Gå til innhold
Arkivverket

[#26789] Johanne Henriette Strand av Trondheim 1700/1800 ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Kan noen hjelpe meg med dette mysteriet da jeg ikke har klart å løse det selv?Johanne Henriette Strand av Trondheim skal visstnok være mor til Anne Regine Schmid f.1790 årene - død 9/9 1851 Munsergd.? Trondheim. Faren skal være skipskaptein Wilhelm Schmid av Danzig. Mulig Anne Regine var f. 29/10(11) 1798.Da Anne Regine Scmidt ble gift i 8/8 1823 i Beitstad med Lorentz Christopher Brun var farens navn oppgitt som Cornelius Corneliusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Løfter innlegget opp igjen da jeg fremdeles står i stampe her.Siden sist har det på FS blitt funnet en dåp i Nidaros domkrk., Ane Regina dpt. 12/11 1797 med foreldrene Cornelis Cornelisson og Johanna Jacobsdt.Kan dette være de jeg leter etter? Jeg finner ikke noen av dem i 1801, og fremdeles finner jeg ikke sammenhengen mellom Cornelisson og Schmid.Jeg har prøvd å se i forlikskomm. i Trondheim 1795-1804, og der fant jeg noen navn: Schmidt; Smit, kapt. på et hollandsk skip; Johanna Smit-Jon Strand; Madame Smith og Margrethe Schmidt/Smit... Men så ble det feil i den kilden og jeg kom ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !En tilfeldighet med denne Lenke.Denne damen het Karen Bergitta Wold og giftet seg i Trondheim med Cornelius Schmidt 23 desember 1847 i Vor Frues i Trondheim. Deres sønn i FT 1865 er født døpt 18 januar 1840 i Trondheim. Alt i følge FS.Men hvorfor gifte seg 7 år etter at sønnen er født? Kan dette ha vært en god del eldre herremann en Karen ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk, men jeg kjenner ikke den damen, men det er helt sikkert at navnet Cornelius og Schmid(t) fantes i Trondheim i tiden før og etter 1800.Navnene Cornelis, Schmid(t), Smit og Strand er jo ikke helt dagligdagse navn, og det er rart at ingen har vært borti disse noen gang. Er det ingen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå fått sjekket kirkebøkene og funnet følgende:Ane Regina dpt. 12/11 1797 Domkrk. Trh., ekte. Foreldre Cornelis Cornelisson Smit og .... Johanna Jacobsdt. Strand.Faddere: mad. Henrikka Davide, mad. Stabel, jfr. Berthe Pettersen, coffardiekapt. Simon Rohde, coffardikapt. Jens Andreas Simonsen og Mortinius Brissach.Foreldrenes forlovelse: Torsdag 28/9 1797 forlanger søefarende Cornlius Smith at troloves med pigen Johanna Jacobsdt. Strand: for ekteskapets lovlighet....osv. caverer Pet.. Chr. Brissach og Siemon M. Roode. Dato for vielse står ikke.Lurer nå på om disse nye navnene kan være til hjelp for å finne noen opplysninger om hvem foreldrene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Om denne Cornelius Scmidt gifter seg for andre gang med Karen Bergitta Wold, da er det kanskje en mulighet her å finne Cornelius Schmidt sin far, for jeg regner med at farsnavn blir oppgitt i 1847.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for at du minte meg på det. Jeg glemte å sjekke det i dag. Jeg får huske på det neste gang jeg får sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.