Gå til innhold
Arkivverket

[#26705] Karl Johan Johnsen født 1891


Gjest Odd-Tore Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd-Tore Nilsen

Jeg forsøker å finne ut hvem Karl Johan Johnsen var. Han er min oldefar. Han er født i 1891, vet ikke hvor, og døde mellom august 1913 og mai 1914 av tuberkulose i Trondheim.Han var forlovet med Helga Kristine Eide og står oppført i dåpsattesten som far til hennes barn Kitti, født 21/5-1914 ved E.C.Dahls Stiftelse og døpt samme sted 25/5-1914.Kitti er min mormor og hun døde 30/9-1973.Trenger hjelp til hvordan jeg skal finne mer ut om Karl Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd-Tore Nilsen

Det er vanskelig å få tak i opplysninger fra Trondheim anngående kirkeopplysninger. Har kontaktet Domkirken og der for jeg beskjed om sperrefrist på det meste jeg spør om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Odd-Tore! Sperretiden på kirkebøker skal være 80 år, dvs at sperren på det du spør om gikk ut for 10 år siden.Merkelig at de ikke kan svare deg. Men du kan gå på ditt lokale bibliotek og høre om de har leseapparater for microfilm eller microfische,og spørre om du kan få bestille de aktuelle kirkebøkene på film.La meg få høre hvordan det går. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei igjen. Jeg gjorde et søk på Family Search, Vital Records, og fant en Karl Johan Johnsen f. 29-9-1891 fra Nesset, Møre og Romsdal. Mor:Kari Sivertsen og far: John Eriksen. Jeg vet ikke om dette er rett person,kjenner du igjen noen av navnene ? Men du bør se hva du finner i Kirkebøkene på dødsfallet hans. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd-Tore Nilsen

Hei Torill! Jeg var innom biblioteket senest i går og ifølge de, og heftet om mikrofilm for Sør-Trøndelag, finnes ikke døde 1913/14 på mikrofilm ennå. Så der er det lite å hente.....Odd-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (4), sperretiden på kirkebøker er ikke 80 år, men 60 år. Dette gjelder såvel ministerialbøker som klokkerbøker. Derimot gjelder ulike regler mht. innlevering av nevnte bøker. (Du får kjøpt en mengde filmede MINI'er som omfatter tiden etter 1924 gjennom RA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette med sperrefrist kommer visst også an på når en kirkebok er påbegynt og avsluttet. Hvis kirkeboka f.eks. var påbegynt i 1914 og ikke avsluttet før f.eks. 1945, så vil det jo være sperrefrist på den enda.Dessuten har jeg lest at for kirkebøker som ble frigitt før år 2000 gjelder 60-årsgrensen, mens det for kirkebøker frigitt etter år 2000 gjelder 100-årsgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg må ha uttrykt meg uklart. Det er opplysningene i kirkeboken vi snakker om. Jeg står fast på at her gjelder 60 års sperrefrist. At en bok som ikke er innlevert, ikke er filmet, er ganske naturlig. (Det gjelder egne regler mht. innlevering). Hos noen menigheter møter du bare velvillighet når du må i originalboken for å hente opplysninger fra en ennå ikke innlevert ministerialbok, andre er lut lei slektsforskere.Hvor du har lest om 100-års-grensen, skulle vært interessant å vite. Også for Riksarkivet som i så fall har brutt regelverket mange ganger om dette skulle vært riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd-Tore Nilsen

Til Anne-Lise: Jeg har prøvd å finne hennes dåp i mikrofilm for E.C.Dahls stiftelse, uten å finne henne. Litt rart det der......Ellers lærerik debatt om sperrefrister....OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Oldemoren din Helga Kristine Eide, hvor er hun fra?Grunnen til at jeg spør er at han som er nevnt i (5) kan være denne Lenke. Han har kanskje en bror som er født i Eid og Eide er gård i Eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dødsfallet vil helt sikkert stå i Statistisk Sentralb.(SSB) folkemengdens bevegelse. Det er bare det at den ligger på Riksarkivet i Oslo og der er det stengt til september 2005. Da trenger du å vite tidsrom og sted, og det gjør du jo.For meg så ser det ut som om det finnes på film, 600.A01, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd-Tore Nilsen

Min oldemor Helga Kristine er født på Hitra. Men den lenken du fant var veldig interessant.Med hensyn til dødsfallregisteret, det har jeg visstnok aldri vært borti før, så det var ukjent for meg! Skjønner at det kanskje er statsarkivet i Trondhem som har de, kanskje en mulighet for å be de om hjelp...?OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd-Tore Nilsen

Men dere....!!! Jeg har ikke sjans til å dra til Oslo! Er det ikke muligheter for bestilling et eller annet sted, slik at det kan sendes til Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Originalt kildemateriale fra Riksarkivet brukes i Byarkivet og må bestilles fra Riksarkivet. Mikrofilm av kirkebøker m.v. som vanligvis finnes på Riksarkivets lesesal, er på Deicmanske bibliotek. Slektsgranskere som skal se på kirkebokfilmer fra hele landet må derfor gå på Deichman. I Byarkivet i Oslo, som har kommunalt arkivmateriale, har kirkebøker for Oslo og Aker på mikrokort, mens altså kirkebøker på mikrofilm fra landet ellers nå er å finne på Deichman. Håper dette virker avklarende. Men hvis man f.eks. skal se i folktetellingen 1891, er det svært lite som er lagt ut på Digitalarkivet. Da må man til Riksarkivets ekspedisjon i Byarkivet og få bestilt selve f.t. fra Riksarkivet. For, etter hva jeg kan se av nettsidene, er også katalogene for RA plassert i Byarkivet.Mvh Grethe Flood

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og vi andre som bur 'der ingen skulle tru at nokon kunne bu' kan gå til de lokale bibliotek og bestille til hjemlån microfilmer .Bibliotekene har kataloger over tilgjengelig matriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan du ikke starte med å lete etter barnets dåp på den nevnte film. Siden det står et filmnr. går jeg jo ut fra at den er filmet.Eller du kan sende en E-mail til Trondheim statsarkiv. Siden du både har sted, f.dato og dåpsdato til barnet skulle det ikke være vanskelig for dem å hjelpe deg. Kanskje de også kan gjøre det samme med dødsfallet, men der har du jo ikke dato og kanskje heller ikke hvilket sykehus (om han lå på sykehus) så da kan det bli vanskeligere med hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd-Tore Nilsen

Stemmer bra at de har det på biblioteket ja, men når kirkeboka ikke er overført til mikrofilm ennå så har vi et problem vi som da bor langt unna originalkilden. Som skrevet over er nok ikke kirkeboka ferdig ennå, og altså ikke overført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.