Gå til innhold
Arkivverket

[#26797] Søker hjelp i Fet komune.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Marte Marie Amundsdtr er fødd i 1805 i Fet komune, hun er konfirmert i 1820. Og i flg. folketellingen av 1801 er hun datter av Amund Olsen 30år, og Birte Andersdtr. 23 år. Paret er viet 27.12.1798. Jeg er på jakt etter flere opplysninger om hennes foreldre, evt.søsken. Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Et spørsmål litt på kanten, kanskje: Hvordan kan du ut fra 1801-tellingen se hvem som får barn i 1805? Men hvis du har rett, bodde familien på husmannsplassen Nordli under Søndre By. Har du forsøkt den utmerkede bygde-/gardsboka for Fet? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk skal du ha Torgeir, for å gå litt i dybden på ditt spørsmål. Marte Marie Amundsdtr. vart gift med Anders Olsen Frami, ut fra de data som denne kirkehandling gav meg, og at jeg tidligere har funnet henne døpt i 1805,og at jeg antar at det er hennes foreldre jeg har vigselår på i 1798,dersom jeg sammenholder dette opp mot f.t. av 1801, antar jeg at sporet er riktigt. Har du også forfatteren av bygdeboken? så kan jeg bruke fjernlånsmuligheten. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiI Bygdehistorie for Fet av Jan E. Horgen, bind 4, side 640-641 (Nordli) står følgende om Amund Olsen:'Ved folketellinga 1801 var husfolk på Nordli Amund Olsen ca 1773 g 1 m Berte Andersd ca 1778-1819. De hadde nok da nokså nylig flyttet til Nordli, og de flyttet ganske snart videre til Orderud u Ånnerud og derfra til Fjellsrud u S Ås - om familien, se Fjellsrud. Amund ble kalt husmann med jord på Nordli i 1801-folketellinga.Vider på side 440-441 i samme bok (Fjellsrud): Amund Olsen ca 1773 g 1 m Berte Andersdatter ca 1778- før 1819. Barn: Anne Maria 1802, Marte Maria 1805, Johannes 1807-1808, Mette 1810, Johannes 1812-1820, Anders 1815.Amund Olsen g II m Gunild Gulbrandsd tj p N Ås, f ca. 1789. Barn: Maren 1820, Berte 1823.Familien hadde bodd på Nordli u By og Orderud u Ånnerud før de kom til Fjellsrud. De flyttet herfra igjen midt i 1820-åra.'Mvh Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg ser av bygdeboken for Fet,bind 4,som forteller at slekten til Amund Olsen f.1773-75 kom utenbygds fra, er det noen som kan tenke seg hvor denne slekten kan ha kommet fra. Det ser jo ut til å ha vært en streifene husmandsslekt.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Vielsen til Amund Olsen og Berte Andersdatter var i Aurskog kirke den 27.12.1798, mitt spørsmål blir.Er det bygdebøker fra denne komunen tro?Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Ja, det finnes bygdebøker for Aurskog/Blaker. Det er 3 bind, men bare de 2 første har slektshistorie. Du kan forøvrig få kjøpt begge bøkene for 300,- på LenkeDagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Bygdebøkene for Aurskog/Blaker gav meg ingen spor å følge,mitt siste 'halmstrå' er om noen skulle ha tilgang på kirkeboken for Aurskog,og giftermålet 27.12.1798. Jeg tenker i første rekke på om der skulle stå andre navn i tillegg i kirkeboken. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.