Gå til innhold
Arkivverket

[#26815] Foreldre til ' uekte ' barn på Kinn i Sogn og Fjordane


Gjest Arne Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bue

Jeg er på jakt etter foreldrene til Anne Sofie Engeldtr. gift Rasmussen. Hun er trolig født på Kinn i Sogn og Fjordane ca.1861 og døde i Bergen i 1907. Moren er muligens Anne S. Simonsd. som var 35 år i 1865 og da tjenestepige på gården Knabestad på Kinn. Er dette riktig er Anne Sofie en 'uekte' datter av henne i følge folketellingen der i 1865. Jeg har funnet 4 mulige fedre med navnet Engel på Kinn i samme folketelling, men den endlige bekreftelsen på hvem foreldrene hennes er mangler. Er det noen som kan hjelpe? Finnes det en bygdebok for Kinn eller er det mulig å finne kirkebøkene for Kinn fra ca. 1861 på nettet? mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI ble Anne Sofie døpt i Eikefjord i Kinn 25.03.1860 av foreldre Engel A. Johansen og Ane L. Simonsdtr. Samme kilder viser også en Ane Sophie som ble døpt i Eikefjord 17.11.1861 av foreldre Engel Markussen og Oline Berentsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

I FT 1900 for Bergen finner du Ane Sofie Rasmussen, født 1861 i Kinn, som gift med steinarbeider Berent Rasmussen. Giftermålet finner du 17. aug. 1890 i Bergen. Her står Ane Sofie med etternavn Markussen. Det er trolig da datter av den Engel Markussen som Rune har funnet over, dvs at hun kan ha tatt farens etternavn. Denne Ane ble født 5. nov. 1861 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Jeg var klar over FT 1900 fra Bergen, men det som ikke stemmer der er at fødestedet er Florø, men det er alikevel trolig samme jenta. Den Ane Sophie som ble døpt 17/11-1861 finner jeg igjen som ektefødt barn av Engel Markusen og Ane Oline Berntsdt. i FT 1865 for Kinn. Det er derfor trolig at det er den Anne Sofie som er døpt 25/3-1860 som er den riktige selv om årtall og fødested varierer noe i de forskjellige kilder. Takk for innlegg. mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.