Gå til innhold
Arkivverket

[#26676] Henrik Jørgensen bygsler Buan i Rennebu fra ca 1680


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Han er i 1680 lønnet som kvartermester under rittmester Kurt Koppelow som hadde Tverdal i Rennebu som rytterkvarter 1675-1689.Henrik, antatt født ca 1630, var gift med Malene Frantsdatter og hadde døtrene Fransvis, Kirsten, Johanne, Catarina, Maren og Mette født mellem 1663 og 1682Jeg søker Henriks opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vil dine nettsider med opplysninger om Henrik Jørgensen:[url="http://home.online.no/~leskjerv/buanbok.htm>http://home.online.no/~leskjerv/buanbok.htmhttp://home.online.no/~leskjerv/joergen.htmFinner dette i FS/IGI, men siden dette er en base med feil, må det sjekkes:Heinrich Jorgensen Hartz Event(s):Birth: About 1635 , Sor Trondelag, NorwayChristening: Death: 1685 Burial: Marriages:Spouse: MaleneMarriage: 1667 Rennebu, Sor Trondelag, Norway--------------------------------------------------Her står det Hartz, men iflg. dine nettesider er det ”ingen grunn til å hevde at han var bergmann fra Hartz”, da det ikke var gruvedrift da Henrik J. bykslet Buom. METTE HENRIKSEN Female Event(s):Birth: 09 JUL 1682 Of, Rennebu, Sor Trondelag, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: HEINRICH JORGENSENMother: MRS. MALENE JORGENSEN--------------------------------------------------Francevitz Heinrichsdr. Hartz Event(s):Birth: About 1668 Rennebu, Sor Trondelag, NorwayChristening: Death: 1741 Burial: Parents:Father: Heinrich Jorgensen HartzMother: MaleneMarriages:Spouse: Arnt Angrimsen IlbruMarriage: --------------------------------------------------Johanne Heinrichsdr. Hartz Event(s):Birth: About 1673 Rennebu, Sor Trondelag, NorwayParents:Father: Heinrich Jorgensen HartzMother: Malene--------------------------------------------------Kirsten Heinrichsdr. Hartz Event(s):Birth: About 1670 Rennebu, Sor Trondelag, NorwayChristening: Death: 1735 Burial: Parents:Father: Heinrich Jorgensen HartzMother: Malene-------------------------------------------------- Mette Heinrichsdr. Hartz Female Event(s):Birth: About 1677 Rennebu, Sor Trondelag, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: Heinrich Jorgensen HartzMother: Malene--------------------------------------------------Henrik Jørgensen er nevnt på denne slektssiden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Takk til Grethe Flood fra Leiv for innlegg som skaffet ny interesse for Henrik Jørgensen.Ingeborg Floods 'Liten Håndbog i Ættegransking' fra 1943 var min første lærebok i det som skulde bli min store hobby. - Jeg aner en forbinnelse.-Vedr. FS/IGI: Heinrich Jorgensen Hartz:Buvikboka II, 1980, av Jon O. Snøfugl, side58, Lerånd anfører:Catharina Henriksd. var av fransk ætt. Hennes far, Heinrich Hartz, var en fransk hugenott som kom til kopperverket i RennebuRennebuboka III 1986 av Halvorsen/Kosbergløkk, side 46/47, Buan anfører:Heinrich Jørgensen Hartz f 16.., d.1685. Tradisjonen fortel at Heinrich Hartz var fransk hugenottBørsaboka 1983, av Per O. Rød, side 134/135, Nedre Krangsås anfører:Far deres var Henrik Jørgensen Ilbruen i Rennebu.Soknedalsboka anfører så vidt jeg erindrer med kilde 'NIDAROS' 13/7 1932 at Henrik hadde slekts navnet Haardt ut fra feiltyding av kirkeboka hvor datteren Fransvis Henriksdatterer, muligens Henriksdt. er tydet som Hardt med begrunnelse:Hennes etternavn har presten skrevet bare så måtelig greit, men kan neppe leses som annet enn Haardt, da både første bokstav og de to siste er tydelige og antallet av de andre også er synbart.. Etternavnet Haardt er også fransk. Det minnes om at en G.M. Haardt, hos Citroen, omkom for noen år sidenDEtte med 'Hartz', 'hugenotter' og 'fransk ætt' er vel fri fantasi delvis basert på 'Sagn og fortellinger fra Rennebu' av I. O. Rokkones.Jeg har registrert at Henrik var : død dom. 4. Trinidad 1684 i Rennebu.Kirkebok for Meldal/Rennebu ble påbegyndt i 1682, så datoer før denne tid må bli antagelser.Det er ikke kjendt hvor H J var født og heller ikke hvor han ble gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.