Gå til innhold
Arkivverket

[#26741] Else Olsdatter døpt 1788, Hedrum , Vestfold


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg leter etter foreldre til denne Else Olsdatter som døpes i følge F.S. (IGI)LenkeFarens navn er her nevnt som Ole Tostved.I bygdebøker for Hedrum har jeg ikke funnet ut hvem denne Ole og datter Else, kan være.Har lett under gården Torstvet. Jeg lurer på om navnet er feilskrevet på F.S.?I 1801 folketellingen finner jeg en Else i passende alder på Langestrand i Larvik, med foreldre Ole Olsen-strand og mor Maria Olsdatter.I Andebu i Hedrum finner jeg også en som kan passe i alder med Else Olsdatter.Under dåp som er lagt ut fra Kirkebøker for Hedrum, finner jeg heller ikke Else Olsdatter.Heller ikke giftemål for Ole Tostved i digitale kirkebøker, finner jeg.Har noen mulighet til å hjelpe meg med å finne ut hvem som var foreldre til denne Else?Jeg leter etter mitt ene sett tipp-tipp-oldeforeldre og deres barn.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er lenke til 1801-telling for Langestrand, Larvik.Her er en Else Olsdatter i passende alder. LenkeDette er paret som jeg lurer på om er mine tipp-tipp-oldeforeldre.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Kolbjørn!Takk til deg for opplysningen.Da ser det ut til at dåpen stemmer med opplysninger fra F.S., denne gangen.Fra bygdeboka for Hedrum, Krohn-Holm, ser jeg at navnet på gården Torstvet ble uttalt 'to`sstvett.Gårdsnavnet er også skrevet som Torstved.Da tror jeg at denne faren Ole Tostved må ha hatt en tilknytning til denne gården.Svært mange ser ut til å nevnes ved gård-navn istedenfor fars fornavn som etternavn, omkring denne tiden.Beklageligvis finner jeg ikke en Ole som passer med alder under Torstvet i bygdeboka.Første Ole Olsen som er nevnt her var lensmann og døde i 1692.Neste Ole Olsen er f. 1840 i Sannidal.Bruket her en nokså turbulent historie med mange eierskifter.Flere av grevskapets jernverksfolk har vært forvaltere her.At folkene herfra har hatt tilknytning til jernverkene, er av interesse, for flere av min familie har tilknytning til Fritzøe, og Hagenes verkene.Den Ole Olsen -strand i 1801 folketellingen er også knyttet til verket.Det er da vel en mulighet for at han er den samme Ole Tostved, far til Else Olsdatter i samme alder?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!I 1801 folketellingen for Hedrum finner jeg gården skrevet med navnet Tustved, denne gangen.LenkeOle og datter Else bor ikke her på dette tidspunkt.Da er det vel mulig at familien er flyttet til Langestrand?Jeg Har funnet en Ole Olsen som gifter seg 30 okt 1772 i Brunlanes med en Maria Oldatter.Dette kunne passe bra med mor til Else og Ole i 1801-tellingen for Langestrand, se første lenke.Folk knyttet til jernverkene ser ut til å flytte mye i de dage.I Brunlanes var det også jernverk.For å få dette bekreftet må jeg vel søke i kirkebøker.Lurer på om noen har mulighet for oppslag i kirkebøkene for Brunlanes for 1782?I kirkebøkene kan det vel tenkes at det kan komme fram hvor både Ole og Maria kommer fra?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at Ole Olsen og Mari Olsdatter har fått en sønn i Brunlanes , døpt 27 jun 1784.Lenke Det kan passe godt på paret som er gift okt 1782. i Brunlanes. Lurer på om dette kan være mine aner?Finner jo inget giftemål mellom Ole og Mari i Hedrum i det aktuelle tidsrom.Ved folketellingen i 1801 fra Langestrand, er ikke denne Anders nevnt sammen med familien. Han kan være flyttet ut før, eller muligens død.Skal lete for å se om jeg finner han andre steder i 1801. Han burde da være ca. 17 år, hvis alder stemmer ? