Gå til innhold
Arkivverket

[#26670] Abigail Sørensdatter (Moddi) født 1720, død 1799


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Abigail Sørensdatter var utvilsomt datter til Søren Michelsen Moddi, død ca 1723. Hun var gift med Nils Nilsen og hadde mange barn. Deriblant datteren Julianne. Navnet Abigail ble ikke brukt i Moddi familien forøvrig, ei heller Julianne. De peker hen mot slekter i Nordland.Spørsmålet er: Er det noen som kjenner til Abigails ukjente mor. Farens slekt er kjent.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!PS. Abigail var født, gift og død i Astafjord Troms. Litt hastverk, måtte ta meg av maten. God jul alle sammenMVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Søren Michelsen var bosatt på Bolla i Astafjord. (1716-1723) I 1727 betaler hans enke tiend.I skifteoversikten for Troms finner man: 'Maren Pedersdtr, Bolla, Astafjord 1730-1738'Kanskje kan dette være Søren's kone og Abigael's mor.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

En eller anden har på Familysearch.org registreret Abigail Sørensdatter som værende fra Haekvik (= Hægvik?) uden nærmere præcision.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk til dere begge. Når det gjelder Abigail Sørensdtr. valg av navn på barna peker det hen, mot Nordland. Om navnene kommer fra hennes mor eller farmor som begge er ukjente skal jeg la være usagt. Jeg skal undersøke skiftet etter Maren Olsdatter. Sikkert er det imidlertid at Abigail er datter til Søren Michelsen Moddi. På gården Finnland i Dyrøy hvor Abigail har sine etterkommere gjennom datteren Julianne eksisterer en 1800 talls opptegnelse (bibel) hvor det står at Abigail er datter av Søren Michelsen Moddi. Det finnes skifte etter Abigail det skal jeg nå få tak i. I FS kan de ha forvekslet mannen Nils Nilsen Hakavik (Rotvik?) hvor de visstnok bodde en tid.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Denne Maren Pedersdatter (død 1733), Bolla nævnt i indlæg nr. 3 er i følge Tore Meyer gift med Petter Jensen (o.1671-1762) på Bolla. Petter Jensen synes at være gift for anden gang med en Johanna Mikkelsdatter.Tore Meyer nævner ingen børn i ægteskaberne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Simon!Takk for opplysningen. Jeg hadde mistanke med en gang jeg så navnet. Verken Maren eller Peder navnet finnes blant Abigails barn. Ifølge tradisjonen på gården Finnland skal hun ha hett Dorthe eller Dorothea. En av døtrene til Abigail heter Dorthe.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Viddal

Hei, og Godt Nyttår ! Ser at du har ikke fått flere svar på innlegget ditt. Jeg har også Moddi-navnet i min slekt på 1700-tallet. Den stammer fra Bjørkøy i Troms. Der forekommer både Moddi, Abigael, Malene, Michel og Michelsen-navnene opptil flere ganger. ca 1700 - 1780. Opplysningene har jeg fra Bjarkøy Bygdebok side 108 - 109, skrevet av Jens L. Jenssen fra 1947. Boken kan fjernlånes på biblioteket. Om du vil ha ytterligere opplysninger, ta gjerne kontakt. Hilsen Randi Viddal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Yakk for svar. Jeg er fullstendig klar over Moddi familien på Bjarkøy. Imidlertid synes Abigail Sørensdatter Moddi å være den første i Moddi slekten som bruker Abigail navnet. Navnet er hebraisk og sees brukt i en del presteslekter i Nordland. Ellers er det brukt i presteslekter på Vestlandet. Lurer på om jeg skal legge inn nytt emne på kvinnenavnet Abigail i Nord-Norge.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Randi! PS Godt nyttår til deg også. Er det Robert Esausen Moddi du har blant dine aner. Det er broren Michel jeg nedstammer fra.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Viddal

Ja, det er Robbert Esausen Moddi f. ca 1659 som er en av mine aner på Bjarkøy. Lykke til videre med letinga etter Abigail. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Tore Hansen

Tar opp igjen dette temaet siden Robert Esausen Moddi også er i mine aner. Har noen der ute kommet noe nærmere hvilken fødselsdato som er riktig? Jeg har også notert f.1657.mvhTore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.