Gå til innhold
Arkivverket

[#26702] Ole Simensen f. ca. 1792 i Maridalen


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

HeiJeg leter etter mine tipptippoldefar Ole Simensen g.m. Anne Marie Mathiasdatter. Har funnet vielsen deres, men det er dåpen hans jeg er ute etter. Jeg har også funnet hennes dåp.Fakta: Ole Simensen, 28 år ved vielsen i 1820, bosted Schar, Maridalen.Anne Marie Mathiasdatter f. 4. feb 1798, 23 år ved vielsen i 1820, fødested/bosted Braathen u/Waggesteen.De ble viet i Gamle Aker 16. okt 1820, først funnet [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30608111&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og senere verifisert i kirkeboka.Har muligens funnet Ole her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Takk for svar Berit!Den linken kunne jeg jo sjekka! Men - hvilken kirkebok? Har jo de for Aker her nå...så tar en titt litt lenger bakover i den....andre forslag?Garnisonskirken kanskje?Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med Vår Frelser (Domkirken)? Det var jo ikke så mange kirker i Oslo på den tiden så om han var fra Aker eller Christiania skulle det ikke være mange kirker å lete i.Her kan du se igjennom hvilke kirker som fantes i 1700-1800 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

hvor Ole Simensen var født vet jeg heller ikke, men de bodde på Skar da de fikk sønnen Andreas 06.01.1821,etter det vet jeg ikke hvor de tok veien, men det vet kanskje du? Anne Maria er fra Maridalen som du har funnet ut, fra gården Sørbråten ( en plass på den tiden) . Jeg nevner faren Mathias Gulbrandsen i årets kalender fra Maridalen Bygdetunet ( til salgs hos Rema 1000 Kjelsås) (Nå brøt jeg reklameforbudet - unnskyld, men detter non-profit)Gulbrandsen skal ha vært en kjent bjørnejeger. Ole Simensen kan ha vært født hvor som helst i Norge, jeg kan vel i hvert fall nesten med sikerhet si at han ikke var fra Skar eller Maridalen.Hvis du finner hvor Ole Simensen døde kan det angis hvor han ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Ole Simonsen som kanskje er mest nærliggende er sønnen til Simon Olsen og Inger Knudsdatter fra Blinderen Eie, døpt 09.10.1791 (Aker Mini 10 f.51a).Den andre Ole Simensen, sønn av soldat, senere kanthugger Simen Christophersen og Anne Reyersdatter (viet i Slotskirken 02.10.1789), så er han døpt i Slotskirken 17.01.1795 (Garnison Mini 3 f.89a)Du har også Ole Simensen døpt 22.04.1798 sønn av Simen Torbiørnsen og Malene Olsdatter på Saugene på Byens Grund, men her begynner aldersspriket å bli stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Vi har ingen opplysninger om at han er født i Aker, så dette blir spekulasjon...Ole Simonsens svigerforeldre Mathias Gulbrandsen døde 03.05.1845, 81 år og Anne Margrete Enersdatter 01.12.1843 81 år begge på Sørbråten, så her kan du kanskje finne noe skifte for å få flere opplysninger? ( se også www.kroa.net/kroa/kilde/maridalen.htm )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, Dag Brodin, jeg er enig at det er ren spekulasjon hvorvidt en av de personer jeg oppgir dåp til, er den rette.Jeg bare svarte på de første spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Våger meg på en rettelse av min opplysning om den 'andre' Ole Simensen, det har sneket seg inn en trykkfeil, dåpsdato skal være 17.02.1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei! :)Tusen hjertelig for svarene!Dag: Så Mathis Gulbrandsen (min 4Xtipp!) kan ha vært en kjent bjørnejeger?...artig!! Den kalenderen du nevner - er den å få tak i for en som ikke frekventerer Kjeldsås? Finnes det ellers noen historier om denne antatte bjørnejeger tru?...om så er tilfelle hadde det vært moro å få ta del i slike historier! Etterhistorien kjenner jeg endel til, de bodde som du sier på Skar da eldstemann Andreas ble født, på Gedemyhren når de 2 neste ungene (Gulbrand og Olaus) ble født og i Lakkegata når min 3Xtipp Edvard Olsen og den yngste (Emilie) ble født.Geir: Hei igjen og takk for hjelp jeg har fått på DISchat! http://www.dis-norge.no/irc/index.php :) Jeg har absolutt en bra magefølelse for kandidat nr 1, Ole Simensen , sønn av Simen Olsen. Ole og dermed Olsen går nemlig igjen i slektsleddene eseinere! :) Dette er jo fra Aker KB - så jeg får ta en ekstra titt der!Og - takk igjen...dette ga meg litt nytt håp om å finne rette personer :)Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da kan du få det lille jeg har om Simen Olsen og hans familie. De er kun registrert av meg fordi de bodde i 'Pebervigen'.Simen Olsen og Inger Knudsdatter ble trolovet 12.09.1789 i Aker kirke, viet samme sted 24.10.1789. Store Sogn er oppgitt som adresse ved trolovelsen. Den første Ole ble døpt 02.01.1790, begr. 25.04.1790. Dernest Ole d.e. døpt 09.10.1791, Sørina døpt 06.04.1794, Berthe Maria døpt 29.01.1797 og endelig døpt Peder 02.06.1799.I denne eprioden bodde de 'under' Blinderen, Haugerud og Grefsen (Kielsaas Eie). Jeg har ikke registrert barn i vor Frelsers de første årene etter folketellingen 01.02.1801.Altså - før noen kommentar kommer - ingen bekreftelse eller engang sannsynliggjøring at dette er din Ole Simensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Flott Geir!!Er fullstendig klar over at dette ikke er no bevis for at det er min Ole Simensen, men tar var på det likevel. Jeg vil nok være ganske sikker på at det er rette personer før de føres inn som foreldre til min Ole! Så - her må det nok letes mer tenker jeg!Skal prøve å finne Oles begravelse og se hva som står der om evt foreldre.Takk så lenge!Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg glemte en ting, ved folketellingen i Christiania 30.04.1815 bodde Simon Olsen, arbeider på samme adresse ( 484 i Rode Pipervigen) med kone Inger Rønaus D:. Aldre oppgitt til 59 og 50. Denne adressen har også sønnen Ole Simonsen (24) som 'var til Søes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Om bjørnejegeren vet jeg ikke my mer. han giftet seg til gården og ble selveier da kirken solgte i 1825 den var i praksis eget bruk allerede da og du kan få et par slektsledd tilbake, jeg skal lete det fram først. Kalenderen kan jeg klare å sende hvis 120, - settes inn på konto. Hvilket yrke hadde Simensen? Jeg antar han drev Skar gård en tid for eieren Daniel Nisson eier 1814-23 som var kjøpmann og sikkert drev bondehandel. mvh Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Jeg tar gjerne et par slektsledd bakover Dag! Dette er jo bare helt utrulig!Det med kalenderen lar seg nok ordne - her er min mailadresse: livofs@c2i.netOle Simensens yrke var ved sønnen Edvards dåp i 1830 - Tømmermand. Oles bosted var Skar i 1821 - deretter Gjedemyhren i 1823-1825 og så Lakkegata i 1830-1835.Takker for hjelp så langt!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Nix Geir...leter nå...har Aker MINI 20 her - 1853-1857. Men ikke sikkert han døde så tidlig. Da må jeg vel i andre kirkebøker å sjekke...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Fant ikke Ole Simensen som gravlagt i Aker MINI 20.Har du mulighet til å sjekke etter begravelsen hans i seinere kirkebøker, Geir? Eller noen andre? Aker går ikke lenger fram i tid enn til 1855.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag Brodin

