Gå til innhold
Arkivverket

[#26687] Thomas Pedersen Møller, Danmark-Kristiansand


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Du finder konfirmationen i samme kirkebog: opslag 224, højre kolonne - Knaben nr. 2'Thomas Boysen, des ( ? ) Peter Boysen und Maria gebor: Thomsens, (eheleibl: ?) Sohn, alt 16 Jahr.'Her står farens erhverv, men jeg har svært ved at se, hvad det kan være.Han er ihvertfald ikke møller. : )Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha igjen. Nei, jeg klarer heller ikke å lese farens yrke, men det er et relativt langt ord (og absolutt ikke møller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet vielsene til to av Peter Boysens døtre i kirkebok for Sønderborg, Als Sønder, Sønderborg. Anna Maria Boysen giftet seg 27/9 1791 med Sønnke(?) Nilsen (oppslag 146) og Helena Margaretha 18/10 1792 med Hans Jacob Dame (oppslag 151). Heller ikke her greier jeg å tolke farens yrke, men det ser ut til å ende på '...verwandte', eller noe sånn. Et lite problem her er at innførslene ser ut til å være skrevet på et dansk-tysk blandingsspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Når jeg leder dig på afveje, er det vel ret og rimeligt, at jeg selv må stoppe sporet her. : )Peter Lorentsen, kaldet Boysen - opkaldt efter sejlmager Peter Boysen, døde 1807 knap 74 år gammel.Hans søn Thomas var på det tidspunkt ugift.Indførslen i kirkebogen er fuld af information.Sønderborg 1791 - 1818, opslag 153-154: 1807Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen. Det var i hvert fall et spor det var verd å undersøke :o)Det er selvsagt mulig at Flensburg-'ryktet' likevel kan ha noe for seg? Man kan jo tenke seg at Sønderborg kun har vært oppholdssted for Thomas Pedersen Møller en tid før han giftet seg i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.