Larsen dør, og hans alder ved dødsfallet?På nettsidene til DIS-Norge, Slektsforskerbasen har jeg funnet følgende person som er registrert på gården Holand i Herøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Hei Anne Lise.Peder Larssøn Strømma f.ca 1700.Søster Marit Larsdatter f.1715.Deres far er Lars Pedersøn f.ca 1688.Mor Kiersten Johansdatter (død ca 1745)skifte 2 oktober 1745.Eg er usikker på om Ingeborg Christensdatter var 96 år ved sin død.(se ellers i Frode Holthes databas)www.slekt.net Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Fødselsåret på Peder Larsen har jeg fra opplysninger i kirkeboka, om at han var 80 år da han ble gravlagt 2.da. paascat 1777. Den kirkeboka har jeg sett på mikrofilm. Opplysninger om at Anne Johanna Pedersdatter ble gravlagt 08.2.1761 hadde jeg ikke, men det er broren Peder døpt 1726 jeg skal videre på for min venninnes mor. Ellers var det fint å få datoer på hendelsen her, men nå har jeg fått lastet ned og lagret Bauers kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Einar: Takk for svaret. Hvis Peder Larsen er født ca 1700 og faren Lars Pedersen var født ca 1688 så ble jo Lars far som 12-åring. Det er jo ikke mulig. Peder Larsen får jo også sin første sønn døpt allerede i 1723, og dermed kan ikke han være født noe særlig etter 1700. Det vil jo da si at faren Lars Pedersen må være født 1688.Fødselsår på Ingeborg Christensdatter har jeg kun ut fra oppgitt alder ved dødsfallet i 1784, og jeg kan ha lest feil eller hun kan ha fått for høy alder. Hun kan iallefall ikke være født noe særlig etter 1700 siden hun fikk barn i 1726.Forøvrig har jeg vel hatt dette skiftet i 1745 i sikte tidligere da jeg forsket på noen, men var da usikker på om jeg hadde funnet de riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Anne Lise,aller nådigst,pokkern hva eg skrev feil.Det her folket er jo mine egne aner.Det ska være Lars Pedersøn født ca 1668.Beklager!Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.