Gå til innhold
Arkivverket

[#26806] Gården Høstingen/Høsteng i Visdalen i Nesset kommune. 1800-1830.


Gjest Arild Sollie
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Sollie

Hei!En Jon Eriksen skal ha kommet til Nesset fra Nord-Trøndelag, død før 1811 i Nesset, og kona Berit Nilsdatter dør i 1823.Jon må være død som husmann i Romsdalen, for i et proklama fra sorenskriveren der i Adressa i 1823 etterlyser han arvinger etter Beret Nilsdtr., husmannsenke under gården Høsting i Visdalen, Nesset kommune.Sitat fra Adressa: 'Iblandt disse er anmeldt en fraværende søn Erik Johnsen som skal være gift og boende i Sparboe præstegjeld, i Skei sogn i Aangdalen, paa en plads kaldet Gjelvold. Denne mand eller om han skulle være død, hans arvinger indkaldes derfor herved at møde eller møde lade, for at iagttage sin tarv under skiftebehandlingen'Erik Jonsen er i 1823 meldt utflyttet fra Gjelvold til Neset i Romsdal, sammen med kona Marta Amundsdtr. f 1782. Trolig reiste de for å overta plassen etter Jon.Mitt problem er at den samme Erik Jonsen Trones finnes bosatt i Trondheim samme tid, og fortsetter å bo der, og da som fortsatt med Karen Olsdatter Vangberg fra Frosta.Noe er definitivt feil. Er det noen som har oversikt over hvem som bebodde og hadde denne posten på gården Høstingen i Visdalen. Er også interessert i dødsdatoer for Jon og Berit., samt om denne Erik m/frue fortsatte å bo i Nesset.Mvh. Arild Sollie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Høstengen er omtalt i det 10. og siste bindet av Gards- og ættesoge for Nesset. Side 667 på husmannsplassen Øien (Eiannj) u Haustengen bl.a. følgende:Marit Jonsdtr. fekk med gift mann frå Oppland, Erik Jonson, sonen: 1. Jon f. 1782, budde i 1801 som tenestegut på Finnset og ved skiftet etter mora i 1822 på plassen Gjeldvok i Sparbu. (Gjeldvok skal nok være Gjeldvold, min kom.)Ellers sammendrag: Marit Jonsdatter Vike, f 1762, trolig datter av Jon Iversen Bugge. G 1796 m Erland Kristoffersen Bjølverud (Beldrum), f 1768, fra Lesja. Sønn av Ingrid Knutsdtr og Kristoffer Amundsen Bjølverud.Marit, d 26.6.1822, og Erland, d 24.8.1846, innerster på Utigard, Eikesdalen i 1801, hadde to barn Ingrid, 1796-99 og Marit, 1798-23.5.1882 g i Nesset.Den gifte mannen Erik Jonsen ser jeg ikke mer omtalt.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kan føye til at Erlend er den første som får husmannsseddel på Øien, 18.11.1816 og etter at han og hans 3. kone dør har en av døtrene på Haustenggården plassen en tid, men den nedlagte jorda går så inn i gården igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Sollie

Takk for svar!Du finner altså ingen Berit Nilsdatter som husmansenke, død 1823, og med 'etterlyst' sønn Erik Jonsen f. 1782?Mvh. ARild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nei, ingen Berit Nilsdatter på husmannsplass under Høsteng. Men det er merkelig om de navnene jeg nevner i (2) og du i spørsmålet ditt ikke har forbindelse med hverandre. Merk bl.a. gårdsnavnet Gjeldvo(k) (ld?). Navnene er de samme, men i omvendt rekkefølge og de er på husmannsplass under Høsteng. Har også lett i FT 1801, noen Bridt Nielsdtr, men ingen jeg kan knytte til Jon.Det er til sammen 10 bygdebøker for Nesset, å gå gjennom alle for å finne om Berit Nilsdatter og etterlyst sønn vil ta mye tid. Kanskje forfatteren av boka, Randi Ingunn Selnes i Ålesund, har en base med navnene inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Etter de opplysningene som er gitt her, kan ikke jeg gi noen hjelp. Under garden Hausetengen i Nesset har jeg skrevet litt om Jon Erikson som vart født i 1782 i Nesset,og som bodde i Sparbu i 1822 ved skiftet etter mora, Marit Jonsdtr. I arkivstoffet står det Gjeldvok i Skei, Sparbu, og det er sikkert det samme som Gjelvold.Eneste tilknytting han hadde til Haustengen, var at mora hans Marit Jonsdtr. ble gift i 1796 med Erland Kristofferson fra Bjølverud i Lesja, og de ble husmannsfolk under Haustengen. Siden han ved skiftet etter mora levde i Sparbu i 1822, stemmer det ikke at han var død før 1811 i Nesset. Jon var født før ekteskapet, og faren er oppgitt til å være Erik Jonson frå Oppland (det var gjerne folk fra Lesja som ble betegna som opplendinger i Nesset).Jeg har ingen opplysninger om kona Berit Nilsdtr. d. 1823. Ingen arkivdokumenter knytter henne til Høstengen, og jeg har leita i kirkeboka i kveld fra 1818- 1824, og finner henne ikke død i Nesset.Sønnen Erik Jonson overtok ikke plassen på Høstengen. Stefaren Erland Kristofferson gifta seg 2 ganger etter at mora, Marit Jonsdtr. døde, og plassen var opptatt i 25 år ennå til ei datter av gardbrukeren fikk ta over.Må avsanne det Rydjord skriver om at jeg kanskje har en navnebase. Det kunne nok vært ønskelig, men da hadde jeg måtta lage den selv, og med kontrakt på å skrive bygdebøker i halv stilling (1 1/2 årsverk) vurdert til 3 årsverk, strekker nok ikke tida til for å gjøre slikt. Nei, vi som skriver bygdebøker må nok også lete i kirkebøker, bygdebøker og kilder av mange slag. Det gjør seg nok ikke med noen tastetrykk.Men jeg er enig i at noe må være feil i opplysningene her. Med hilsen Randi Ingunn Selnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Randi Ingunn! Jeg nevnte bare deg i håp om at du kanskje hadde mulighet til å knytte Erik Jonsen til et eller annet sted i Nesset. Er klar over at bygdebokforfattere må lete mer enn alle andre for å gi ut bøker, og at arbeidet er svært tidkrevende skjønner godt vi som sitter med kirkebokrullene bare i ny og ne. Men når en knytter navn til en plass er det, skulle jeg tro, ofte en også finner opplysninger det ikke er plass til i bøkene. For å hjelpe spørreren videre måtte jeg bla gjennom alle bøkene, og med 10 bind så jeg på det som en litt stor jobb, og derfor sa jeg at kanskje hadde du en base. Ser ellers fram til bind XI av Nesset.Ellers er det jo noen merkelige sammentreff med navn og årstall og stedsnavn, men hva som er fasiten vet ikke jeg.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arild Sollie

Hei igjen!Takk for solide opplysninger og samvittighetsfull bistand. Jeg synes dere har vært veldig hjelpsomme.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.