Gå til innhold
Arkivverket

[#26691] Anene til Ole Norum Tønder Hansen f. 6.januar 1829, Hemnesberget - Gildeskål.


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)På vegne av min kjære svigerdatter lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med anene til hennes tipp-oldefarHandelsmann Ole Norum Tønder Hansen f. 6.januar 1829, Hemnesberget - Føre Gildeskål - d.1 august 1904 .Han ble gift med Anna Christina Pedersdatter f. 24.mars 1857 Hestneset, Hemnes - d.21 oktober 1925.De fikk disse barna:1.)Hans Christian Tønder f.1 august 1877 - d.25 juli 1949 (min svigerdatters oldefar)2.) Dorthea Benedikte Tønder f. 24 sept. 1882 - d.10 mars 19443.) Petter Tønder f. 2 november 1884 - d.21 oktober 19254.) Olav Tønder f.21 mai 1889 - d.1 juni 1914Ole er bosatt på Hemnesberget i Hemnes i FT 1865, (sammen med sin søster Jørgine Hansdatter) FT 1875 og i FT 1900 sammen med sin kone og barn.Anna Christina Pedersdatter tror jeg kanskje kan være den Anna Pedersdatter som i FT 1865 befinner seg på gården Hestnesset, Hemnes og sies å være 9 år gammel, og i FT 1875 befinner seg samme sted f. 1857 Hemnes, kokkepige.Er det noen som kan hjelpe meg med anene til disse to, ville jeg blitt veldig glad.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

