Gå til innhold
Arkivverket

[#26804] Petter Larsen Horn f. ca 1703, Nesna pr.gjeld


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Petter Larsen Horn som ble født i ca 1703 på Horn på Løkta i Nesna prestegjeld. Han var gift 2 ganger. Han ble trolovet 1 2.p.trinit. 1730 med Kirsten Pedersdatter, og de ble gift 16.ptrinit. 1730 i Nesna kirke. Barn:1)Lars Pettersen døpt 16.10.17312)Peder Pettersen døpt fastelavenssøndag 17343)Ane Pettersdatter Horn døpt 1.pinsedag 17364)Mathias Pettersen Horn har jeg ikke som døpt, men han ble konfirmert i 1759.5)Elisabeth Pettersdatter døpt 1741.Så døde Kirsten Pedersdatter i 1742, og Petter Larsen ble gift pånytt igjen.Petter Larsen gift 2 med Susanna Thomasdatter fra Levang(født ca 1712-15) den 15.09.1743, og forlovelse var det 3.ptrinit. 1743 før dette. Barn:6)Karen Pettersdatter Horn konfirmert i 1759, men denne kan være fra Petters 1.ekteskap. Hun er ikke funnet som døpt.7)Petter Pettersen Horn døpt 15.05.17458)Ole Pettersen Horn døpt 1746, og gift med Ane Chirstine Arntsdatter fra Hemnes(døpt svært tidlig i 1754 i Hemnes kirke). Disse er blant mine aner.9)Thomas Pettersen Horn døpt 11.04.174810)Kirsten Pettersdatter Horn døpt 17.05.1750.11)Ane Dorthea Pettersdatter døpt 1752Jeg har noen mulige foreldre på Petter Larsen, og ved manntallet 1701 er det en Lars Pettersen som er oppsitter i Horn og 46 år. Han har da sønnen Mathias på 2år. Han var 78 år da han ble gravlagt 2.p.paascat 1733i Nesna kirke. Em mulig kone til han er Elsebe Mathiasdatter Horn som var 77 år da hun ble gravlagt 1.pinsedag 1737 i Nesna. Den eventuelle sønnen Petter Larsen har jo også en datter som er døpt Elisabeth i 1741.Det som gjør det hele litt usikkert er at det også er en Lars Trondsen Horn å finne i kirkebøkene rett etter 1704.Er det noen som vet mer om dette, og aner på Petter Larsen Horn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen. Har vel kommet frem til at Lars Pedersen og Elisabeth Mathiasdatter var foreldrene til Petter, og da blant annet ut fra at han kaller en av sine sønner Mathias og en av sine døtre Elisabeth. Lars Pedersen Horn var født ca 1655, og var 78 år da han ble gravlagt på Nesna kirkegård 19.04.1733.I 1716 er det skifte i Ladingen i Leirfjord på Kirsten Olsdatter, og blant hennes barn er Elsebe Madsdatter som da bor på Horn. I 1686 er det skifte på Mathias Persen hvor Elsebe Mathiasdatter er blant arvingene. Ut fra skifter og oppysninger fra andre hadde Mathias Persen og Kirsten Olsdatter disse barna:1)Ole Mathiasen født ca 1650 og død før 1721 i Løkaasen i Vefsn. Gift med Marithe Pedersdatter.2)Joen Mathisen født ca 1656, og død før 1716 i Sjoneide på Nesna.3)Peder Mathisen født ca 1658, og død i Ladingen i ca 17194)Elsebe Mathisdatter(også kalt Else) født ca 1660, og gravlagt på Nesna kirkegård 09.06.1737 i en alder av 77 år.5)Arent Mathisen født ca 1667, og død i ca 1723 i Nynland i Vefsn.Jeg vet jeg spør etter noe som nesten må være umulig når jeg spør etter aner på Kirsten Olsdatter her som det er skifte på i Ladingen i 1716, og Mathias Persen som levde fra ca 1598 til ca 1686. Jeg har fremdeles ikke aner på Lars Pettersen Horn som ble født ca 1655.