Gå til innhold
Arkivverket

[#26742] Berit Olsdatter og Jon Amundsen Berg, Bolsøy MR 1769


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Pike Berit Olsdatter og ungkar Jon Amundsen Berg får i følge bygdebok for Eide I s 280 en sønn Amund i Bolsøy i 1769. Jeg kan følge ham videre. Men kan noen fortelle meg mer om foreldrene?Amund gifter seg 1802 med Ane Ravaldsdatter Kjøl på Eide (mine tipptippoldeforeldre). Jon kom også til Eide, men bodde som inderst på Skarset i Kvernes i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette Ane Ravaldsdatter på Kornstad, Kvernes, i 1801? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11553.wc2&gardpostnr=47&personpostnr=1122&merk=1122#ovre>Lenke Finner dettei FS/IGI:AMUND JONSEN Male FamilyMarriages:Spouse: ANE RAVALSDRMarriage: 25 JUL 1802 Kornstad, More Og Romsdal, Norway--------------------------------------------------I f.t. 1801 for Kvernes finner jeg en Jon Amundsen, 65 år, gift for tredje gang, jordløs husmann og dagleier. Kona heter Gunhild Reiersdatter, 51 år og gift for første gang – er dette ”din” Jon Amundsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Iler til og beklager at jeg skrev på Kornstad. Da kan det se ut som Ane Ravaldsdatter bor på en gård som heter Kornstad. Hun bodde i Kornstad SOKN i Kvernes prestegjeld. Av og til går det litt fort i svingene.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Grethe, det ser ut til å stemme. Jeg hadde bare opplysningene ovenfor fra Bygdebok for Eide I s 280, og for så vidt noe av de samme fra Averøy III s 322. Der står det også at Jon bodde som innerst på Skarset i 1801. Gården du fant ham på er kanskje Skarset? Men det åpner jo som du sier muligheter for halvsøsken til Amund, sikkert flere enn de to som er nevnt i tellingen, da Jon er gift to ganger mellom Amund med pike Berit Olsdatter og Gunild Reiersdatter i FT 1801.Takk for at du brukte tid på å søke, jeg har vært for opphengt i gårdsnavnet, og Kvernes har av en eller annen merkelig grunn nr i stedet for gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Innlegg (4), jeg overså spørsmålet. Ja, det er riktig Ane. Faren Ravald Knutsen dør i 1799. Han er sønn av Knut Larsen og Ane Ravaldsdatter som kom flyttende fra Romsdal til gården Gjemnes, men jeg kjenner ikke til hvor fra i Romsdal de kom, men muligens via eller fra Kleive (Eide I s 279).Moren til Ane, Marit Nilsdatter Stølan, 1780-1810, har jeg oversikt to generasjoner til bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.