Gå til innhold
Arkivverket

[#26799] Kvinnenavnet Abigail på 1600 og tidlig 1700 tallet i N-Norge


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Det hebraiske kvinnenavnet Abigail synes å være brukt i en del presteslekter og slekter med tilknytning til presteslekter i N-Norge. Jeg er intressert i alle slekter i N-Norge hvor kvinnenavnet Abigail forekommer før 1730.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis noen har skiftene for Salten og Lofoten, kan man kanskje finne noen med navnet Abigail tidlig på 1700-tallet. Jeg har dessverre lånt bort min CD og det jeg har på PC-en virker ikke i skrivende stund. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Berit og Inger.Alt er av interesse. Personlig tror jeg navnet har blitt ført nordover gjennom presteslekter antageligvis fra Vestlandet. Jeg sliter med følgende vanskelige problem:1. GenEsau Robertsen Moddi f.ca 1636 d ca 1687 g.m. Ingeborg Michelsdatter (Datter av Michel Laursen og Maren Michelsdatter). Barn1. Robert Esausen Moddi (Hustruen funnet av 'kondisjonert stand' (tydeligvis oppkalt etter farfar)2. Michel Esausen Moddi fca 1659. (tydeligvis oppkalt etter morfar)3. Anne Esausdatter Moddi (begge ektemennene funnet av 'kondisjonert stand.) Damen trolig oppkalt etter morfars mor Anne Halvorsdatter)2 Gen Michel Esausen Moddi f.ca 1659 d. før 1711 (skoskatten) Gift med NN som i 1711 betaler skoskatt. Nevnes som Michel Moddis enke på skoskatten 1711, og i fogderegnskapene 1716. Barn:1. Esau f 1790 ikke nevnt etter 1701 i Astafjord.2. Søren Michelsen Moddi født ca 1693 død før ostetienden i 1727 for da betaler enken Søren Moddi. Siden hører vi ikke mer fra henne. Trygve Krokmyrdal har gjettet på at Michel Esausen Moddi har vært gift med en Sørensdatter. Den eldste sønnen kaller han opp etter sin far den andre etter sin svigerfar Søren?.Skifter finnes ikke i denne perioden. To av barna ttil Esau gifter seg inn i bedrestilte familier. Hvorfor skulle ikke broren Michel ha gjort det?Av Søren kjennes kun en datter Abigail Sørensdatter.f ca 1720 d 1799. Oppkallingen blir fulgt til punkt og prikke. Den eldste sønnen kaller hun Søren Moddi.En arbeidshypotese må være at Michel Esausen Modddi har vært gift med en Abigail Sørensdatter født ca 1670. (En slekt som bør utdypes nærmere er Lind.) Alt er imidlertid av interesse. MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har fått 'Skiftene i Salten' til å fungere, men skuffende nok finner jeg bare et skifte fra Skjerstad der det er nevnt en Abigail - så sent som 1784. Det er skifte etter Ole Andersen i øvre Breivik. Hans datter Abigail gift med Lucas Christophersen er nevnt. Skiftene for Lofoten har jeg ikke. Tilfeldige søk på Google: Charlotte Abigail Tostrup ble født circa 1705 i Bremnes, Averøy, Møre og Romsdal. Hun var datter av Nikolai Jacobsen Tostrup og Sophie Holberg. Charlotte Abigail Tostrup giftet seg med Knud Nagel, sønn av Christopher Thiissøn Nagel og Margrete Hansdatter Helkand, circa 1730. Charlotte Abigail Tostrup døde circa 1751. Jesper Jacobsen Achton giftet seg med Sophia Isachsdatter Post etter 1675. Jesper Jacobsen Achton giftet seg med Abigail Christensdatter Heide etter 1676. Jesper Jacobsen Achton var Sogneprest i Bø i Telemark i 1677. Han døde i 1689 i Bø, Telemark. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det viste seg at bare 1 av mine var født før 1730. Og det er Abigael Strachen 6/5 1722 - 4/11 1795, gift med gen.major Johan Hammond +1799 Haaker i Oppdal S.Trl. Den andre var født i 1747 i Rendalen(presteslekt fra Jylland) og har vel ingen ting å gjøre med den familien du har nevnt.Her er Robert Modi i 1701 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Senj1701&gardpostnr=667&merk=667#ovre>Lenke og her er Michel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Etter 1800 er det en del skifter i Salten der navnet Abigal forekommer. Dette blir for sent for spørsmålet som Liv stiller i innlegg 1. Men det viser at navnet har vært i bruk i denne regionen. Ser ikke ut til at Abigal/Abigale er knyttet til slektsnavn. Et skifte etter Elieus Edisen i Folda (1812)kan kanskje være interessant.Kan han komme fra det området som ettersøkte Abigail tilhører? Mener at Edias er et navn som brukes der. Uansett dette gir oss ikke svar på spørsmålet - dessverre.Hva med å lete etter navnet i Moddi-slekten? