Gå til innhold
Arkivverket

[#26686] Klokker Evensen i Oskar Braatens 'Den Store Barnedåpen' fra Evenvik i Gulen?


Gjest Knut Rumohr Blingsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Rumohr Blingsmo

I Oskar Braatens novelle/skuespill 'Den Store Barnedåpen' møter vi den gesjeftige klokker Evensen. I boka av Ivar Kleiva: 'Gulen i gammal og ny tid' står det at Mikael Andreassen fra Litle Haukøyna under Fonnevik, som ble lærer og klokker i Kristiania, skal ha vært modell for denne rollefiguren.Figuren klokker Evensen kan vel være satt sammen av flere modeller. Er det noen som vet om Mikael er av disse? Han skrev seg Evindvik så første stavelsen av navnene er i hvert fall den samme.Grunnen til at jeg spør er at Mikaels bror Martinus ble gift med min tipp-oldmor etter at hun var blitt enke. Etter det jeg er blitt fortalt, syns jeg å kjenne igjen noen karaktertrekk mellom Martinus og den rollefiguren. Noen linker til Mikael:Foreldrene og Mikael i 1865 (De to eldre brødrene er flyttet til Bergen og går i lære som smed og farger):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61411&gardpostnr=11&personpostnr=69&merk=69#ovre>LenkeHer som lærer i 1875. Er da losjerende i Søndre 6. Bor sammen med 'nevøen' Olav Olsen (søn til broren Martinus kone fra hennes 1. ekteskap).:LenkeI 1900 bor Mikael sammen med kona Gyda i Huitfelts Gade 8A :LenkeMen på telledagen er de på besøk hos Gydas mor og søster i Drammen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.