I Hemnes bygdebok, side 397, er det referert til FT 1891 og der står Ole Tønder oppgitt som handelsmann, men født i Bø i Vesterålen ?Samme sted, side 38, finner du Anne Christine f 24.3.1857 og i 1891 på Hemnesberget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Otto :)Takk for svar fra deg. Da går jeg ut ifra at han sikkert er født i Bø i Vesterålen, for det står det samme i FT 1865.Min svigerdatters far har sikkert skrevet det feil. Han har skrevet Ole Norum Tønder Hansen, Føre i Gildeskål, d. Hemnesberget Det skal sikkert være at han bodde og døde på Hemnesberget.Sier bygdeboka noe mer om de?Takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ikke om Tønder, men det står litt mer om Anne Kristine, men det er ikke mye. Det er tydelig at den grenen vel kom fra Vefsn eller Nesna. Har ikke boken tilgjengelig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Rigmor.Jeg begynner med Ole Tønder,s far og mor Hans Christian Norum f 1793 d 1850 Sæter,Gildeskål, Nordland. Han var gift3 ganger. Den 1.Anna Povelsdtr Grønbæch fra Sæter. g 29101816 i Bø i Vesterålen, ingen barn 2Birgitte Jørgine Vidding f1807 g28121825 gift Bø i Vesterålen 4 barn. 3Marith Olsdtr Sæter f1802 hadde 4 barn, Hans Norums,s far heter Ole Arntsen Norum Fleinvær i Gildeskål,Dette stedet eier jeg nå. Mor til Ole Tønder har du 2 og velge mellom, Ole var gift med Anna Christina Pedersdtr f1857 .Hennes far og mor heter Peder Johan Johannessen f 1824 d 1905han kommer fra Nesna G med Dorthea Larsdtr f 1835 D1921. Håper du skjønner det jeg har skrevet, Hilsen Hugo Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Hugo :)Tusen takk for kjempefin hjelp på veien.Jeg fant ikke Hans Christian på gården Sæter i FT 1801, men kanskje er det han jeg finner her:LenkeDet kan jo kanskje stemme?Alle råd og vink mottas med stor takk.Svært takknemlig for all hjelp jeg får.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Rigmor,Anna Christine Pedersdtr kommer fra Hesneset Hemnes. Hans Norum,s far og mor heter Ole Arntsen Norum f 1759 Reipå, Meløy d22011804 Fleinvær i Gildeskål,hans far heter Arnt Olsen Reipå Meløy. Ole Norum var gift1788 med Marie Greve fra København, hennes far heter Jochum H Greve, Kjøbenhavn. Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei igjen. Det stemmer. For og finne slekten fra Hemnes, så søker du på Gogle skriver.(index slekt hemnes)Her ligger hele boken,med gårene.Der finner du flere av slekten til Anna C Pedersdtr Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Hugo, og enda en gang tusen takk :)Du skriver at jeg kan søke på Gogle. Med skam å melde så har jeg ikke vært borti det før.Har sett det har vært nevnt i forskjellige innlegg tidligere. Hvor finner jeg det?Kan jeg få det inn med teskjeer? He-heEt lite`flaut´*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Jeg har sent bilde av Sørvær, Fleinvær,bilde er fra 1890 Ole Arensen Norum f 1759 d1803i 1810 kom det nye eiere. Jeg trodde jeg hadde bilde av fru Gerve men det var av di som kom etter Norum .Ringer du meg skal du få en annen aneliste av meg. Stede Føre er et sted i Vesterålen. Noen av slektene du har funnet er også mine aner. Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Gården Føre er gnr. 29 i Bø i V. Her bodde Hans Chr. Norum fram til ca 1839. Han hadde heile gården. Iflg. 'Bø Slektshist.' er Ole sønn av Hans og andre kona, Birgitte Jørgine Vidding f. i Svartsund, Hadsel 1797, d. 1836. Paret hadde 5 barn, hvor Ole var nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for svar fra deg Pål :)Du skriver også at kona heter Birgitte Jørgine Vidding, mens det på de 2 lenkene jeg henviser til i innlegg 11, står det at hun heter Birgitte Bruenech.Kan dette være en og samme person tro?Står det noe om hvem som er foreldrene til Birgitte Vidding?Takker med et *Smil* for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Finner ingen Birgitte Jørgine Vidding i FT 1801 på Svartsund, Hadsel,men Birgitte Brunich bor der med moren som er enke og besteforeldrene.LenkeHvor kommer navnet Vidding inn mon tro?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ft. 1801: Mor til Birgitte er f. Brunich tydeligvis. Birgitte er ikke oppgitt med etternavn og derfor kan Vidding meget god være farens etternavn. Barn nr. 4 var døpt Jochum Vidding Norum, f. 1831 Føre, Bø, d. 1831 Føre, Bø. Er han oppkalt etter morfar? Barn nr. 2 er oppkalt etter mormor: Karen Sophia, f. 1827 Føre, BØ og nr. 3, Ole oppkalt etter farfar. Barn nr. 1 het Jørgine Christine, f. 1827 Føre, Bø og nr. 5 het Alette Kristine, f. 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Pål :)Ja dette ser ut til å kunne være riktig. Finner på FS (Familysearch) at Birgitte Jørgine Vedding skal være datter av en Jørgen Vedding (Hveding?)Kanskje Jørgine har endt opp som Georgine eller at hun het begge deler:Birgitte Jørgine Georgine med far Jørgen Vedding/ Vidding/Hveding og mor Karen Sophia Brunich/Bruenech.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jørgine og Georgine er vel samme navnet skrevet på to forskjellige måter, uttaltes da vel temmelig likt. Georg ble ihvert fall uttalt Jorg i Bø i Vesterålen. En av mine t.t-oldemødre hette Jørgine el. Georgine. Begge skrivemåtene ble brukt i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Pål :)Forklaringen på Georgine/Jørgine høres jo fornuftig ut.Det finnes kanskje noen kirkebøker fra den aktuelle perioden som enten kan vise Birgittes dåp,foreldrenes giftemål eller farens dødsfall Ca 1795-1801.Sitter det noen der ute som har en mulighet til å gjøre oppslag for meg?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Rigmor. Lars Olssøn f1769 Hestneset, Hemnes,han var f Sandnes, Hemnes ,Hans far og mor er Ole Larssøn f1734 d 1813 gift med Marith Andersdtr f1736 d 1835,Lars Olssøn,s Far og Mor er Lars Olsøn f1691 d1733 gift med Gjertrud Hansdtr f 1700 D 1760 fra Sandnes, Hemnes Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Enda en gang takk til deg Hugo for flere personer til min svigerdatters anetre. Det setter jeg stor pris på.Skulle også så veldig gjerne visst hvem faren til denne Birgitte Georgine /Jørgine(?) var.Georg? / Jørgen? - Hveding? / Vedding?Er det noen som kan hjelpe meg her?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Rigmor, Marit Andersdtr f 1734 kommer fra Setra Eidskog Hedmark. Ang Vedding/Hveding har jeg ingen forslag. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Wilhemine Brandt skriver i 'Slægten Benkestok' om Ole Tønder:Ole Tønder (Norum) f.6jan.1826, paa Føre i Vesteraalen, Kjøpmand i Hemnæs (Hemnæsberget) paa Helgeland. Han benytter sig af sit Døbenavn Tønder som Familjenavn, og har desangaaende givet følgende oplysninger:'Mit egentlige Familjenavn (Norum) er jeg desværre gaaet glip af, hvilket har sin Grund i, at jeg som Barn kom bort fra Fædrenehjemmet i Forholde, hvor Tilnavnet ikke ble paaagtet; mit Døbenavn 'Ole Tønder' blev til stadig benyttet, og det har jeg senere bibeholdt,- og da jeg i Forretningsverdenen som ellers er kjendt under Navnet Tønder, vilde det volde sltfor mange Vanskeligheder nu at bytte Navn og optage mit virkelig Familienavn'.Det som er skrevet over er rett avskrevet av 'Slægten Benkestok'. Og dette må jo være skrevet i et brev til Wilhemine BrandtI en tilføyelse nede på siden har hun tilføyet at 'Kjøpmand Ole Tønder benytter altsaa sin Oldemor, Susanna Dorothea Tønders Familjenavn'.Han var sønn av Hans Christian Norum f. 1796 på Fleinvær, Hans Christina var til oppfostring i Trondheim en periode d. 1850g.m.1. Birgitte Bruenech fra Lexvigen f.ca 1795 d. ca.1834 4 barn.2.g.m. Marit Johnsen fra Rabliås i Hemnes, f. ca 1815 4 barnLåner du 'Slægten Benkestok' og 'Gård og slekt i Hemnes' den ligger forresten på nettet tror du kan finne den hvis du søker på Hemnes. Da kan du komme langt bak i tid.Jeg har noe av dette i min database, men jeg skulle oppdatere mitt slektsprogram og får ikke inn slektstreeet igjen, så jeg kan ikke sjekke hva jeg har.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Solveig :)Tusen takk for nyttig informasjon fra deg.Ja det er litt av en fin familie min kjære svigerdatter har.Hun synes dette er kjempemorsomt, og jeg gleder meg til å få tingene på plass for henne.Jeg må visst få gjort en bestilling på de nevnte bøkene på biblioteket nå forstår jeg. (Fant ikke boken på nettet.)Jeg ser at også her blir Birgitte omtalt som Birgitte Bruenech.Mange tusen takk, og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.