Gå til innhold
Arkivverket

[#26704] Marcus Torberg Hegge, f. 1785 i Moss. senere sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark.


Gjest Arild Køhl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Køhl

søker evt. etterkommere av Marcus Torberg Hegge, født 23.03.1785 i Moss (igi familysearch)I 1801 er han bosatt her: LenkeI 1815 blir han sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Om Hegge står det følgende i innledning til katalog for Øst-Finnmark fogde-/sorenskriverembete (Statsarkivet i Tromsø):ArkivkatalogØst-Finnmark fogde-/sorenskriverembete 1816-1855Statsarkivet i Tromsø 1990INNLEDNINGVed kongelig resolusjon av 4. september 1815 ble det bestemt at Finnmark fogderi skulle deles i to distrikter, Vest-Finnmark og Øst-Finnmark. Marcus Torberg Hegge ble 23. november 1815 utnevnt til sorenskriver og fogd over Øst- Finnmark. Han måtte oppholde seg i Alta mens delingen av embetsarkivet pågikk. Den 10. februar 1816 begynte Hegge å føre egen journal for Øst-Finnmark, andre protokoller senere. Fra denne dato kan vi regne at resolusjonen er trådt i kraft. Protokoller (med bilag)som var påbegynt, men ikke avsluttet før denne tid, ble beholdt og videreført i Vest-Finnmark fogde-/sorenskriverembete.Hegge søkte i brev av 18. august 1816 amtet om å få bli i Alta vinteren over for å fullføre delingen av embetsarkivet. I svarbrevet av 30. august mener amtet at han helst skulle ha tatt opphold i sitt embetsdistrikt så fort som mulig, men at han likevel får bli i Alta den nødvendige tid. Dette under forutsetning av at han fra nå av fullt ut ivaretar de embetsforretninger som tilligger han, da fogd Schjoldager (fogd og sorenskriver over Vest- Finnmark) ikke lenger kan betraktes som konstituert fogd og sorenskriver over Øst-Finnmark (siden 30. oktober 1815).Fogder/sorenskrivere i Øst-Finnmark 1816-1855:Marcus Torberg Hegge 1816-1820 (utnevnt 1815)--------------------------------------------------Finner en datter, født 17.11.1816, døpt i Talvik ved navn Elise Christiane Dorthea [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=114076>Lenke. Hun blir døpt 25.05.1817ELISE CHRISTIANE DORTHEA MARKUSEN Event(s):Birth: Christening: 25 MAY 1817 Talvik, Finnmark, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: MARCUS TORBER HEGGEMother: ANNA ANDERSEN--------------------------------------------------Dette er vel faren til Marcus Torberg Hegge, amtmann Kristian Torberg Hegge, bosatt i Bodø i 1801? LenkeKan dette være noen medlemmer av Hegge-familien?? - folketellingen 1865: En sønn heter Christian Torberg Grüner Hegge, og en annen sønn heter Albert Kjørboe Hegge (amtmann Hegges kone i 1801 het Else Kristine Kjørboe). Far i huset heter Tore Hund Hegge og er født 1831 i Inderøy (Nord Trøndelag) Lenke.I folketellingen for Inderøy i 1865 finner jeg enke etter fogd Hegge, Ovidie Hegge – hvor kommer hun inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Jeg søkt etter flere opplysninger om Markus T. Hegge i de kirkebøkene som er lagt ut på RHD, men ikke funnet flere opplysninger enn de jeg oppga i forrige innlegg, dvs. om datteren. Det finnes ingen flere opplysninger – så vidt jeg kan se – i kirkebøkene for Alta i DA heller. Noen av spørsmålene som melder seg nå er: Hvor var Anne Andersdatter fra og hvor giftet hun og Markus T. seg? Hvor var Markus etter 1820? Ev. utflytterlister i kirkebok for Talvik (Alta var en del av Talvik til 1862) kan kanskje gi en pekepinn.Om Tore Hund Hegge