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk til dere begge. Abigail nummer 2 Astfjord/Trondenes området heter Abigail t. Simonsdatter Kildal født 1739. Datter av Simon Olsen Kildal og Maren Mikkelsdatter Heggelund. Ellers så er det Abigail kvinner nedover Nordland. Jeg skal prøve å lete frem så mange jeg finner for å se om de har felles aner. Hvis noen kan hjelpe meg er det fint.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk for svar. Det blir vanskelig å lete i Moddi slekten etter Abigail navnet rett og slett fordi det kommer inn med Abigails farmor (eller mor?) og det er slekter som er inngiftet i en grein av Moddi slekten. Jeg mener det er stor sannsynlighet for at flere av samtidens Abigail har felles opphav. Når jeg har funnet ut det prøver jeg å finne et skfte. Kanskje Michel Esausens hustru er nevnt i skiftet. Jeg har brukt denne metoden før. Det var Margrethe Blom i Tovik, ingen klarte henne. Med min metode greide jeg henne til slutt. Da var navnet Benjamin.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis jeg bruker stavemåten Abigael på skifter i Salten, får jeg opp et stort antall, så mange at jeg ikke teller dem. Den eldste ser ut til å være født 1716 på Skjærstad.En Abigael Kildal Tjeldsund f 1733 er også nevnt i et skifte. Abigael må vel være en annen skrivemåte for Abigail. Kanskje navnet ikke var så uvanlig likevel. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har en Abigael Andersdatter f ca 1716 i Indre Fauske d 1782 i Saltdal. (Saltdal I s 183). Hun var gift (1) 1740 med Kristen Hansen Langset, 1610-56 og (2) 1756 med Kristen Jacobsen Setså ytre, ca 1725-1770. Begge gardbrukere/fiskere. Jeg kjenner ikke til hennes opphav bortsett fra at faren hette Anders.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk begge to. Jeg regnet med at navnet skulle være tallrikt representert i Skjerstad. Min teori går ut på at navnet har kommet inn i N-Norge gjennom to presteslekter 1. Hegglund (Troms)2 Lind (Saltdal) Christen Tallaksen Lind d ca 1682 var sogneprest til Saltdal som han fikk i 1674. Han var første gang gift med Bodil Clausdatter, andre gang med Ellen Hansdatter Blix. Skjerstad er nabosognet til Saltdal. Når det gjelder Abigael Andersdatter kan det vel ikke utelukkes at hennes foreldre har kommet fra Saltdahl og at en av dem har vært etterkommer etter presten. Hva het hennes barn? På Karlsøy holdt Hegglund til. Der finner vi også Abigael.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Referer fra skifter etter den Abigael som er født i 1716:Det er et skifte etter Abigael Andersdatter, Langset i Saltdal 1782. Formue 531 gjeld 86 en + del sølvgjenstander som er merket. Arvinger: Anders Christensen - død etterlater 5 barn Lars Christensen Lisbeth Christensdatter Ane christensdatter Malene ChristensdatterSkifte etter Abigael Andersdatters mann, Christen Hansen i 1756. Skifte i 1771 etter Abigaels 2. ektemann, Christen Jacobsen, som druknet på sjøen i 1770. En sønn Hans druknet på sjøen, skifte 1771.Abigaels foreldre er:Anders Hansen og Kirsten Olsdatter, skifte indre Fusche i Skjerstad i1739 - formue 139.Her er Abigaels søsken med ektefeller oppgitt. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Inger for opplysningene! Abigael er min svogers 4.tippoldemor via sønnen Anders Kristensen, 1715-81, og jeg hadde ikke hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har sittet og gått gjennom de slektsbøken for Skjerstad som jeg har. Og jeg fant noen Abigal, men ikke noen som jeg umiddelbart kan binde til noen presteslekt. Setter de opp sånn som jeg fant dem.Nr.1. Abigal Hansdatter f.1724 på Utvik i Skjerstad g.m. Christen Hansen og bosatt på Ness i Skjerstad (Ness ligger i Valnesfjord, nå Fauske komm.). Datter av Hans Isachsen og hans 2.kone Birthe Joensdatter bosatt på Utvik.Hans Isachsens 1.kone het Abigael Jensdatter født i Vatnan?Nr.2. Abigal Eliasdatter f. ca 1720 på Utvik hun ble gift med Jon Wilumsen fra Rognan og bosatt på Utvik. Hun var datter av Elias Jonsen og Margrethe Olsdatter Bosatt på Utvik.Nr.3. Abigal Olsdatter f. 1720 på Erikstad i Skjersad (nå i Fauske komm.). Hun var gift 1.g.m. Urbanus Johannesen bosatt