Gå til innhold
Arkivverket

[#26760] Helche Thode f. ca.1750, gift med Christian Limbricht i Bergen


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Helche Thode ble født ca.1750, men jeg vet ikke hvor. Det er mulig det er henne jeg finner konfirmert i Bergen i 1767, men far er ikke oppgitt her.Hun gifter seg 11 mars 1779 med enkemann Christian Limbricht, men heller ikke her er det oppgitt noen fedre. Han har tittelen Veissgerber Feldbereiter-Meister' og de får 7 barn i perioden 1780-1790. I 1801 bor de i Bergen i 20de Rode - gard 8 og 9.Jeg har lett blant døpte i Bergen, men finner ingen som passer på årstallet. Vet noen hvem som er Helche Thode's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk !Jeg har vært på siden din Carl og lett mer blant døpte i Bergen. Jeg kan ikke finne de to siste barna (Helchen og Ellen) døpt der, men de kan jo ha vært bosatt i et annet sogn i denne perioden. Vet du noe mer fra dine kilder om hvordan man vet at dette er barn av Rolv Thode og Jannicke von Erpecom. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Nå fant jeg Helche Rolfsdatter Thode, født 1751. Iflg Sollieds kartotek på Statsarkivet i Bergen er hun datter av skipper Rolf Hansen gift 16/2 1745 i Domkirken i Bergen med Janniche v. Erpecom.Jeg vet ikke hvor Helche er døpt, men hennes eldre søster Else Rolfsdatter Thode er døpt 9/9 1748 i Nykirken i Bergen. Sollied har Helche gift med Christian Lambrechs, feltbereder i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk igjen !Nå fant jeg en slektsforsker via Utah som har slekten til Janniche von Erpecom tilbake til 1500-tallet i Amsterdam. Så nå har i hvert fall jeg litt å jobbe med en stund... c',)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til innlegg (7). Kanskje kunne du dele den informasjonen du nevner med oss andre som har bidratt i denne debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Ja selvfølgelig, Carl !Jeg fant det slik :Slå opp på Family Search her : LenkeSøk etter Rolf Thode med valget Death/Buriel under Event og gå på den Pedigree Resource File'en du der får opp.Jeg har foreløpig ikke mer enn det du der finner, men jeg kan gjerne sende deg en mail når jeg får sjekket opp dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Dette er kanskje ikke hva du etterlyser Grete, men jeg tar det med.Helche Thode vet jeg ingen ting om, vet heller ikke mer om faren Rolf enn det som har kommet fram her.Rolf Hansens foreldre: Hans Jacobsen Thode, død før 16 mars 1733. Skipper i Bergen. 2 ganger gift. Først med Abel Christensdatter Have, datter av rådmann Christen Havi i Bergen. Deretter med Helchie Hansdatter Middelstorp. I dette ekteskapet ble det i allefall 7 barn.1 Jacob Hansen Thode 1 nov 1692 Bergen - 7 aug 1771 Trondhjem.2. Wenche Hansdatter Thode 1708 Bergen - 17823. Ida Hansdatter Thode 1709-17974. Job Hansen Thode 1713-6 mars 17665. Elisabeth Hansdatter Thode død 17806. Rollov Hansen Thode (den dere nevner som far til Helche) 1715-18 feb 17897. Johan Hansen Thode død i bergen før 1773.Jeg har mer om disse personene om det er interessant. Faren her har jeg også 2 ledd til på, dvs foreldre, samt mors foreldre. Min kilde er boken om slekten Dishington av Johan A. voll fra 1942. Det har desverre med årene kanskje som naturlig er vist seg å være en del skrivefeil i boken når det gjelder dato/år, så vær obs på det. Nevner bare navnene her i tilfelle det er interessant for deg, men har altså ikke tatt med mer om de enkelte, men gjør gjerne det om det er aktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Dette er veldig interessant, Anne Lene :-). Rolv Hansen Thode er nemlig min 5. tippoldefar.Jeg er veldig takknemlig for at du har lyst til å hjelpe meg med mer info om disse personene!Min e-mail adresse er kolibri@c2i.net, hvis det er mer praktisk for deg å sende informasjonen enn å skrive den inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Her er listen med barn jeg finner i DA etter Hans Jacobsen Thode i Bergen.38037 Feb 11 1701 Christen Hans Jacobsen Thode Abel Christensdtr Have NK38676 Sep 08 1705 Hans Hans Jacobsen Tode Helchie Hansdtr NK38852 Nov 17 1706 Albert Hans Jacobsen Thode Helchie Hansdtr Midelstorp NK39061 Mar 04 1708 Wenchie Hans Jacobssen Thode Helchie Hansdtr Middelstorp NK39257 Mai 23 1709 Lisbet Hans Jacobsøn Thode Helckie Hansdtr Middelstorp NK39521 Des 23 1710 Albert Hans Jacobsen Tode Helckje Hansdtr NK39672 Mar 12 1712 Ide Hans Jacobsen Thode Helche Hans NK39804 Jul 05 1713 Job Hans Jacobssen Thode Helckie Hansdtr NK40119 Okt 06 1715 Roluf Hans Tode Helchie Hansdtr Middelstorp NK40288 Jan 15 1717 Jan Hans Thode Helchie Middelstorp NK40615 Mai 21 1719 Jørgen Hans Thode Helche Middelstorp NK41003 Nov 25 1721 Jørgen Hans Thode Helchie Middelsdorf NKJeg finner i FamilySearch at han skal ha giftet seg med Abel i 1691 i Bergen, men dette kan jeg ikke finne i DA. Videre finner jeg at foreldrene skal være Jacob Hansen Thode og Wenche Jacobsdatter Dishington og at disse skal ha giftet seg rundt 1662 i Danmark (Lolland, Maribo, Denmark). Men ikke noe av dette siste er fra sikre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Grete. Jeg ser det første barnet til Hans Jacobsen Thode og Abel Have, Jacob f. 1/11-1692, gifter seg første gang 3/7-1724 DK,Bergen med Wenche Danielsdatter von Erpecom. De har 4 barn. Det er nevnt litt om de i Thora Sollieds bok om Fam. von Erpecom. Annen gang gift 24/1-1730 med Hermichen Wessel Brown, datter av Knut Brun og Karen Jansdatter Wessel, søster til Tordenskjold. Men dette visste du vel ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Var bare nysgjerrig om du, Grete hadde kommet noe lenger på denne slekten. Jeg er også 5. tippoldebarn til Rolf Hansen Thode. Så det er meget interessant. Ingen grunn til at vi skal jobbe hver for oss med 'problemene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.