har jeg funnet at han er sønn av Jens Severin Berøe HeggeThore Hund HEGGE Age At Marriage: 26Sex: Event(s): Birth:Parents: Father: Jens Severin BAEROE HEGGEMarriage: Spouse: Jensine Marsilia GRUNERAge At Marriage: 26Marriage: 07 Jul 1857 Place: Oslo, Akershus, NorwaySource Information: Batch Number: M424661Source Dates: 1848 - 1884Film or Fiche Number: 255752Collection Details: Domkirken, Vor Frelser; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Tore Hund Hegge er født 1830 i Inderøy og moren hans er Ovidia Hegge, enken vi finner i 1865-tellingen for Inderøy (jf. forrige innlegg):Thore Hund (JENSEN HEGGE) Sex: M Event(s): Birth: 08 Oct 1830 Place:Christening: 25 Dec 1830 Place: Inderoy, Nord-Trondelag, NorwayParents: Father: Jens ... Borre HEGGEMother: Ovidia HEGGESource Information: Batch Number: C426723Source Dates: 1830 - 1839Film or Fiche Number: 125294Collection Details: Inderoy; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Tore Hunds far, Jens Severin, må da være identisk med den Jens Severin som er nevnt i Bø i 1801 sammen med Markus Torberg (jf. denne tidligere lenken Lenke, og Markus Torberg må være farbror til Tore Hund. Men dette er selvsagt på siden av det du spør om og vel ting du kjenner fra før…Mvh Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Hei !Jeg tror muligens at Marcus døde ganske ung, i skifteregister for Øst-Finnmark 1822 -1844 er han å finne på en del sider Lenke eller er det i embets medfør at han er nevnt her ?Skal prøve å få en kopi fra statsarkivet i Tromsø av disse sidene.Ellers må jeg si tusen takk for de andre opplysningene som er kommet, alle disse personer som nevnes har jeg i min slektsbase.mvh Arild Køhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! I registeret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, som utgis av Norsk Slektshistorisk Forening, har jeg funnet flere henvisninger på slektsnavnet Hegge, bl.a. Markus T. Hegge. Her er lenken http://www.genealogi.no/nst_reg/H/h5.htm. Især bind 36 ser ut til å inneholde en del opplysninger.I skifteregisteret for Øst-Finnmark står det i en av innførslene om Markus T. Hegge at hans bosted er Guldholmen. I katalogen for arkivet etter Fogden i Finnmark til 1816 som er i Statsarkivet Tromsø, er det registrert materiale om handelen på Finnmark 1758-1815, bl.a. Gullholmen handel, Tana – varebeholdning og regnskap (1808-1809). Dette er riktig før Hegges tid, men dreier det seg om samme sted? I kirkebok for Tana (RHD) er imidlertid ikke Hegge nevnt blant folk med bopel Gullholmen.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Pettersen-Dahl

Mulig du allerede har disse opplysningene, men dette er hentet fra Moss kirkebøker:28.10.1780. Hr. foged Hegge gift med Else Christine Kiørboe.9.2.1782. Hr. foged Hegge og kiærestes datter Elisabeth Christine Bernhoff døpt.30.12.1782. Hr. foged Hegges og kiærestes sønn Albret Kiørboe døpt.23.12.1783. Hr. foged Hegges og kiærestes sønn Rasmus Parelius døpt (født 12.11.1783).28.1.1784 fogden Hegges sønn begravet 6 uker gammel.23.3.1785. Hr. foged Hegges og kones Else Christine Kiørboes sønn Marcus Torber døpt (født 15.3.1785).18.3.1786. Hr. foged Hegges og kones Else Christine Kiørboes sønn Jens Severin Bærøe døbt (født 28.2.1786).21.6.1787. Hr. foged Hegges og kones Else Christine Kiørboes datter Maren Maria døpt (født 13.6.1787). Mvh. Terje Pettersen-Dahl Norsk slektshistorisk forening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.