Gå til innhold
Arkivverket

[#26716] Hans Erichsen fra Vågå og Sakrine Sakariasdtr fra Rana


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Jeg tror at det er Hans Erichsen fra Vågå man leter etter. Han finner man i FT-1801 Waage (Vågå) på gard Strand Nordre: Hans Erichsen 22 år ugift, national soldat, sønn etter enke Kari Syversdtr 55 år (har føderåd). I 'Stamruller Gudbrandalske Kompani' finner vi Hans Erichsen f. 1779 fra gard Stranden M. og N., far er Erich, Innr. 1800. Otto i første innlegg av 17.05.2002 sier 'Hans flyttet til Mo i Rana og ble gift 13 Oct 1806 Sakrine Sakariasdatter. De fikk to døtre; Anne Barbara Hansdatter døpt 6 Juli 1806 Ellen Julianne Hansdatter født 1807 død 1903'Hans og Sakrine er mine tipptippoldeforeldre. De har (ihvertfall) 2 barn til. Det er Sakarias Hansen (som er min tippoldefar) f. 19.11.1809 i Junkerdalen, d.12.1889 i Vatnan, g.21.7.1835 med Anne Christine Helgesdtr f. 5.7. 1809 i Heimås, d. 9.2.1888 i Vatnan. Barn 2 er Bereth Anna Hansdtr f 1813 i Evjen i Bodin, g. 8.10.1839 m. Inderst Ole Helgesen f. 16.9.1811 i Heimås, d. 20.9.1843. Kilde: Slektsboken for Skjerstad og Fauske Bind III av 1985, s.20 Finneid, og s. 505 under Vatnan: Zacharine Zachariasdtr, 88 år gml. Enke etter Hans Eriksen, Junkerdal. Hun var f. i Rana 18.12.1782, d. 13.9.1869 i Vatnan. Det ser ut som Hans soldat har vandra fra Vågå til Rana , traff Zachrine som var fra Raufjellet opp under Saltfjellet, så har de dratt over fjellet til Junkerdalen, og endte opp i Fauske-området. Opp under Saltfjellet ved Bolna fantes det en Nasa sølvgruver. Jeg vet ikke eksakt når den ble drevet, men kan det ha noe med saken å gjøre? Er det noen som kan sjekke kirkebøkene for Vågå, om Hans Erichsen f. ca 1779? Spørsmål til Otto: Hva vet du om besøket i Namdalen 1833?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Hans Eriksen er sannsynligvis den samme som iflg Family Search er døpt 7.3.1779 i Vågå med foreldre Erik Hansen Stranden og Kari Syversdatter. Disse to giftet seg iflg. samme kilde 23.10.1770 i Vågå.Lenger bakover har jeg ikke kommet enda. Jeg har f.eks tre mulige kandidater for Kari Syversdatter, og håper at noen med tilgang til kirkebøkene for Vågå kan hjelpe oss med dette !Som nevnt i Tema 9331 er Hans Eriksen en av forfedrene til kona mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.