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Gunn! Kirkebøkene for Brunlanes for det aktuelle tidsrommet er sparsomme med opplysninger. Ved ekteskapsinngåelen mellom Ole og Maria står det: 'Octob 30 Copulered Ungkarl Ole Olsen med Pigen Maria Olsdr fra Ødelund' Videre fant jeg '30 Aug trolovet Ungkarl Ole Olsen og Maria Olsdr fra Ødelund. Som Cautionister underskrev H:A. Grønneby Jacob Hansen Mandvig. Dåpen til sønnen Anders: 27. Jan (1784)Tronsrød Ole Olsens og Mari Olsd ægte søn Anders. Test: Else Hansdr Jorde, Grete Larsdr Agnæs, Calus Larsen ibid, Peder Berntsen Hagen og Jacob Petersen Stockeskau. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Terje! Takk skal du ha for bryderiet med å slå opp dette for meg.Jeg får nok låne Astri Jansens bygdebøker igjen, for i L. Bergh står det heller lite om Ødelund.Det er litt artig, for en av mine andre aner har hatt en tilknytning til Ødelund før.Får se om dette kan hjelpe meg i letingen på de vanskelige Ole Olsener i min slekt.Lurer på om Causjonistens navn skal være Anders Hansen Grønneberg. Han bygslet garden ca 1802.Navnet Anders går igjen i etterslekt, så det er mulig det er rett familie som er funnet.Vet ikke om jeg må undersøke skiftet etter dem for å finne flere holdepunkter?Takk for all hjelp så langt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her prøver jeg på nytt med en lenke til ekteskapet mellom Ole Olsen og Mari Olsdatter i Brunlanes 1782.LenkeHadde en hyggelig telefon fra May Karin Henriksen i går. Takk til deg for oppslag, og for at du vil sende meg kopi av det du fant.Forstod at det var dårlig lesbart, men jeg håper fortsatt at det er mulig å finne ut om denne Ole Olsen er samme mann som Ole Olsen -Strand, og Ole Tutved.Bygdebøker har hjulpet meg lite dessverre.Det hadde passet fint med andre opplysninger om slektsforhold framover i tid, om denne Ole er samme person.Jeg er svært glad for hjelpen dere har gitt meg .Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ny takk til deg May Karin Henriksen. Jeg har fått kopier i posten med avskrift av kirkeb. Hedrum 3. ( 1787-1802 s. 26 A. fol.) ( Har sendt deg brev privat)Nå har jeg studert den dels svært utydelige dåpsinnføring av Else Olsdatter døpt 1788. Datter av Ole Tutved.Har prøvd å tolke faddernavnene:Karen Andersdatter, Aase ( Aasne) Andersdatter,Michel Nilsen, Ola(e) Brø(s)th , Fr--- Morten-Isak Odberg, er det jeg har kunnet tyde.I folketelling 1801 for Hedrum finner jeg en Mickel Nilsen på ( Sørbye Vestre, Qelle annex g.m Kirsti Helvorsdatter)Finner på gård Odberg en jordløs smed, Gulech Helgisen g. m Aase Andersdatter.Ellers har jeg ikke funnet noe om de andre faddere. ( De kan jo være døde eller utflyttet i 1801)Jeg har mye slekt bakover fra Tutved.Lars Reiersen g. 1760 med Oline Christensdatter, Tutved. sønn:Mikkel Larssøn f. 1739, Tutved g 1784 m. Gjertrud Gunvaldsdatter,datter: Marte Mikkelsdatter f. 1795, Uroa , Tutved g.m Nils Jensen , f. 1803, Rømmingen , Hafallen, Hedrum.sønn: Jens Nilsen , Rømmingen, f. 1841, d. 1916. g.m. Louise Andersdatter,f.1848, Hopøen, Tjølling, d. 1941. Ø.Halsen , Tjølling. De to siste er mine oldeforeldre.Det er stor mulighet for at denne Ole Tudvet, også er min ene tipp-tipp-oldefar. Han som senere bor på Langestrand i Larvik.Takk for all god hjelp med oppslag i kirkebøker.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.