Hadde noe datatrøbbel, men skal se igjennom kildene mine snarest! et sted det nevnes er i privattrykket 'Kirkeby Stangjernshammer 'av Thor Maarud s. 185 ' Mathias Gulbrandsen, en navngjeten bjørnejeger, fikk den 6.10.1826 skjøte på Sørbråten fra Ole Botolfsen for 566 spd. og 80 skilling.'Dette er muntlig tradisjon etter Gunnar Vaggesten død 2003, selveier og bonde på bruket Granum, se kalender, november.'Mathis skal ha skutt den siste bjørnen som ble skutt i dalen i 1840-årene, ved Mellomkollen, (myra ved Bjønnputten) la han ut åte og la seg til å vente på bjørnen, en bjørn som hadde blitt sett i åkeren en høst.'samme kilde s. 124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Dag Brodin

Aner til Ole Simonsens kone: 1. Anne Maria Mathisdatter f. 04.02.1798 Sørbråten u Vaggesten i Aker.2. Mathis Gulbrandsen f.08.04.1765 Sørbråten og 3. Anne Margrete Enersdatter f. 02.10.1763 Nordbråten under Vaggesten i Aker .Neste generasjon: 4.Gulbrand Matthiesen d. på Sørbråten 1793, 60 år og 5. Anne Erichsdatter død samme sted 1795, 64 år gml. 6. Ener Enersen død Nordbråten i 1807,76 år gml. og 7. Maren Olsdatter .Neste generasjon : 8. og 9. Ukjent. 10. og 11. usikkert. 12. Ener Knudsen f. Vaggesten, død på Nordbråten som han kanskje ryddet? og 13. Mari Svendsdatter død som enke i 1737, 46 år gml. 14 og 15 ukj. Neste generasjon har jeg; 24. Knud Stenersen Vaggesten , i hvert fall der i 1681 da han var vitne på tinget. død 17.05.1709 og 25. Gunild Gundersdatter. Neste gen: 48. Stener Bottolfsen Gaustad, skifte ble holdt i 1666, stamfar til adskilllig Aker-slekt ( se under www.ager.no )49. Inger Olsdatter het enka etter Stener, så hvis vi antar hun var moren til Knud Stenersen.mvh Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.