Gå til innhold
Arkivverket

[#26776] Oslo og Eidanger og Vestfoldslekt


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heipå Andre husmenn under kokvold i eidanger fant jeg følgende parOle Kristian Olsen (1815-1897) kom fra Oslo. Han var gift med Karen Pedersdatter (1816-1875) fra Brunlanes. Kjente barn:Lars Andreas, født 1849 - død 1870 Carl, født 1857 Ole Kristian Olsen var murmester.Er det noen som kan hjelpe meg med foreldre til dette parret. min bror er gift med en etterkommer av Carl. Carl er født i Langesund ifølge samme kilde, etterslekten er i BrunlanesSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Riktig godt nytt år.Jeg har funnet et ektepar som gifter seg i Porsgrunn 1833. Ole Olsen og Karen Pedersdatter.Vet jo ikke om dette kan være dem du ettelyser?LenkeHer er i så fall hans far oppført.Porsgrunn er heller ikke langt fra Eidanger.Jeg har søkt på foreldresøk. F.S.Da fant jeg en rekke barn med Ole Olsen og Karen Pedersdatter som foreldre:1. Ole Petter Olsen f. 1833, dpt. 1 des.Porsgrunn2.Ingeri Olesdatter dpt 15 mars 1838, Porsgrunn3. Theodor Olesen dpt. 12 sep 1840, Porsgrunn4. Andreas Olsen dpt. 29 mars 1843, Porsgrunn5. Anne Olesdatter dpt 1844 Porsgrunn,6. Lars Anders Olesen dpt. 28 nov 1849, Eidanger Her er det jo mulig at det dreier seg om to forskjellige ektepar.Det må sjekkes mot kirkebøker i alle fall.Skal se om jeg finner en Karen Pedersdatter f. ca 1816 i Brunlanes.Jeg har for tiden Brunlanes bygdebøker hjemme.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Lars A. Olsen . Her er faren ført opp med Kristian som mellomnavn, og moren med Maria som mellomnavn.Dette må vel i alle fall være det rette foreldreparet? LenkeFinner ingen passende Karen Pedersdatter f. ca 1816 i Brunlanes til nå dessverre.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Oslo er kun født en Ole Christian rundt 1815 ( 08.07.1817 ), men hans far het Anders Olsen.Så da er det vel Christiania og ikke Oslo du mener.Da har du en Ole Christian Olsen født 29.12.1814, døpt i vor Frelsers Kirke 08.02.1815. Jeg har ikke kikket i Slotskirken som er under Akers menighet, men ligger i Christiania Amt.Det virker som kilden er en bygdebok og formuleringen 'kom fra Oslo' ( om det er ordrett avskrift ), er uansett uklar. Hva står det ved begravelsen i kirkebøkene ( ministerial- og eventuell klokkerbok). Og så var det vielsen og oppgitt far der (ofte står også datoer og opplysninger om konfirmasjon og vaksinasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDet som står om personene er et rent klipp av Eidangerboken som ligger på nettet.Så til Gunnfant denne Ole og Karen selv men er usikker på om det er i porsgrun de ble gift. Det er desverre litt for mange Olo Olsen og karen Pedersdtr å velge mellom.Siden Langesund ligger i Bamble er det vel kirkeboken derfra en må lete etter Carl. De hadde jo begynt å notere litt mer i kirkeboken på det tidspunktet han ble født.Kanskje det står hvor han er født, der notatet om hans død er notert.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå fant jeg endelig din carl ( Karel) og hans dåp med det rette foreldre-par.Bare lenken virker så har du han vel her? LenkeDa er det sikkert mulig å finne ut mere i kirkebøker.Mbh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Her er dåpen til Carl:født 23.sept.1856,døpt 23.nov 1856Carl Christian foreldre:Ole Christian Olsen og Karen Marie Pederstr.(kilde:Langesund klok.3,1815-1858)og dåpen til Lars Andreas: f.28.nov.1849,døpt 10.mars 1850: Lars Andreas foreldre:ole Christian Olsen og Karen Marie Pedersdtr.Bjørnsundtangen. anm:døpt i Brevik. (kilde:Eidanger mini 8,1831-1858)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skal jeg med noenlunde sikkerhet kunne identifisere Ole Christian Olsen født i Christiania rundt 1815, trenger jeg nok alle opplysningene fra vielsen og gjerne begravelsen. Innflyttingslistene kan også gi informasjon. Foreløpig er vi like langt som i første innlegg på dette punkt. FS holder ikke, den vesentlige informasjonen er ikke tatt med selv om man skulle finne selve vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Her har du begravelsene til Karen Marie og Ole Christian. Det står her at Ole Christian er født på Hedmarken.død 12.okt.1875,begr.17.okt.1875 Karen Marie Pedersdtr.,60 år,f.i Brunlaugnes,bosted Kokkersvold,gift med Ole Christian Olsen,dødsårsak:tæring. (Kilde:Eidanger mini 11,1875-1878)død 25.juni 1897,begr.29.juni 1897 enkemand,fattiglem Ole Christian Olsen,f.5/4 1815 Hedmarken,bopel Kokkersvold,dødsårsak:alderdom. (kilde:Eidanger klok.3,1893-1911)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg finner en del Ole Christianer døpt på Hedmarken i 1815.Denne er vel den som kommer nærmest fødselsmnd.LenkeOle kan jo ha bodd i Christiania en tid og derfor oppført som f. der.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Det er ikke mange Karen Marie Pedersdatter født i Brunlanes i passende alder.Finner en dame født i Stavern som er en mulig kandidat.LenkeGiftemålet her jeg heller ikke funnet.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

