Gå til innhold
Arkivverket

[#26687] Thomas Pedersen Møller, Danmark-Kristiansand


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En av min kones (og dermed mine barns) aner - Thomas Pedersen Møller - ble jf. kirkebok for Kristiansand født i Sønderborg på øya Als. Opplysningen er innført ved giftermålet med Anne Kirstine Gundersdatter Gill 14. mars 1796 (hun død 25/8 1798 - etter en tvillingfødsel). Fødselsåret er ukjent, og ingen i DIS-Danmarks etterlysningsforum har foreløpig kunnet hjelpe meg. Det jeg ellers vet om Thomas Pedersen Møller, er at han var styrmann, og at han først seilte med en kaptein Munch fra København - deretter med en Torginius Lund. Ifølge familiekrøniken falt han i slaget på Københavns red 2. april 1801. Ved ft 1801 er sønnen Peder Møller (f. i Kristiansand 31/8 1796 - død i Skålevig, Flekkerøy 23/4 1876) i losji på Flekkerøy i Oddernes hos familien Torius Torkeldsen, og 'faderen betaler Kostpenge for ham'. Peder Møller er det eneste barnet som lever opp, og han får relativt stor etterslekt på Flekkerøya (og etter hvert andre steder). Møller-navnet er fremdeles i aktiv bruk i slekta. Er det noen som har nærmere kjennskap til Thomas Pedersen Møllers opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er de opplysningene du allerede har, men jeg tar dem inn:Thomas PEDERSEN MOLLER Sex: Marriage: Spouse: Anne Kirstine GUNDERSDRMarriage: 14 Mar 1796 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwaySource Information: Batch Number: M424723Source Dates: 1776 - 1818Film or Fiche Number: 127314Collection Details: Kristiansand; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Peder THOMASEN MOLLER Sex: M Event(s): Birth: 31 Aug 1796 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayChristening: 09 Sep 1796 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayParents: Father: Thomas PEDERSEN MOLLERMother: Kirstine GUNDERSDRSource Information: Batch Number: C424722Source Dates: 1778 - 1818Film or Fiche Number: 127313Collection Details: Kristiansand; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Thomas Sex: M Event(s): Birth: 24 Aug 1798 Place:Christening: 01 Sep 1798 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayParents: Father: Thomas PETERSEN MOLLERMother: Kirstine GUNDERSDR GILL--------------------------------------------------Kirstine Sex: F Event(s): Birth: 24 Aug 1798 Place:Christening: 01 Sep 1798 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayParents: Father: Thomas PEDERSEN MOLLERMother: Kirstine GUNDERSDR GILL--------------------------------------------------Er det den samme Thomas Pedersen Møller som får en datter i 1799? Kirstine Thomine THOMASDATTER MOLLER Sex: F Event(s): Birth: 31 Oct 1799 Place:Christening: 03 Nov 1799 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayParents: Father: Thomas PEDERSEN MOLLERMother: Todne HANSDR ZERNAERSource Information: Batch Number: C424722Source Dates: 1778 - 1818Film or Fiche Number: 127313Collection Details: Kristiansand; Den Norske KirkeMvh Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tvillingene Thomas og Kirstine døde rett etter dåpen; Thomas 2/9 og Kirstine 9/9. Ellers har du rett i at det er den samme Thomas Pedersen Møller som får en datter 31/10 1799. Hun var 'uægte', og morens navn (normalisert ortografi) var Todne Hansdatter Jernæs. Gården Jernæs ligger for øvrig i nærheten av Gill [Gjel] i Oddernes (nåværende Kristiansand), der Thomas Møllers kone var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har sjekket Dansk Demografisk Database, folketellinger, og her er Sønderborg med først i folketellingen 1803. Det finnes personer i Sønderborg med etternavn Møller, men det er ikke mulig å vite om disse er i slekt med Thomas Pedersen Møller. Herr er lenken til databasen: [url="http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm>http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htmKanskje dette kan være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for gode tips. Jeg har ellers vært i kontakt med en slektsforsker i det aktuelle området som har en egen hjemmeside med mye genealogisk