Gå til innhold
Arkivverket

[#26700] Peder Jensson Myklebost, født 19.02.1876, skredder og bonde på 'Grønåkre', Øre


Gjest Torill Johnsen Myklebost
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei! Kan noen hjelpe meg med å finne ut om min oldefar Peder Jensson Myklebost's foreldre. Min olderfar var gift med Anna Kjerstina Knutsdtr. Sjømæling f. 29.09.1877 d. 18.10.1971 Min olderfar døde i mai 1938 De fikk 7 barn hvor av barn nr. 2 var min bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Dersom det er dine oldeforeldre me finn her Lenke på Myklebostad i 1900, er det vel foreldra som heiter Jens og Guri (eg er ikkje sikker på kva som meinast med H.til F).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

God jul til deg også Endre! skulle ønske jeg hadde disse bøkene du henviser til, men det har jeg beklageligvis ikke. Fant Jens og Guri(anne) i folketelling 1865 på garden Møkkelbostad hvor det også er registrert 3 barn fra født tom. 1864. Min oldefar ble født i 1876 altså året etter telling.Lurer samtidig på om du har kjennskap til min tipp, tippoldemor Dorthea Olsdtr. Holten fra ætten Femmer-With i Torvik født 26.05.1807 død 6.1.1882 gift med Erik K. Sjømæling Storvik født 21.03.1794 død 17.05.1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei her ble det litt rot i årstall, min oldefar ble født året etter folketelling i 1875 men jeg finner ikke Jens og Guri i denne folketellingen.Takk til deg også Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Dersom Jens og Guri ikkje budde i Volda, Ålesund eller Aure finn du dei ikkje i folketeljinga 1875 her på nettet.Eg vil rå deg til å låna bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei Torill! Desse folka står det om i Gjemnesbøkene - bind 1 s. 308 og 767 og b. 2. s. 347. Bøkene kan du låne på fjernlån gjennom biblioteket ditt. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Toril, jeg har nettopp innlånt disse bøkene og tenkte jeg skulle scanne de aktuelle sidene for deg, men det blir for mange sider, så derfor kontakt biblioteket. Du har bøkene i løpet av en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er litt snarhjelp:1. Peder Jensen foreldre het 2. Jens Olson Myklebostad (1829-1903) og 3. Guri Anna Iversd. Ødegård (1840-1904.)Jens Olsons foreldre het 4. Ole Ingebrigtson (ca. 1795-1877) gift 1823 med 5. Olava Kjerstine Jensdotter fra Kristiansund (ca. 1789-1869.)Det ble sagt at han kom fra Gudbrandsdalen. Han traff kona si da han tjente på Knutset der hun også tjente. De flyttet til Fjøsteigen 'Bua' på Myklebostad i 1826, et bruk han hadde kjøpte fem år tidligere.Gurianna Iversdatters foreldre het 6. Iver Pederson Ødegård (1798-1882) gift 1830 med 7. Beret Andersd. Silset (1807-1881.(Beret Andersdatters foreldre het 14. Anders Anderson Silset og 15. Gurå Olsdotter.Iver Pederson var sønn av 12. Peder Arntson Storvik (Ca. 1762-e. 1835) som i 1795 giftet seg med enka på garden, 13. Ane Olsdotter f. Nåstad (ca. 1761-1836.)Hvis det er noen feil her, er det neppe Nils Tore Leivdal sin skyld....Dette får klare seg for i kveld. Nå kan du jo også gå videre bl.a. vha 1801-tellingen og kirkebøkene for Tingvoll/Øre på FamilySearch.God jakt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei Torgeir! Takk for alle opplysninger, ble noe overrasket over at bestefars familie på farsiden sannsynligvis kommer fra Gudbrandsdalen. Har boken om skyldfolket vårt frå Storvik i Gjemnes på Nordmøre skrevet av Ola Sjømæling, men leter etter min oldermors familie på morsiden. Anna Kjerstinas mor het Helena Olsdtr. Larsseter født 25.05.1833 død 19.02.1922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er det Hedvig Nilsd. Blakstad (1800-1853) du lurer på? Gift 1823 med Ola Jensson Larsseter (1799-1868.) Skal tro om det ikke er henne du finner her:LenkeDet at det står 'Helvig' ville jeg ikke legge så stor vekt på. Verre er det at 1801-tellingen ikke opererer med gardsnavn under Kvernes. Skulle gjerne ha visst hvorfor.Ifølge Leivdal skal søstra hennes, Marta Nilsdotter, være gift på Saltbuhaugen på Sjømæling. Men det har Ola Sjømæling skrevet om.Blakstad tror jeg er med i de nye bindene av Gjemnesboka som kom til jul (?)Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bind 3 + 4 kom for et par år siden. Vi er blitt 'lovet' fortsettelsen ved juletider, men det har vært noen forsinkelser allerede, derfor spørsmålstegnet. Ellers vet vel kulturkontoret i Gjemnes beskjed. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Torill (5):1. Dorothea Olsd. Holten var datter av 2. Ole Sivertson Holten (1799-1831) og 3. Marta Olsd. Torviknes (1784-1861.)Ole Sivertson var sønn av 4. Sivert Ivarson Bakke (1747-1818) og 5. Margrete Olsd. Silset (1752-1840.)Men det er vel Marta Olsd. du er aller mest interessert i? Hennes foreldre var 6. Ola Pederson Nåstad og 7. Dorothea Elisabeth With Femmer Ellingsd. Skei (1753-1801.)Hennes foreldre var 14. Elling Andersson Skei (1714-1763) og 15. Gunille Marie Jacobsd. Femmer f. 1730.Ola Nåstad var sønn av 12. Peder Olson Nåstad (ca. 1712-1776) og 13. Marit Monsdotter (ca. 1713-1782.) Han ble var først gift med den barnløse enka på Torviknes. Da hun døde, giftet han seg i 1775 med Dorothea 'med alle navnene..'Skei ligger på Øre, i nærheten av Sjømæling og Myklebostad.Når det gjelder Femmerslekta på Nordmøre, anbefaler jeg debattinnlegg #25685. Kilde: Gjmnesboka i/ii av Nils Tore Leivdal som er helt uten ansvar for feil jeg må ha begått....OK? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei Torgeir! igjen takk for all hjelp. I barndommen, hver sommer tilbrakte jeg noen dager hos oldemor, og besøkte slektningene i Skeidalen. Den gang var reisen lang, men har gode minner fra disse sommerene.Skal ta en tur på bibloteket her i Nes for å få lånt bøkene det henvises til.Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.