Gå til innhold
Arkivverket

[#26729] Blomsterforretning, Kirkeristen, Kristiania (Oslo)


Gjest Else Marie Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Marie Eriksen

Hei. Har nettopp funnet ut at min svenske oldemor Agnete Aronsdatter, startet blomsterforretning i Kirkeristen i Oslo. Jeg vet svært lite om henne. Hun kom fra Bohuslän og giftet seg med husmann Jacob Nilsen på Jahreiet i Bærum. Etter giftemålet tok hun navnet Anette Nilsen. Hun arvet noen penger og kjøpte denne forretningen. Vet ikke når, men de giftet seg 1869 og fikk 11 barn. Regner derfor med at det var noen år senere hun kjøpte denne forretningen. Hennes datter Nicoline overtok forretningen etter henne. Er det noen steder man kan finne ut av dette. Måtte hun løse noen handelspapirer eller lignende for å starte butikk? Alle opplysninger mottas med takk. Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det din familie som finnes her i 1900 LenkeIfølge Fs døpes en Agneta 12.11.1847 i Tanum, Gøteborg och Bohus. Foreldre Aron Johansson og Maria Hansdotter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei igjen. Takk for opplysningene. Det var litt jeg visste og endel ukjent. Morens navn og fødested var ukjent, så da er det lettere å prøve å søke nye opplysninger her. Fortsatt vet jeg ikke noe om hvordan jeg kan finne data vedr. blomsterbutikken i Oslo. Tar mer enn gjerne imot flere opplysninger om denne oldemoren som er jeg er så nyskjerrig på. Fortsatt God Jul Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

KIRKERISTEN BLOMSTERATELIER Morten BigsethRISTEN BLOMSTERATELIER Morten BigsethTelefon: 22422502 Kontaktperson:Morten Bigset Postadresse: Epost:Besøksadresse: Kirkegaten 15, 0154 OSLO Hjemmeside: jeg gikk inn på kvaisr og søkte etter kirkeristen, blomster og fant ovenstående butikk i dag på stedetDet kan jo hende de kan ha opplysninger om tidligere blomsterforretninger på stedet...mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Joda,man måtte løse handelsbrev for å drive forretningDet finnes noe materiale i arkivserien Christiania Politikammer,Forvaltning,Diverse protokollerHar selv sett på noe som heter : Rulle for handelsberettigede kvinner.Dette var riktignok i begynnelsen av 1900Prøv med en telefon til Statsarkivet i Oslo,de kan sikkert fortelle fra hvilke år de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.