Gå til innhold
Arkivverket

[#26675] Døde Jon Andersen og Berit M. i Frosta før 1865?


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

John Andersen f. 13/1-1811 gift 4/4-1853 med Berit Marta Larsdatter f. 14/10-1827 , begge i Frosta. 4 barn er plassert som fosterbarn i 1865,3 i Frosta og en i Skogn. Døde begge foreldrene i Frosta før 1865, de skulle flyttet til Strinda i 1863?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvilken gård på Frosta kom de fra? Jeg har noen av Frostabøkene(bind 5,6 og 7), men det vil ta lang tid hvis jeg skulle bla igjennom alle 3 bøkene for å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei , takk for svar. Han kom fra Nordtrøen.Foreldre:Anders Joensen & Martha Johannesdatter. Hun vet jeg ikke helt men skal være f. 14/10-1827. Barn:Anders 1853, Lars 1855, Marie Lucie 1857, Johannes 1860. Mener de var på vei til Strind i 1863. Noe må ha skjedd for dit kom de ikke og barna er plassert som fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre står ikke Nordtrøen i de Frostabøkene jeg har, og dem du spør etter er heller ikke å finne under Nordtrøen i Åsen(som var annekssogn til Frosta). Da må en vel regne med at Nordtrøen står i bind 1 eller 2 av de gamle Frostabøkene. Du kan kanskje ta kontakt med Frosta Historielag, på denne mailadressen: frosta.historielag@sensewave.com. De har vært til hjelp angående min slektsforskning på Frosta. Roar Lindgaard og Bjørn Olav Juberg er blant dem som har hatt med nedtegnelse og utgivelse av de nye bygdebøkene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Nordtrøa var tidligere en plass under Juberg. Den omtales på s. 101 i Frostaboka (bd. 2) under navnet Bergli (gnr. 74, bnr. 7). Her står det at Anders Jonsen (f. 1768) og kona Marta Johs.datter (f. 1761) var husmannsfolk her i 1810. To barn nevnes; Johannes Moholtan og Andreas Lillevik (Jon nevnes ikke, men kan være uteglemt/utelatt som mange andre i denne boka). Som enke ble Marta gift med Hans Jonsen fra Leksvik.Nå er ei ny bygdebok under skriving. Neste bind (bind 9; den femte av de nye) tror jeg vil omhandle Juberg, og kanskje gi flere opplysninger om Nordtrøa og folket der.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Arne: Har bind 8 kommet ut av Frostaboka? Den siste jeg har sett er bind 7, og den har jeg kjøpt. Jeg har planer om at jeg skal ha alle de nye Frostabøkene med tiden(har bind 3,4, 5, 6 og 7). Jeg vil også anbefale bind 3 og 4 som omhandler mye interessant historie om Frosta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.