Gå til innhold
Arkivverket

[#26734] Mette Tønnesdtr fra Bergen?


Gjest Mona Johanne Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Johanne Falch

Søker etter foreldre og opphav på Mette Tønnesdtr Hordaland født etter folketelling da eg har kun funnet ei Mette der- født 1776. og i ei slektsbok her opp på Sunnmøre er ho født 1770. Her er ho beskrevet kun at ho kom fra Hordaland og det er stort i seg selv, som nevnt tidligere at eg har kun funnet ei Mette Tønnesdtr i 1801-tellingen var ho i Bergen Som tenestepike der, eg har funnet ut om ei Mette der var hennes far Tønnes Taratson, Mette giftet seg til Laupen i Herøy på Sunnmøre og måttet kommet hit ca 1802-1807. men er veldig usikker på dette og bor på sunnmøre og håper noen kan hjelpe meg med ho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Virker som FS/IGI har en dobbeltoppføring (eller så er det veldig likt..) for jeg finner også denne:Mette Elisabeth Tønnesdatter, født 05.02.1776, døpt 09.02.1776, Nykirken Bergen, Foreldre Tønnes Tharaldsen og Else Marie Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Tønnes Tharaldsen & Else Marie har flere barn iflg FS/IGI: Maria 1765, Randi 1768, Johannes 1773, Peter 1778. Alle døpt Nykirken, Bergen.Når det gjelder giftemål finnes en Tønnes Tharaldsen som gifter seg med Marie Johannesd. 21.03.1773 i Nykirken.Jeg ville tatt alle disse datoer/årstall fra FS med en stor klype salt og sjekket mot kirkebøker, -men det er vel en start i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Falch

Er enig at folketellingens datoer ikke alltid stemmer og at kirkebøker er den mest sikre kilden, men eg var ikke sikker likevel om eg fant rette Mette, eg var inne på Bergens Kirkebøker som er lagt inn på internett, dere har funne ut litt meir eg hadde gjort, at Else Marie var ei Johansdtr, men eg hadde ikke tort å lagt så mye i dette, men siden Tønnes Taraldsønn er hennes far fant eg ein far? av han som heiter Tarald Daastol, er det noe dere kjenner til, og hva navnet kommer til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Et raskt søk i FT 1801 viser Daastøl som gårdsnavn i Flekkefjord, Rogaland og i Bjelland, Aust-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Falch

Takker for opplysningen på giftemål i 1806, og dette er nok den Mette eg leita etter, da ho giftet seg med Jon Ellingson Laupen fra sunnmøre, at dei giftet seg i Bergen viste eg ikke, men siden dei opplysninger eg hadde var at ho var fra Hordaland. Kjempeartig. Takker Takker , nå veit eg med sikkerhet at dette er foreldrene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.