Gå til innhold
Arkivverket

[#26818] Min morfar Oluf Johansen f.1877 Mosjøen. Har jeg slekt i Mosjøen, Tjøtta?


Gjest Edith Marie Toft
 Del

Recommended Posts

Gjest Edith Marie Toft

Min morfar Oluf flyttet fra Tjøtta i beg.av 1900. til Haugesund. Hans mor Anna Ovidia Olsdtr.? og far Johan Herman Larsen?, var fra Mosjøen. Var de gift? Hvis dette er rette foreldre ble moren gift igjen på Tjøtta, og fikk 2 sønner der,etter folketellingen.Døde faren tidlig? Jeg finner han ikke mer. Har han flere søsken? Ja spørsmålene er mange. Han druknet her i Haugesund 1938. Håper noen kan hjelpe meg og finne slekt som lever, da jeg skal på landturnstevne til Mosjøen i sommer. På forhånd takk! Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er vel denne Anna Ovedia du trur er oldemora di?LenkeVenleg helsing Mariann.PS: eg trur ikkje at Tjøtta og Mosjøen er det same, eg trur Vefsn og Mosjøen er det same. Beklagar visst eg tek feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith Marie Toft

Takk Marianne og Arild for svar. Til deg Marianne. Det er den Anna Ovidia jeg tror er min oldemor.Oluf ble født i Mosjøen,Vefsen. Moren ble gift til Tjøtta derfor flyttet han med. Til Arild. Den informasjone på skip har jeg ikke vist om. Håper på mer. Takk igjen. Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg gløymde å fortelje at bygdebokforfattaren for Mosjøen(Vefsn)Kjell Jacobsen kanskje kan vera til hjelp, men du må henvenda deg pr. brev/telefon.Han er svært hjelpsam!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith Marie Toft

Takk igjen Marianne. Jeg skal prøve å ta kontakt med Kjell Jacobsen. Håper likevel på flere svar hertil.MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal på biblioteket her i nabobyen Sandnessjøen i morgen, og skal se om jeg finner noe. De har kirkebøker for Vefsn for før 1877, og jeg tror de skal ha kirkebøker for 1877 og utover også. Hvis jeg finner noe legger jeg inn svar her før midnatt i morgen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith Marie Toft

Hei Anne Lise! Takk for at du vil bruke tiden for meg på biblioteket, venter med spenning på mer. Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har da funnet noe iallefall, men det dukker opp to Oluf Johansen på samme alder som flytter til Tjøtta. Begge har Johan Larsen til far og er født i Vefsn. Jeg tar den andre som du ikke skriver om først:Olaf Berg Johansen ble konfirmert på Tjøtta 17.06.1894, og han var født i Vefsn 08.05.1879. Dåpsdato var 18.07.1879 ifølge opplysningene i forbindelse med konfirmasjonen. Dennes foreldre var Johan Larsen og Maren Sivertsdatter.Så over til den som er mest sannsynlig ut fra dine opplysninger:Oluf Alfred JohansenFødt: 20.02.1877, og døpt 11.04.1877 i Vefsn. Han var ekte, og foreldrene var Johan Larsen Andaas og Anna Ovidia Olsdatter.Konfirmert på Tjøtta 26.06.1892, og det er da oppgitt at han fikk koppevaksine 10.09.1878: Da er foreldrene nevnt som inderst Johan Henrik Larsen og kona Anna Ovidia Olsdatter.Anna Ovidia Olsdatter og Johan Herman Larsen ble gift i Vefsn 23.06.1876. Det er da oppgitt at han var født i 1853, og hun i 1854(noe som ikke stemmer helt). Begge oppholdt seg i Andaas, og forlovere var Hans Olsen Mosjøen og Anders Olsen Mosjøen. Hans far var Lars Larsen, og hennes far Ole Jacobsen.Anna Ovidia Olsdatter fant jeg også som døpt. Hun ble født 30.04.1855, og døpt 28.05.1855. Foreldre var Ole Jacobsen Hunstad og Kirstie J.Olsdatter, som var gårdbrukere.Så fant jeg ut at jeg skulle finne ut om Oluf hadde søsken, men biblioteket her har kirkebøkene for Vefsn kun til 1879. Så kom jeg på at jeg skulle sjekke om Anna Ovida og Johan Henrik hadde flere barn som ble konfirmert på Tjøtta, og da fant jeg en søster av Ole:Jenny AlvideFødt 29.01.1882, og døpt 23.04.1882 er det oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen 26.06.1898 på Tjøtta, og bodde i Juvig. Foreldrene var Johan Herman Larsen Mosjøen, og kone Anna Ovedia Olsdatter. Koppevaksine fikk hun 15.06.1898 er det oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen. Hun fikk 2,5 i kunnskap og noe mer.Henne har jeg greid å følge videre, og ved folketellingen 1900 var hun fiskerkone i Dyrdal Søndre på Tjøtta,og hun var gift med fisker Oluf Olsen født 1878.Jenny Alvida Johansdatter og Oluf Berhnard Olsen ble gift på Tjøtta 19.11.1900, og jeg har funnet disse barna i kirkeboka:1)Emma Lund Olufsdatter Født: 20.06.1920, og døpt 14.06.1920 på Tjøtta2)Ayny Johanne(skal vel være Anny Johanne?) Lund Olufsdatter Født 03.01.1903, og døpt 07.06.19033)Herlof William Olufsen. Født 20.06.1905, og døpt 09.07.19054)Hjørdis Olava Olufsdatter født 22.07.1907, og døpt 11.08.1907 på Tjøtta.5)Birger Dahl Olufsen født 20.01.1912, og døpt 17.06.1912 på Tjøtta6)Ruth Olea Olufsdatter født 25.09.1915, og døpt i 1916. Datoen skal muligens være 28.05.1916, men jeg syns det er lenge etter at barnet ble født.7)Gerda Martine Olufsdatter født 02.02.1918, og døpt 16.06.19188)Olav Arvid Olufsen født 09.04.1920, og døpt 14.06.1920Jeg finner ikke Anna Ovidia som gift med Oluf Jørgensen på Tjøtta, men har funnet to sønner:-Ottar Alfred Olufsen født 13.04.1889, hjemmdøpt 25.09.1889 og døpt 11.05.1890 i kirken Han ble konfirmert 19.06.1904 på Tjøtta, og bodde da i Juvika Han fikk koppevaksine 20.06.1896 i følge opplysningene i forbindelse med konfirmasjonen.Ottar Alfred Olufsen ble gift 02.03.1917 med Jenny Amalie Dun(noe usikkert hva som sto her?) Johansdatter, som var født i Herøy i 1895 ifølge opplysningene i forbindelse med giftermålet. Jeg fant ikke barn på disse, men kirkebøkene går heller ikke lengre enn til 1920.Jeg håper jeg har funnet de riktige, og at du nå vet nok til å kunne avgjøre hvilken Oluf Johansen som er den riktige her. Jeg kan sikkert finne mer om den andre Oluf Johansen født 1879 hvis han er den riktige, men hans mor Maren Sivertsdatter er iallefall ikke å finne på Tjøtta i 1900. Johan Larsen er det jo flere i passende alder som heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith Marie Toft