FS er nærmest ubrukelig mht. Ole Christian Olsens identifikasjon med mindre man får 100% sammenfallende opplysninger. Selv da er den ikke god nok, men en snarvei til en mer sikker og informativ kilde. Og man må huske på at flere kirkebøker mangler.5. april 1815 blir det f.eks. født en Ole Christian Olsen i Stange, døpt 16.04.1815. (Stange Mini 8 p.13 no.20). Filmen min er ikke akkurat av førsteklasses kvalitet her, men foreldrene ser ut til å være en passløs Magnild Christine Hermansdatter som angir å være gift med Ole Christian Berg/Borg fra Trondhjem Stift (Sunddals prestegjeld?). Forhåpentligvis kan andre med bedre film bidra samt rette opp eventuelle feil fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher var det jo en del interesant. La merke til at Ole Olsen gift i Porsgrun (en peker fra Gunn) og han som er født på Hedmarken har begge en far som heter Ole Johannesen. Noe som tyder på at de to er samme person. De skal etter det som står under sønnen Carl også ha bodd i Porsgrun.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Unnskyld meg, men dette forstår jeg ingenting av. Dersom du etterlyser en Ole Christian, dersom han er den person som døde ifølge Kari's opplysninger, er dette så åpenbart ikke den person som er født i Ringsaker (han er døpt kun Ole, jeg har sett i kirkeboken), dato stemmer ikke, og han som gifter seg er over 20 år for gammel.Enten er det noe som jeg ikke har forstått av opplysningene - og det kan jo være, eller så er dette en Ole Olsen jeg ikke hadde ofret et sekund på.Med forbehold om at jeg har forstått etterlyseren riktig, kunne jeg sikkert dokumentert at Ole Olsen fra Ringsaker - om han vokser opp - får en helt annen skjebne enn man her har tiltenkt ham. Men det vil jeg ikke bruke tid på medmindre noen kan forklare den minste likhet med personen 'husmann under Kokvold' foruten at han heter NESTEN det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Jeg er enig med Geir,dette ble å følge opplysninger som ikke ser ut til å stemme. Hvorfor ikke undersøke videre denne Ole Christian som Geir fant på Stange?Her stemmer i alle fall f.dato overens med det som stod ved dødsfallet. Har sjekket ekteparet som gifter seg i Porsgrunn 1833 i kirkeboka,og disse kan nok helt utelukkes.Ingen av dem har mellomnavn,han er f.Brevik og 40 år,hun f.Porsgrunn,29 år.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Jeg fant dødsfallet til Lars Andreas: død 4.juli 1870,begravet 9.juli 1870 Lars Andreas,sønn af Ole Christian Berg,20 år,Kokkersvold,dødsårsak tæring. (Eidanger klok 1,1863-1878)Obs.etternavnet til far i forh.til den Geir fant f.på Stange i 1815.Hans far var oppgitt til Berg/Borg.Kan vi være på rett spor?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heimisforståelsen er nok på min side her. Det er foresten så mange Olo Olsen g. m. Karen pedersdtr på FS at en må sjekke og dobbelsjekke for at en ikke skal få feil. FS har desverre flere feil i systemet og jeg bruker den sjelden og da bare for å se om det kan være noen tips om personer og hvor en kan lete.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.