Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Stein N. Wisted

[#26785] Gammel suppeskje

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

Vi har en gammel suppeskje som opphavet til er gått tapt. Den er stemplet med INS og 13 1/2 på baksiden. Jeg går ut fra at INS er gullsmedens merke, og at 13 1/2 forteller noe om metallinnholdet. Vet noen av hvem og hvor den kan ha blitt laget, eller hvor jeg kan lete. Hvis jeg finner ut hvor den er laget, vil det være lettere å knytte den til en person i slekten. Den er forøvrig gravert med initialene FDI og datoen 24.12.1865.Hilsen Stein N. Wisted

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arild andersen

Hei SteinJeg lurer på om dette kan være en dåpsgave..er det noen du vet om i slekten som er født 24.12.1865 eller døpt på datoenVi bruker jo denne tradisjonen med dåpsgaver i dag, så hvorfor ikke på den tiden...Jeg vet ingen ting slike initialer eller annet, men ville kun fortelle hva det sa meg.mvh Arild

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Thingvold

I boken Norske sølvstemler, Jorunn Fossberg, finner jeg et stempel INS som tilhørte gullsmed Jacob Nielsen i Christiania. Han døde i 1741, men suppeskjeen kan jo være eldre enn datoen på skjeen. Han er den eneste som har INS som stempel. Lån boken på biblioteket og sammenlign stemplet.Jeg siterer fra boken: 'I 1608 bestemte kong Christian IV at lødigheten skulle være 13 1/2 lodd, som tilsvarer 844 tusendeler rent sølv....Fra ca. 1820 var vanlig lødighet i Norge 13 1/4 lodd, tilsvarende 828 tusendeler fint sølv, men det forekommer både høyere og lavere lødighet.'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Larsen

Jørgen Nicolai Soelberg, Arendal ca 1865, er muligens den du kan konsentrere deg om. Datoen er jo Julaften, jeg tror det kan være feil å konsentrere seg for mye om familiære begivenheter.FDI kan være noe så enkelt som initialene til begge dine tippoldeforeldre, jeg har arvet en del gravert sølv, det interessante i denne sammenhengen er at spiseskjeene er gravert samme dato, nemlig JULAFTEN årstallene er forskjellige, men etter hverandre. Ettersom jeg kjenner alle familiebegivenheter er konklusjonen at det ble kjøpt som julepresanger til seg selv.Kåre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stein N. Wisted

Takk for tips. Jeg tror nok at Kåre Larsens tips om Soelberg i Arendal er rett. Mine tippoldeforeldre bodde der, min tippoldefar het Johann Heinrich David Junker, men kaltes i Folketellingen i 1865 for Fritz D. Junker, så der har vi nok FDI(J). Det har nok vært en julepresang, da han ikke hadde noen merkedag på 24.12.1865 Takk igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.