Gå til innhold
Arkivverket

[#26747] Grensevakt under Hannibalfeiden


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Prøver å finne fram til uniformstegniger av grensevakter under Hannibalfeiden 1644-1645 på nettet, men har ikke lykkes så langt. Kan noen hjelpe meg?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Forsvarsmuseet i Oslo er stedet for opplysninger om historiske uniformer, men hvis jeg husker rett kom uniformer først i bruk i den norske hær senere på 1600-tallet. En ufarget lang vadmelsjakke var den første 'uniform', etter hvert med slag i regimentets farge, før den dansk-norske røde jakken tok over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det lille heftet 'Hærens uniformer i dansketiden' utgitt av Forsvarsmuseet, skriver såvidt jeg kan se én eneste setning om 1600-tallet:'Det er nevnt forskjellige farger for norske avdelinger på 1600-tallet, men mot slutten av århundredet synes de hovedsaklig å ha vært lys grå, med ermeoppslag, bukser og strømper, eventuelt også krage og vest i særskilt regimentsfarge.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Takker hjertligst for svar på mitt innlegg. Ut i fra Per sitt svar tyder det på at uniformer ikke var tatt i bruk under Hannibalfeiden. Jeg skal allikevel ta kontakt med både Tøjhusmuseet og Forsvarsmuseet for å høre om de vet noe mer.Godt nytt år til alle.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.