Gå til innhold
Arkivverket

[#26775] Åsmundstad i Kvikne.


Gjest Alv  Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv  Edvardsen

Hei! Kan noen gi opplysninger om Torgjer Rasmusson på Åsmundstad i Kvikne? Han er kanskje f. ca. 1600.-(Hans sønn Rasmus Torgjersson er f. ca. 1630.) Det er henvist til 'Åsmundstadætta', men den har jeg ikke tigjengelig nu. Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner i allefall dette:Rasmus Torgersen Aasmundstad Male Event(s):Birth: 1630 Gausdal, Oppland, NorwayChristening: Death: Burial: Marriages:Spouse: Marit Pålsdatter Harildstad--------------------------------------------------Torger Rasmussen Aasmundstad Event(s):Birth: About 1670 Aasmundstad, Gausdal, Oppland, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: Rasmus Torgersen AasmundstadMother: Marit Pålsdatter Harildstad--------------------------------------------------Dette hjelper deg vel ikke stort… [url="http://home.online.no/~kaarmikk/fam00390.html>http://home.online.no/~kaarmikk/fam00390.html og http://home.online.no/~kaarmikk/fam00506.htmlHer fant jeg noe om Rasmus Aasmundstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Det var skifte etter avdøde Ingrid Johannesdtr. på Åsmundstad i Kvikne, Nord-Fron i 1665. Arvingar var enkemannen Torger Rasmussen og 3 sønner: Rasmus, Johannes og Hans Rasmussønner.Ein Rasmus Åsmundstad er brukar på Åsmundstad -1610-1632-, er truleg far til Torger.mvh Torbjørn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal dere ha.- Som nevnt så var det primært folket på Åsmundstad jeg var ute etter nærmere opplysn. om.- Jeg mener en gang jeg var borti en oppstilling om folket der i en bok. men dette var før jeg var klar over at jeg hadde noe med disse å bestille.- Så var det henvist i en annen kilde til 'Åsmundstad-ætta', så det er åpenbart publisert noe. Vel, dersom ingen kan si noe om dette nærmere, får jeg vel forsøke å opp-spore noe e. helgen. Men takk skal dere ha.-Alv.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Hei Er litt usikker på kva for opplysningar du er ute etter, men kan opplyse at Engebret Hougen i 'Ættesoge for Gudbrandsdalen' b 1 har ein del om Åsmundstad. I denne boka henviser han fleire stader til 'Åsmundstadætta'. Til dømes på side 146 skriv han 'Sjå Åsmundstadætta'. Hougen hadde vel tenkt å skrive om denne ætta, men kom aldri så langt. Ellers har Einar Hovdhaugen skrivi om garden Åsmundstad og folket der i 'Gardar og Slekter i Fron' b II side 324-328.mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Torbjørn. Ja det er vel den siste jeg tenkte på. - Har ellers bladd og bladd i disse andre du nevnte, uten resultat. Begyndte nesten å spekulere på om det var noe galt 'et sted'.-- Nu blir jo dette litt langt tilbake i tid, så det spørs vel om det er så veldig mye mere å hente på Åsmundstad, men i denne kretsen er jo mye mulig.--Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor S. Brække

Hei! Har akkurat hatt bruk for boka 'VIS-KNUT-SLEKTA.Lånt gjennom biblioteket fra Deichmanske. Der er Aasmundstadslektens forfedre listet opp, samtidig som du kan følge Rasmus Rasmussen Aasmundstads etterkommere. Lykke til! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Per Aasmundstad er formann i Fron historielag. Han har all den informasjon du sikkert er ute etter. Han har også opptegnelser etter familien sin. Det finnes også en bok skrevet av Olav Åsmundstad; 'Ovanum Helgefell' fra 1924. Her mener jeg han skriver om familien sin. Jeg tror boka kan fjernlånes på biblioteket. Det gjorde ihvertfall jeg. Gå inn på DIS-Oppland og se under de ulike historielagene for å finne Per, da jeg ikke vil oppgi privat tlf.nr. over nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Gunvor og Anne Lise ! 'Vis Knut' har jeg lånt, men den berører jo kun en gren (generesjon) på Asmundstad.-- Har også forsøkt å oppnå kontakt med P.Å. i noen dager, men det er jo Jula nu.-- Ellers får jeg vel forsøke å ringe bibl. i morgen.-- Har noen sett den boken til Olav ? -- Så var det nevnt en mulig gren her til Kongsli (?)- Der kan jo evt. by på litt, dersom det er rett. Det er mulig jeg har noe lengre bak der, men mangler kaskje et ledd eller to.--Men takk skal dere ha. Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Hei Eg har boka til Olav Åsmundstad 'Ovanom Helgefell'. Han skriv ein del om slekta si der, men slekta hans er frå Hågå i Skåbu og kom til Åsmundstad i 1839. Per Aasmundstad som er nemd i innlegg 8 er av same slekta som Olav Åsmundstad. mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.