Gå til innhold
Arkivverket

[#26746] Bekkelaget, Nes på Romeriket, skilt fra Nordre Greni i 1919 og solgt til Edon O


Gjest Torill Johnsen Myklebost
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Johnsen Myklebost

I følge bind 2, gardshistorie fra Nes på Romeriket side 84, ble Bekkelaget solgt til Edon Olsen. Han er min oldefar på min mors farside. Tror jeg har funnet han i folketellingen i 1900, Aker kommune, bosted: Fagerhøi ( i rhd), født 1869 Var første gang gift med Olava ? som kom fra Solør (Hedmark) senere gift med Lydia ? som kom fra Odalen i følge min mor. I følge 'rhd' var hans fødested Nes på Romeriket. Tror derfor at det er mulighet for at hans foreldre kommer fra Nes. Min mor mener han var i familie med 'Veslenils' skredder som muligens hadde tilhørighet på Årnes. Har noen kjenskap/kunnskap om denne familie/slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei jeg har sett ditt spørsmål....men er du sikker på fødeselsåret stemmer.. Jeg så også på FT 1875 og fant en Edon Olsen også der med fødested på Nes, men der står fødselsår som 1867.Det kunne være greit for folk her på forumet å vite hvilken av konene til Edon som er din bestemor...det er jo en mulighet for at er noen her som kan skaffe til veie ny informasjon denveienTil slutt så jeg at det sto oppført flere søsken til din oldefar i Ft 1900.. er det noen mulighet for at noen av disse navnene er kjente eller om de kan ha gått i #arv# i familen senere.Håper dette kan være til hjelp ved å 'vri' hjernen sin når man holder på med slektforskningmvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei Arild! Mulig at fødselsåret kan være 1867, det er hans første kone Olava som er min oldemor, min morfar heter Paul Henry Olsen født i 1898 og han hadde brødre som het Erling og Alf i følge min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Kanskje du kunne få bekreftet opphavet til din Edon ved å ta en titt enten i begravelsesnotatet eller kanskje en av vielsene? Barnas dåpsnotater hadde jo også vært fint å få sjekket.Jeg har en Edon på lur selv forresten, men han er født i Nes i 1859...Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Finner Edon sammen med foreldre og søsken i folketellingen 1875 for Kristiania (Ruseløkkveien 41).Foreldrene er Amund Olsen og Karoline Olsen. Dette paret giftet seg i Nes 7.11.1861 - pikenavnet til Karoline er Henriksdatter. Du finner paret i Nes i 1865 LenkeI bind II av bygdeboka for Nes - side 486 - under Nordre Vormnes finner du plassen HAUGEN der paret bor i 1865. Kjente barn Betsy f. 1865 og Edon f. 1869.Med hilsenOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei igjen... Bra at du får hjelp, TorillJeg lurer på om du har funnet din morfar i Ft 1900?Jeg finner ingen med navnet Paul Henry...!!!! merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!Karoline Henriksdatter er trolig den som døpes 26.7.1835 i Nes. Foreldre er Henrik Nilsen og Eli Olsdatter.Eli Olsdatter er trolig den du finner sammen med Amund Olsen og Karoline i 1865 tellingen for Nes (lenke i innlegg 5).Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei, takk for all hjelp. Jeg fant også Amund og Karoline Olsen i tellingen fra 1875. I følge min mor brukte hennes far sjelden navnet Paul, han tok senere stedsnavnet Bjørklund som etternavn.( stedet ligger på tidligere Larsstulykkja, som opprinnelig hørte til både Øvre og Nedre Finnstad og en del av eiendommen Enga. Min morfar kjøpte denne eiendommen. I tillegg forteller min mor at hennes foreldre Henry og Emma Kaspara f. 1902 var tremeninger, men vet ikke om dette var på mormors far eller mor side. Alt for å gjøre ting lettere!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Ja rart det der med familieforhold.... slik jeg forstår det, har din morfar og mormor felles oldeforeldre...Jeg har selv et tilfelle i min familiie, der min oldemor er tremenning til sin egen mor!!!!Tilbake til ditt problem... Kan det være slik at dine besteforeldre bodde noenlunde innen samme bosted når de var små... dette skjer i hvertfall på mange av mine slektgrener (nabogårder)mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ikke riktig sikker på om man er ute etter det, men Edon er fødtb 02.07.1869, døpt i Nes kirke 18.07.1869 av nevnte foreldre husmann Amund Olsen og hustru Caroline Hansdatter. (Nes Mini I 9 f.79 no.57)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei Arild Du spør om mine mormor og morfar vokste opp på samme sted. Det er ikke mange 100 meter mellom Bekkelaget og Jordbekken. Men morfars far Edon kjøpete Bekkelaget i 1919 og da var morfar 21 år og min mormor 17 år. Men da de var i slekt (tremeninger) vil jeg kanskje tro de kjente hverandre før oldefar kjøpte Bekkelaget.Til Geir! Takk for opplysnigene, det er fint å få noen datoer og årstall og forholde seg til. Skulle også gjerne vite når oldefar Edon og hans første kone Olava døde. Min mor husker lite, hun var 4 år da min morfar døde og er usikker på om Edon levde da morfar døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette blir et godt eksempel på at ingen opplysninger kan stoles på, men må kontrolleres. Jeg holdt på med to ting på en gang og skrev både feilaktig Hansdatter samt at kilden skulle være Nes Mini I 8 begge ganger i mitt første innlegg. Beklager.Vielsen som Odd Brede nevner i (5) forteller at Amund Olsens far var Ole Hansen Øyen og Caroline Henriksdatter hadde faren Henrik Nilsen Vogstad Eie. Aldre oppgitt til 29 og 26 (07.11.1861) (Nes Mini I 8 f.289 no.36).Odd Brede har igjen rett i (7), Caroline født på Wogstad Eie 09.07.1835, døpes i Nes kirke 26.07.1835 som datter av Henrik Nielsen og Eli Olsdatter. (Nes Mini I 6 f.82 no.72).Amund Olsen ble født 23.05.1832 på Øjen, døpt i Nes kirke 27.05.1832, sønn av Ole Hansen og Birte Olsdatter. (Nes Mini HF 348 p.372)Du finner kanskje noe av dette i bygdebøkene for Nes, jeg er vel ikke like imponert over disse som mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.