Gå til innhold
Arkivverket

[#26762] Martha Elisabeth Tideman Åsgårstrand


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiMartha E. Tiedemann skal være f. 18011770 på Åsgårdstrand og være datter av Andreas Nilsen og Kari JakobsdtrEr det noen som vet noe om henne og foreldre etc. nede i Vestfold. Hun ble gift før 1801 og bosatt i Meløy/Rødøy i Nordland.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En Maria Elisabeth fra Åsgårdstrand blir døpt i Borre kirke 18. november 1770. Hun er uekte født med foreldre Kari Jacobsd. og Andreas Nielssen.Jeg finner henne ikke konfirmert i Borre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDet er mye som tyder på at hun var i Rødøy ganske tidlig. Hvordan har hun fått navnet Tiedemann? Hun har nemlig navnet Lisa Tiedemann i 1801 og er da gift i Rødøy med Jens Olsen.desverre er hun aldri navntgitt med et patronymikon slik at en kan få en sikker forbindelse.Hvor forfatteren av 'Torrisen-Slekten' i Rødøy-Meløy-området har sine opplysninger, om at hun er fa Åsgårdstrand, fra oppgir han ikke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

For vel 15 år siden fikk jeg et brev fra en person som drev slektsundesøkelser om denne Lisa Tidemann. Hans familie var fra Lurøy/Rødøy og kunne fortelle at ifølge et gammelt sagn skulle stammora (en av de) være italiensk. Sagnet fortalte at hans tipp-tippoldefar traff denne Lisa i Lofoten der hun var butikkdame og hadde forvillet seg dit fra Åsgårdstrand. Videre fortelles det at hun kom bokstavelig talt 'rekende på ei fjøl' til Åsgårdstrand, for hun var sammen med foreldrene på et italiensk skip som forliste og alle omkom untatt denne Lisa, idet hennes mor la henne i en kiste og pakket henne godt inn da de så enden var nær. Slik ble hun reddet. Det var i forbindelse med forlis og at jeg har drevet endel undesøkelser om sjøfart i Åsgårdstrand, at jeg fikk denne henvendelse. Såvidt meg bekjent har det ikke forekommet forlis av noe italiensk skip i våre farvann. Vedkommende mente videre at noen sa hun het Elisabet. Det var da nærliggende å tenke på Elisabeth døpt 24/7-1754, datter av Christian Quernheim og Elisabeth Tidemann som bodde i Åsgårdstrand. Som det skrives i innlegg fra Hanssen blir et uekte barn Martha Elisabeth fra Åsgårdstrand døpt 18.november 1770 i Borre kirke men ingen av fadderne har navn Tidemann. Hvordan vet du at hun heter Tidemann ? Jeg finner forøvrig ikke noen i Åsgårdstrand under Borre ved navn Kari Jacobsdatter eller Andreas Nielssen, men skal lete under Slagen fordi søndre del av Åsgårdstrand dengang lå under dette sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan svare på hvorfor hun er beskrevet med navnet Tidemann, og hun er beskrevet som Lisa Tidemann ved folketellingen 1801 for Rødøy. Da var hun gift med Jens Olsen Oldervik i Rødøy i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Den Elisabeth Tidemannn Rolf nevner i innleggg 4 er vel den som nevnes i skiftet (her nr.6) i Åsgårdstrand fra 1740 etter Iver Tidemann (død 1738) g.Elisabeth Olsdatter. Barn:1.Oluf - kapellan. 2.Christen - til sjøs. 3.Johannes 14 år. 4.Johanne - g.procurator Joachim Bachen i Åsgårdstrand. 5.Anna Catharina g. Hans Michelsen - Kongsberg. 6.Elisabeth 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg prøver å lete i gamle notater fra da jeg forsket for min venninne, og noe har jeg da om barn til Lise Thiedemann og Jens Olsen Oldervik:-Hans Petter Tiedemann døpt i 1802.-Olava døpt 1804.-Karen ble døpt sent i 1794 mener jeg å huske, for dette er min venninnes ane. Hun ble senere gift med Ole Olsen sent i 1815-Jacob Jensen Oldervik var konfirmert i 1814-Andreas Jensen Oldervik konfirmert i 1817Dessverre har jeg kastet en del av de gamle notatene, og det blir iallefall noen dager til min venninne har tilgang til videre opplysninger her. Håper det hjalp litt for videre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden Vestfold er så langt unna ser de vel neppe på Nordland. derfor legger jeg inn dette her ogi Rødøy kirkebok på nettet fant jegd. 06.05.1822 begr. 12.05.1822 bondekone Martha Elisabeth Tideman Oldervigen 55 årdvs f. ca 1767Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det allerede er så mange rare datoer og navn her kan jeg ta med denne fra FS: Marta Elisabet Tiedemann f. 18.nov. 1770 død 6.may 1822, foreldre Ole Nielsen og Karen Jacobsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det har vel blitt skrevet tidligere, men Ole Nilsen og Karen Jacobsdatter er foreldre til Jens Olsen Oldervik som Martha Elisabeth var gift med. Jens Olsen Oldervik ble døpt i 1764, og jeg har selv sett den mikrofilmen hvor han hadde de nevnte foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Anne Lise.Jeg fant ikke den opplysningen i tidligere innlegg. Bare at du skrev at du kunne svare på hvorfor hun var beskrevet med navnet Tidemann, men det står ikke noe mere om hvorfor. Kanskje det har 'falt ut'. Men nå står det ihvertfall, og det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se emne 26161 her. Steinar startet et nytt emne på henne, fordi han regnet med at ingen som forsket i Åsgardstrand ville se på Rødøy på Helgeland. Nå var det vel ikke jeg som skrev det der, men noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Ved nærmere ettersyn i Borre kirkebok ser jeg at Martha Elisabeths far het Andreas Kieldsen og ikke Nielsen som antydet i debatten og boka 'Torrissan'. Andreas gifter seg forøvrig i 1774 og har da navnet Andreas Kielsen Bache og er sønn av Kiel Andersen Bache, begge bodde i Åsgårdstrand. Dette fører imidlertid ikke til noen nærmere forklaring på navnet Tidemann, heller ikke gjennom hennes faddere ved dåpen i 1770. Den eneste rimlige forklaringen kan jo være at hun tok dette navnet, hvis hun iflg sagnet jeg omtalte tidligere, flyttet til Nordland. Åsgårdstrand var et meget lite ladested og som faddere ble ofte brukt naboer. En av de var Lars Albretsen som nettopp hadde en kone ved samme navn og som var inngift i Tidemannfamilien Forøvrig til (1) Steinar Olsen, hvis du oppgir meg din emailadresse kan du få navn på vedkommende person som kontaktet meg om Martha Elisabeth Tidemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det går et tema om Martha Elisabeth Tiedemann på Slektsforumet, og det ser ut som om den Martha Eliasabeht som Torrisen har funnet døde allerede 13.01.1771 i en alder av 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg var vel litt upresis i mitt forrige innlegg, og temaet 'Marthe Elisabeth Tidemann født 1767/1771' er lagt under forumet for Rødøy på Slektsforumet. Det er selvfølgelig å finne under Nordland der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal
Lenke. Prøver å overføre emne fra Slektsforumet her som har vært om det samme som temaet på Digitalarkivet. Dette er bare et forsøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Er det ett poeng at begge foreldrene fra Åsgårstrand er oppkalt hos barna? Andreas og Kari/Karen? Tidemann navnet bekymrer meg ikke så mye, det kan være ett navn hun har tatt til seg senere. Det er flere som påpeker at hun 'må' ha vært fra Italia pga etterkommernes italienske utseende. Jeg er ikke etterkommer av henne, men har familie fra Rødøy. Min familie er helt overbevist om at det er 'italiensk blod' i oss pga at vi er så mørke og har spesielt hårfeste. Man har altså 'overtatt' historien og gjort den til sin familiehistorie. Det er ett apropo, men interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