Tusen takk Anne Lise! Skal si du hadde funnet mye. Det tar tid å 'fordøye' dette. Det er den Oluf A som er født i 1877 som er den rette, da jeg har funnet flynings-attest fra Tjøtta. Kommer tilbake når jeg har fått gått igjennom alt. Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei EdithVi begynner nå å komme så langt frem i tid, at det er fare for at en skriver om nålevende. Så jeg lurer på om det ikke er best å gå over på privat mail hvis det skal skrives mer om folk født etter 1905 iallefall. Min mailadresse: anlih@online.no.Ellers glemte jeg å si i de forrige innlegg at kildene til det jeg er skrev er:-Kirkebok for Vefsn 1866-1879, på mikrofilm NT-99/100. Fant Anna Ovidia som døpt på mikrofilm NT-99.-Kirkebok for Tjøtta 1884-1920, på mikrofilm Nor 2,17.-Folketellingen 1900 for Tjøtta i bokformEllers holdt familien til Olufs søster Jenny til i Sørdal på Tjøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er ikke sikkert jeg kan være til så mye hjelp for å finne nålevende slektninger fordi jeg ikke er herfra, men jeg tar med det jeg har funnet ut på neste Alostmøte(møte i Slektshistorielaget) den siste torsdagen denne måneden. Kanskje noen der vet noe. Hvis jeg ikke har hørt fra deg før Edith, legger jeg da i såfall inn beskjed her om å maile meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det gikk litt vel raskt i går ser jeg, og Emma Lund Olufsdatter ble født 20.06.1901, og døpt 11.07.1901. Jeg fant barnet som ble døpt i 1920 først, og derfor har jeg skrevet den dåpsdatoen på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith Marie Toft

Tusen takk igjen Anne Lise. Jeg så at det var noe galt her, men du kom meg i forkjøpet. Min bestefar hadde 2 barn som hadde navnet Olav, døde små, og en som hadde Berg som mellomnavn. Det er vel bare en tilfeldighet. De bodde hos noen som het Berg og. Det var kjekt å høre at foreldrene var gifte og at de hadde flere barn, så jeg har slekt der oppe. I 1900 tellingen for Tjøtta er moren gift med Oluf S.Jørgensen Håper å hører mer fra deg. Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Har sett litt på den andre Oluf her, og hvis din bestefar flyttet før 1900 kan Oluf Berg Johansen utelukkes helt som din bestefar iallefall. Denne ble født i 1879 ifølge folketellingen, og det stemmer jo med det jeg fant. Ved folketellingen 1900 bor han i Elvegata i Mosjøen sammen med foreldrene Johan Larsen og Maren Larsen(som sikkert har tatt mannens etternavn siden hun het Sivertsdatter tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei EdithJeg har fått informasjon privat om etterslekt på Jenny, og siden det dreier seg om nålevende personer foreslår jeg at du kontakter meg på mail slik at jeg kan sende deg opplysningene. Kan jo gjenta mailadressen, selv om den er skrevet tidligere:anlih@online.no. Jeg kjenner noen av Jennys etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.