Gå til innhold
Arkivverket

[#26707] Personer som dro til Amerika fra Haugsvær i Masfjorden


Gjest Mary-Ann Hersvik Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Mary-Ann Hersvik Strøm

Finnes det noen som har studert slektshistorie fra Masfjorden som vet noe om disse personene:Rasmus Severin(f.1880) og Ludvig Markusson Haugsvær (F.1878)på Bruk Nr. 2 Myrane Haugsvær i Masfjorden. (har bare referanse til boken har ikke sett hva som står der selv Bind II Side 945.De er sønner av Sygni Rasmusdtr som døde på barselseng i 1880 og Markus Lassseson Lavik (som etter Sygnis død forlot barna og flyttet til Bøvågen på Radøy, hvor han skrev seg som Bø.)Ludvig utvandret 27.01.1903 skrev seg da for Ludvig Bø. Rasmus utvandret sammen med tanten sin Karen Rasmusdatter Haugsvær 28.04.1899. Han skrev seg da som Rasmus Haugsvær.Jeg er takknemmlig for den minste lille ledetråd til hvor det ble av dem og om det evt finnes etterkommere.Mvh Mary-Ann Hersvik Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Det var ikkje mykje å henta i Masfjordboka. Sygni Rasmusdtr. var eldste dotter til Rasmus Knutson og Randi Olsdtr. Sygni var fødd 29/4 1860. I Masfjordboka står vidare at ho vart 'gift med Markus Larsson Svalhammer, Lavik. Dei fekk barnet Rasmus Severin på Haugsvær 1/11 1880.Bur i USA.' Sonen Ludvig er ikkje nemnd, heller ikkje dødsfallet til Sygni. Karen Rasmusdtr., systera til Sygni, døyr 18/12 1909, står det. Ingen ting er sagt om at ho var reist til Amerika. I Digitalpensjonatet har Falk Liebeszeit lagt inn vigde i Masfjorden. Der finn me at Markus Larsson og Sygni Rasmusdtr. heldt bryllaup 11. juni 1879.Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Mary-Ann-Jeg ser at Ludvig og Karen 'Hangsvor' ankom Ellis Island med skipet 'Servia' den 8. april 1901. De skulle da til broren Severin 'Hangsvor', bosatt i Albert Lea, Minnesota.I 1930-Census, Manchester Township, Freeborn County, Minnesota finnes en Severin (ind. Sevrein) Haugsver, 49 år gammel, gift da han var 33, imm. 1898? Am. statsborger, Farmer, General Farm. Han er g. m. Oline, 59 år gml., født i MN av norske foreldre.En Severin Rasmus Haugsver død 27. 08. 1954 i Freeborn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik Strøm

Tusen takk alle sammen.. !!! Ved hjelp av ledetråder fra disse innleggene sitter jeg allerede med hele livshistorien til Rasmus Severin og oppnådd kontakt med familie i Minnesota. (De er minst like glade og helt overveldende entusiastiske... kopier av gammle postkort er allerede på vei til meg i posten:-)Det var bare noen små detaljer som skulle til for å få ett gjennombrudd. (Ett stedsnavn og en alternativ stavemåte av navn, det var alt)... når jeg postet det på rootsweb gikk det ikke lenge før jeg fikk respons der borte.. :-)Takk igjen alle sammen for at dere tar dere bryet med å blade opp informasjon... Jeg er bare så utrolig og ubeskrivelig takknemmelig, dette er familie som har vært savnet og snakket om i snart 100 år.. godt å få fylle hullene med en historie.Ønsker dere alle ett riktig godt nyttår ! Med vennlig hilsen Mary-Ann Hersvik Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Det er ikke av stoerre betydning i denne sammenhengen:skredderen Markus Lassesen ble gift den 1ste Juli 1879 med Sygni Rasmusdatter.Det var bryllup den 11te Juni 1879 og, men det av Martinus Jonsen Hope med Brite Olsdatter Nordre Kvinge.Heller ikke jeg kunne finne foedsel/daap til Ludvig Markussen i Masfjorden kirkeboken, heller ikke i mormon IGI eller under familysearch.org på nettet i deres databasebeklager, men oensker ett godt nytt årFalk Liebezeit Diepholz, Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.