Gå til innhold
Arkivverket

[#26683] Familien Balchen


Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hvem vet noe om familiene Berent Balchen 1767 - og Jens Berentsøn Balchen 1637 -. Leter etter link mellom disse to familiegruppene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan finne slekten Balchen på Familysearch, Ancestral file. Det står ikke hvem som har lagt dette inn og heller ingen kilder, og derfor vet jeg ikke hvor mye man kan stole på det.Ser ut til at den eldste var f. i Bergen ca. 1574, og siden ser det ut til at slekten hadde tilhold i Korsvik, Vereide, Gloppen i S&F. Men som sagt ingen kilder eller forfatter er nevnt.Men kanskje gir det deg et sted å lete etter slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Gårdbruker og gjestgiver i Korsvik i Gloppen, Jens Berentssøn Balchen, født ca 1637 i Gloppen, død 1721 s.sted, var oldefar til skipper Berent Christian Jørgensen Balchen, født 1767 i Gloppen, død 15/2 1814 i Bergen.Far til Berent, gårdbruker på Eide i Gloppen i 1758, siden gjestgiver i Nordfjord, Jørgen Berentssøn Balchen, født 1723 i Gloppen, død 1782 s. sted, var sønn av gjestgiver, lensmann i Gloppen, Berent Jenssøn Balchen, født 1684 i Gloppen, død 21/3 1754 s. sted, gift 10/9 1718 i Gloppen med Anne Rasmusdatter Kvila, født 26/4 1684 i Kvila i Breim, død 13/2 1756 i Gloppen.Berent var sønn av gårdbruker og gjestgiver i Korsvik i Gloppen, Jens Berentssøn Balchen, født ca 1637 i Gloppen, død 1721 s. sted, gift 2.gang i 1680-årene i Gloppen med Elisabeth Pedersdatter Fitje, født ca 1660 i Gloppen, død 1699 s. sted.Kilde: Bergens historiske forenings skrifter, nr.51, 1945, artikkel av A.M.Wiesener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei. Jeg har Berent Balchen i en slektsoversikt, og har noen opplysninger om hans morsslekt dersom du er interessert i dette. Jeg har også noen spørsmål knyttet til to av barna hans:1. Petreche Karine Balchen, f. 1792 i Bergen, i følge kirkebøkene i Digitalarkivet gift 1818 med Wollert Krohn Tornøe. Jeg finner ikke hennes dødsår. Kan heller ikke finne om hun fikk barn med Wollert.2. Jørgen Olai Balchen, f. 1796 i Bergen. Han tok borgerskap som skipper i Bergen i 1828, men jeg har ikke funnet andre opplysninger om ham.Vet du noe om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hei:Vet nok ikke stort mer enn deg om Petreche Balken, Men broderen Jørgen har ifølge mine notater ned til den mer eller mindre berømte Bernt Balchen som er begravet på Arlington Æreskirkegård. Denne grenen skulle se ut som så: Jørgen Olai fikk en sønn med Nelodine:Berent f. 1832, som så fikk fire barn med Dagny,herunder Lauritz f, 1869. her kommer så vår berømte Bert inn i bildet,f 1899, døde 1973. Han var gift med en Bess. (Se internet) Beklageligvis har jeg kun notert digitalarkivet som kilde 1, men jeg husker at det også var en annen kilde her - muligens Mormonerne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Takk skal du ha. Jeg har prøvd flere ganger å finne spor etter Jørgen Olai i digitalarkivets kirkebøker for Bergen, og har også prøvd Mormonernes søkeside - begge uten hell. Jeg har regnet med at Jørgen flytter til et annet sted i landet. Har du notert noe om hvor han får barn med Nelodine, evt. hvor sønnen gifter seg og får barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hei igjen.Ja det viser seg at man kan plukke opp info på de mest utrolige steder - ikke bare på Digitalarkivet og hos Mormonerne. Jeg har nok ikke funnet navnet på Jørgens Olai's kone - ennå. Når det gjelder Nelodine og Berent har jeg en mistanke om at barna ble født på Vennesla. Jeg forstår det også slik at det er en eller annen gård med i bildet som het(er) Øvrebø... Hold kontakten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Jeg finner Bernt Balchen i Kristiansand i FT 1865. Han oppgis å være født i Øvrebø, alder 34 år. Han er gift med Nelodine (Tjomsaas eller noe lignende, ifølge Familysearch), 34 år, f. i Kristiansand. De har 3 barn, Camilla, Hans og Marie.I FT 1900 finner jeg Lauritz Balchen, f. 1869 i Kristiansand, gift med Dagny, f. 1879 på Stord. Ett barn, den senere berømte Bernt Balchen. Se LenkeHar lett etter Jørgen Olai i FT 1865, først i Øvrebø, og deretter i hele landet, men finner ham ikke. Regner derfor med at han er død på dette tidspunktet. Det er derfor vanskelig å finne noe bånd mellom Bernt Balchen f. ca. 1831, og Jørgen Olai. Ikke lett å finne spor etter Jørgen Olai i det hele tatt etter borgerskapet i Bergen 1828!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Ja, dette skyldes det store hølen mellom ft 180 og ft 1865 - her er det jo snakk om at det 'mangler' minst en amnnsalder.Vet du noe data om ekteskapet mellom Paulina Christina Angell og Jens Glad Balchen ? Iflg 'Døpte i Bergen 1816-1894' har de syv barn som alle er døpt i KK - tre før 1801: Imidlertid er ingen av dem nevnt i ft 1801 - heller ikke under 'ingåtte ekteskap i Bergen 1686-1816' ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Nei, beklager. Jeg har støtt på navnet i flere sammenhenger når jeg har lett etter andre med navn Balchen, men har ikke hatt noen grunn selv til å samle opplysninger om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

I boka 'Vigeland Hovedgård' av Jørgen Aas (ISBN 82-993315-2-8), står det et helt kapittel om Balchen-slekta.Mvh Olav Andreas Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.