Gå til innhold
Arkivverket

[#26749] Oppslag på vielse, Christian Limbricht og Helche Thode, Bergen 1779


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Er det mulig å slå opp på vielsen til Christian Limbricht og Helche Thode i Bergen 11 mars 1779 ?Skulle gjerne ha visst hva som står der i tillegg til det man får opp i DA. (16861 Christian Limbricht Hellche Tode fellbereiter sr Mar 11 1779 MK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'1779 den 11ten Martz bleib Fellbreiter Singr Christian Limbricht mit Hellche Tode nach erhaltenen Konigs Brief von dem Hrn Pastor Büttner im Hause Copuliret'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Takk skal du ha ! Da ble jeg ikke klokere på hvor han kommer fra, selv om navnet kanskje tyder på at han er av Nederlands opprinnelse ?Jeg finner hans begravelse og hva jeg antar kan være hans hustrus begravelse(selv om hun nå står med navnet Helena) i 1807. Kan det så noe mer her ?65406 Helene Limbricht THODE K 56 Madame, Helena Limbrecht, Starb ... Nach Einer Langvierigen Schvachheit, , Jun 10 Jun 17 180765408 Christian Limbricht M 63 2 M VeissgŽrber Feldbereiter-Meister, Limbrecht, Starb ... In Einer Hitzigen Kranckheit, , Jul 10 Jul 17 1807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han tok borgerskap i Bergen som 'Mæster Feldbereeder' 14. juni 1774. Da oppgav han å komme fra 'Flensborg', 'Har forestaaet Enckens Værcksted og nu i Ægteskab med Encken.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Takker igjen ! Da er vel det antakelig Flensburg i Tyskland. Jeg finner et sted i Tyskland som heter Lambrecht så det kan jo kanskje ha en sammenheng. Navnet oppgis på mange måter i kirkebøkene har jeg sett. Limbricht er et sted i Nederland, men det var vel tyskere som var mest vanlig i Bergen. Vet du tilfeldigvis om det finnes tyske slekts-databaser man kan søke i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Feldbereder Christian Lembrecht, født i Flensburg, giftet seg 1.gang med Maria Magdalene Rochauer, død 11/6 1778. Maria var enke etter feldbereder Envold Jørgensen Brønshøy, født i København. Han tok borgerskap i Bergen 16/1 1766.Kilde: Sollieds kartotek på Statsarkivet i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Da er nok dette Christian Limbricht's stedatter som dør tre år før sin mor. Lurte på hvem Mallene Maria Christensdtr Rønne var... men det er nok egentlig Maria Magdalene Rochauer.Døypte i Bergen 1668-1815Fødselsdat Dåpsdat Dåpsår Namn Fars førenamn Fars ettern Fars yrke Mors førenamn Mors etternamn Ekte/uekte Merknad Kyrkje12352 Feb 29 Mar 04 1764 Maria Enevold Jørgensen Brønshøy Mallene Maria Christensdtr Rønne KKDøde i Bergen 1668-1815 Førenamn Etternamn Kjønn Alder Merknad Adresse Gravlagt År Prestegjeld38394 Maria Brunseu k 11 3m Chr. Limbricht felbereter Mai 18 1775 MK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Finnes det noen skifter etter disse to eller står det mer ved begravelsene enn det som kommer frem i i DA ?65406 Helene Limbricht THODE K 56 Madame, Helena Limbrecht, Starb ... Nach Einer Langvierigen Schvachheit, , Jun 10 Jun 17 180765408 Christian Limbricht M 63 2 M VeissgŽrber Feldbereiter-Meister, Limbrecht, Starb ... In Einer Hitzigen Kranckheit, , Jul 10 Jul 17 1807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.