Gå til innhold
Arkivverket

[#26733] Foreldre til Brostrup Mathias Tax,, Kongsberg


Gjest Thore E. Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore E. Thoresen

Jeg søker foreldrene til Brostrup Mathias Tax som omtales som geschworener ved Kongsberg Sølvverk. Hans datter Maren Elisabeth (1772-1848), gift 3. juni 1799 med Christian Adolph Diriks (1772-1837). Min 4.oldemor Ovidia Tax (far: Brostrup, bestefar Jacob Mathias) hadde en bror ved navn Lorentz Albrecht Tax (ca 1740- 1779), død i Kongsberg, oppført i eksaminasjonsmanntallet i 1732, gift 30. mai 1741 med Karen 'Tross' (ca 1707-1789) Mitt spørsmål er om noen kan bekrefte min mistanke om at Lorentz Albrecht er far til Brostrup Mathias Tax, idet navnene hans går igjen hos bestefar og oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Stig Nyberg

Jeg kan bekrefte at Brostrup Mathias Tax er sønn av L. A. Tax. Det fremgår av flyttemeldingene i forbindelse med Ekstraskatten 1762-1772 at L. A. Tax avgår for sine sønner Brostrup og Paul til et eller annet revir ved sølvverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.