stoff fra Als (http://www.alsnissen.dk), men han hadde dessverre ikke arbeidet særlig med Sønderborg by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt om etterslekten: Thomas P. Møllers sønn, Peder Møller, giftet seg 26/11 1828 med Thomine Thomasdatter Skaalevig - og de fikk ett barn: Thomas Pedersen Møller (f. 25/8 1829 i Skålevik, Flekkerøy; død 21/3 1900). Han giftet seg i 1854 med Jessine Tønnesdatter Skaalevig, og de fikk 6 barn som levde opp: 1. Peder Møller (min kones oldefar - f. 12/7 1855 i Skålevik; død 26/6 1946 på Tromøya v/Arendal), 2. Thomine Møller (gift Bastlien - f. 10/4 1857 i Skålevik; d. 21/6 1905 i Leland, Illinois), 3. Karen Møller (gift Woll - f. 14/9 1859; flyttet til Time, Rogaland), 4. Tønnes Ansreas Møller (f. 2/2 1862; begr. 1904 i Cardiff, England), 5. Olevine Marie Møller (gift Tellefsen - f. 11/7 1864; død 7/10 1893 i Kristiansand), 6. Tørgine Jessine Møller (ugift - f. 12/3 1867).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver på en oppfriskning av denne, siden en etterlysning i DIS-Danmarks slektsforum foreløpig ikke har gitt nevneverdig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld: Her er vielsen 1. mars 1796 i Kristiansand mellom Thomas Pedersen Møller og Anne Kirstine Gundersdtr. Gill: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare et skudd i blinde, denne Thomas Pedersen døpt her er nevnt fra Als, på denne vel usikre kilde? LenkeSynd du ikke har alder på den Thomas du etterlyser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for tipset, Gunn. Nå vet jeg jo ikke helt sikkert om Thomas pedersen Møller var født i Sønderborg, men ved vielsen er i hvert fall Sønderborg på Als oppgitt som hjemsted.Jeg vil ellers tro at den ene kausjonisten, skipper Peder Jepsen Munch, må være identisk med den 'Capt. Munch fra Kiøbenhavn', som Thomas Møller var 'farende med'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk fant jeg følgende barn døpt på Als : Mette Pedersdatter dpt 1761Maren P. dpt 8. nov 1763Ny Thomas Pedersen døpt her, sikkert oppkalt etter den første Thomas som jeg fant i forrige innlegg?LenkeOgså en Maren dpt 1767 , muligens kalt opp etter en eldre søster som døde tidlig.Navnet Møller er ikke nevnt her, men det er ikke så mange oppgitt f. på Als i disse kildene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er nok for tidlig på morgenen, her greide jeg å skrive 1865 og ikke 1765, men navnet ble det rette i lenken.Her står Als under Ålborg som du ser. Vet ikke om det er rette sted eller om det finnes flere Als i Danmark?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det skal vel være Sønderborg på halvøya Als øst i Sønderjylland på grensen mot Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den informasjon, da må den Thomas Pedersen jeg fant døpt Als, Ålborg 1765 være en helt annen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, det finnes skannede kirkebøker fra Als. Problemet er at jeg ikke kjenner fødselsdato/-år. Det har ellers versert en muntlig tradisjon i familien der det fortelles at fødestedet skal ha vært Flensburg. Det har jeg imidlertid ikke funnet noen dokumentasjon på, og jeg tror vel helst det beror på en misforståelse. Nå er jo ikke avstanden mellom Sønderborg og Flensburg (Flensborg) avskrekkende, så muligheten kan selvsagt ikke helt utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg ville absolutt ike se bort fra Flensburg som på den tiden var under Danmark og lå rett over fjorden for Sønderborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

I perioden 1764 - 1778 blev der i Sønderborg døbt 10 drenge med navnet Thomas. Kun én far hed Peter:Sønderborg, Als Sønder, Sønderborg 1764 - 1815, opslag 70: Nr. 28 'Thomas, Peter Boysen og Anne Maria Thomsen'Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte lokalarkivet og spørge, om de har oplysninger om Peter Boysens erhverv/borgerskab og evt. tilnavn. LenkeBerit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tusen takk, Berit, for god hjelp og et meget interessant tips - som jeg absolutt vil gå videre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.