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg kikket litt på dette. - Jeg lurer på om den karen Kirsten Olsdr., sk. 1716 på Lading, egentlig hette Mads og ikke Mathias. - J.fr. tekst i skifteboken. -- Vedr. den Peder Mathisen som det er sk. e. i 1719 på Lading, må det være en annen familie. (Jeg har notert i margen at jeg lurte på om han hadde noe med Peder Mathisen på Søvik å gjøre. Men det er bare en tanke.)--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå kunne vel Mats og Mathis(Mathis) sikkert skrives om hverandre om de samme på den tiden. Det er iallefall omtrent 99 % sikkert at det må være den samme Elisabeth Mathiasdatter eller Matsdatter som er nevnt i skiftet etter Kirsten Olsdatter i 1716, som hun som døde i 1737 på Horn. Jeg har ikke annet på Peder Mathiassen enn at han var 8 år i 1666, som nevnt i skiftet etter moren og skiftet i 1719, så kanskje du har rett. Dessverre har jeg levert skiftene for Leirfjord 1686-1780, og Alstahaug 1780-1810 tilbake til biblioteket, men jeg vurderer å kjøpe denne boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Når man ser på skifte på Løkås 1721 etter broren Ole Madsen, heter altså denne Peder på Lading også Madsen, så det er vel en feilskrift.- Der var også en bror Joen Masen på Sjoneidet. Han er 45 år i mt. for 1701, så har du jo så noenlunde fødselsår. - Andre søsken er Aren Madsen på Nyland, Elsebe Madsdr., på Horn og Maren Madsdr., på Leren.-- Peder Madsen var g.m. Berit Nilsdr. (Kan være enke e. Peder Olsen Ladingen, sk. 1690, som var g.m. en Berit Nilsdr. ) - Det er også et sk. på Lading i 1722 e. Nils Jørgensen. Han har bl.a.en bror Jens Jørgensen ved Hofsøen. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Svar til Alv: Takk for det svaret Alv. Jeg hadde de 5 første barna av Kirsten Olsdatter som det var skifte på i Ladingen i 1716, men Maren hadde jeg ikke fått med. Nå er jeg jo sløv også, for de skiftene som Svein Edvardsen tidligere hadde plassert sammen med skiftene 1780-1810 for Alstahaug er jo nå plassert sammen med skiftene for Alstahaug 1686-1780, og den boka har jeg jo. Så jeg hadde altså skiftene i Ladingen likevel.Dette blir vel litt utenom her, men jeg har sett på kirkebøkene for Vefsn 1690-1693 i håp om å finne noen av mine fra Ladingen der. Vi er jo så langt tilbake i tid at skulle jeg finne mer i kirkebøkene måtte det bli der, og Ladingen gikk vel den gang under Vefsn selv om de kanskje brukte kirken på Sandnes i Alstahaug for det meste? Det var lite å finne fra Ladingen, men det er vel den samme Nils Jørgensen Ladingen som han du nevner som ble gift med Birgithe Nilsdatter Dom XVI .p.trinit. 1691 etter lysninger Fer. 3 pentec(3.pinsedag), domini trinit. 1691. Dette fant jeg på ministralbok for Vefsn 1690-93 på mikrofilm PF-403. Når jeg skrev det opp trodde jeg Berithe ble en slektning som skulle inn i mitt slektsprogram, men det blir hun jo ikke. Jeg hadde jo fått noen av opplysningene om dem i Ladingen fra en privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen siden jeg nå med slektsforskning for andre har kommet inn på Jens Pedersen Fagervik som ble gravlagt 19.p.trinit.1749 og kona Maren Nilsdatter som døde samme dag. Fra tidligere har jeg registrert en Jens Pedersen som sønn av Peder eller Per Mathiassen Fagervik som det var skifte på i 1686, men da har jeg han notert i slektsprogrammet som Jens Pedersen Ladingen. Er dette den samme Jens Pedersen som i 1719 ble gift med Maren Nilsdatter 14.p.trinit.1719?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.