i Tverrå, 2. g.m. Johs. Willumsen bosatt Tverrå. Hun var datter av Ole Danielsen og Ingeborg Jacobsdatter på Indre Fauske.Nr.4. Abigael Jonsdatter f. 1721 på Øynes i Skjerstad (nå Fauske Komm.) g.m. Ole Andreasen bosatt Breivik i Skjerstad. Datter av Jon Jacobsen Øynes.Nr.5. Abigal Christensdatter f. i Misvær i Skjerstad. beg. 1794. G.m. Daniel Baltersen Bosatt Misvær. Datter av Christen Stenersen og Marith Isachsdatter f. ca 1680 på Utvik i Skjerstad, datter av Isach Hansen og søster til foran nevnte Hans Isachsen. Det er desverre ikke nevnt hva kona til Isach Hansen het heller ikke hans mor.Nr.6. Abigael Pedersdatter f. på Støvset dp. 29.sept.1725, datter av Peder Baardsen og Anne Jensdatter bosatt Støvset i Skjerstad.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Har en ny Abigael fra Skjerstad.Abigael Jacobsdatter (Lind ?) 1675-1755 bosatt på Ytre Leivset, Skjerstad gift med Ole Olesen. I skiftet etter Abigael nevnes barna Berith, Jacob og Ole. Skiftet er gjengitt i skiftesamlingen fra Salten (CD).Abigael var datter av Jacob Willumsen (Lind ?)ca.1602-1695 og Berit Jacobsdatter -1700. De var bosatt på Leivset Indre.Har notert at Jacob er født på Sørarnøy, Gildeskål og at han var sønn av Willum Lind som kom fra Orkenøyene. Har imildlertid ikke notert kilden så jeg vil ikke uten vidre garantere for at dette er riktig.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Osvald. Fint at du fant nyttige opplysninger. Jeg kan ta med flere opplysninger fra det aktuelle skiftet hvis du er interessert. Her kommer det en del interessante opplysninger etterhvert. Abigail, Abigael, Abigal og Abigale er varianter av samme navn. Siden Liv i innlegg 17 nevner Heggelund så er det et skifte i Saltdal så sent som i 1862 etter Jensine Karoline Ellingsen - her nevnes blant arvingene mor Abigal i Saltdal gift med P.Lund og stefar for avdøde. Videre Maren Heggelund Ellingsdatter og Hanna Hagerup Ellingsdatter som søstre av avdøde og altså Abigals døtre. Men i et skifte etter Peter Ellingsen i 1850 er døtrene omtalt som Petersdøtre og det samme er de andre søskene. Og som verge for alle av kvinnekjønn er oppført Johan P. Schelderup, mens sønnen Peter Alberth Petersen er oppført uten verge. Dette må vel være samme familie. I skiftet etter Koch, prostinde, Bodø i Bodø i 1849 er nevnt datteren Abigael Ellingsen Koch. Kanskje kan disse skiftene underbygge det som Liv nevner om at bruken av Abigail går igjen i noen familier. Jeg burde vel ha gått gjennom alle skiftene, men tiden strekker ikke til. Får se på dem etterhvert. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nå er ikke dette den/de grenene jeg har drevet og undersøkt mest i, men har ført aner når jeg har kommet over dem. Fant en god del i bygdebok I og II for Saltdal. Saltdalbøkene var forresten kjempefine. Er den tredje boken kommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk for god respons på innlegget mitt. Når det gjelder skiftet etter Abigael Andersdatter, Langset i Saltdal 1782 så skiller det ser vesentlig ut fra vanlige bondeskifter med at boet inneholder for mye. 581 rdlr brutto og bare 86 rdlr. i gjeld er mye mer enn en vanlig fiskebonde hadde i boet. Har de vært jektefolk? Jeg hevder som sagt at Abigail er et navn som ble benyttet blant geistlige. I Trondheims eldste skifter som jeg har forekommer ikke navnet blant borgerne. Likeledes i Trondheim før Cicignon av Berg finnes heller ikke navnet. I Bergen finner man navnet Abel (Abigail) i bisp Munthes slekt. Det kommer tidlig inn i Hegglund slekten og sannsynligvis derfra til Kildal. Hvis det da ikke er omvendt. Jeg tror det er der min Abigail har sine røtter på en eller annen måte. Nede i Saltdal/Skjerstad må vel navnet sannsynligvis ha kommet inn med en prest, skjønt vi ikke kan se det umiddelbart. I alle fall skal det forekomme senere i Lind (også kalt Lund) Som sagt Abigael Andersdatter har altfor stor formue til å være av en lokal fiskebondeslekt.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Min kilde er Alan Hutchinson: Saltdal Gård og slekt I s 183, utgitt 2000. Hvis noen har boken så kanskje de kan slå opp for å få vite mer om huslyden? Jeg har dessverre ikke notert noe ut over årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.