Gå til innhold
Arkivverket

[#26764] Lena Jonasdotter i Gunnarsbol, Sverige


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg prøver å finne opplysninger om Lena Jonasdotter. Hun var moren til min oldefar; Anders Gustav Nicolaisen. På en anetavle min farfar etterlot seg, står hun oppført som Anders Gustavs mor; faren het Niklas Andersson Kil; født 29 april 1822 i Kila. De var ikke gift. I fødselsboken for Kila i Sverige(hvor Anders Gustav blir født) står hun oppført som 'Moder Lena Jonasdr i Gunnarsbol', men det er også alt. Anders Gustav ble født 10 januar 1847 i Kila, og ble forøvrig gift 10 mai 1885 med Kristina Svensdotter; født 29 mai 1865 i Tøsse i Sverige. Alle opplysninger om Lena Jonasdotter mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Harald Jonson

Hei!Ved Anders dåp i Kila i 1847 står det også at hun kom fra By socken. I By finnes Gunnarsbol.Jeg klarte ikke finne henne der i 1847, men i husförhör 1836-1840 for By församling i Värmland finner jeg på side 19 (Gunnarsbol):pig. Lena Jonasdtr födt 3?/9-15 i Kila. Hun står utflyttet til Kila i 1837.I utflyttede fra By 1837 finnes hun som nr. 79 Lena Jonasdotter f. 3/9 1815 i Kila flyttet fra Gunnarsbol til Rörkärr, Kila.Hun finnes innflyttet til Kila 1837 og oppgis flytte til Fjell. Hun flytter endel på seg: Husförhör, Kila 1836-1840:Rörkärr (side 262), Lena Jonasdotter f. 3/9-15 i Kila, innflyttet fra Gunnarsbol. Förhör 11/3-37. Flyttet 38 til (s 241) Rud og videre samme år til (s. 276) Sätterskog og så i 1839 til Gunnarsbol i By.Utflyttede fra Kila 1839: #50 p. Lena Jonasdr. fra Sätterskog til Gunnarsbol i By. Hun finnes igjen som innflyttet til By (nummer 19 for 1839). Finner henne ikke i Gunnarsbol för i husförhör 1841-1846:Pig. Lena Jonasdr (f. 3/9-15 i Kila) med sin sönn Johannes (f. 18/12-42 i Kila). De flyttet til Kila i 42.Fra döpte i Kila 1842: Barnet Johannes f. d. 18 döpt d. 26 Desember. Oäkta. Moderen Pigan Lena Jonasdr. Far Gunar(?) Lasson. Johannes födt i Bolet. Finner dem ikke i Bolet, Kila. Jeg tror dog jeg fant Lena döpt i Kila: Lena f. 3/9-1816 döpt 5/9-1816. Hanthallen(?) under Rud. Förstärkar(?) Jonas Pehrson Sprätt og Anna Johnsdotter. Det er ingen Lena döpt 1815 i Kila, så jeg tror det er henne...Håper dette hjelper litt...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar! Jeg hadde gitt opp å finne ut noe om Lena; i alle fall uten å måtte reise til Sverige. Jeg har ingen flere opplysninger som jeg kan dobbeltsjekke dine med, men opplysningene ser absolutt ut til å kunne stemme. Virkelig flott at du har funnet ut så mye om henne. Er det mulig for meg her i Norge å få tilgang til husfõrhõr fra Sverige mon tro? Skulle gjerne sett og tatt kopi av alt!Igjen tusen takk for svar; dersom dette stemmer hjelper det mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Du kan abonnere på Genline (www.genline.se). De har scannet mye mikrofilmet materiale som husförhör og andre kirkeböker. Er ikke gratis og man bör nok ha en god forbindelse til internet. Ellers er det selvf. mulig å låne(?)/kjöpe mikrofilmet materiale fra Riksarkivet i Sverige (http://www.svar.ra.se/)mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svar. Jeg får vurdere hva jeg har råd til, men det er godt å vite at det i alle fall er tilgjengelig!Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.