En tilnærmingsmetode, som dog ikke gir klare svar, men kan gi indikasjoner på om Italia-tradisjonen stemmer er vel følgende:1. Finn en efterkommer med kvinnelinje - eller der moren har kvinnelinje - til Martha Elisabeth: Test det mitokondrielle DNA som er stabilt, og se om det dukker opp mange treff i Italia eller med aner i Italia.2. Få noen efterkommere til Martha Elisabeth - gjerne i forskjellige linjer - til å ta en autosomaltest. Se om det dukker opp noen x-meninger i Italia eller med aner i Italia.Dette gir ingen beviser, men derimot indikasjoner som kan gi spennende linjer å forske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

DNA-forskning er jo spennende. Jeg ser at samme diskusjonen har vært oppe på Petter Dass og om faren egentlig kom fra Skotland.Egentlig er det ren ønsketenkning å få til en slik forskning. Javel, Petter Dass er MULIGENS interessant nok til at noen kan finne på det. Martha Elisabeth Tideman er totalt uinteressant i det store bildet.Det hadde vært spennende, men ikke særligt realistisk å tro at det noensinne hadde blitt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Martha Elisabeth Tideman er selvfølgelig mest interessant for hennes efterkommere. Men som casus interessant for flere.Definerer man noe som urealistisk er selvfølgelig saken avgjort. På den annen side: Konklusjonen er ikke egnet til å flytte grensene eller utnytte ny kunnskap i sin slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.