Gå til innhold
Arkivverket

[#26820] Petter Olsen i Aurskog


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Mine ene oldemor var fra Aurskog, og av husmannsslekt. Bygdebøkene fra Aurskog er dessverre håløst dårlige på husmannsslekter, og kirkebøkene har jeg ikke fått tid til å studere inngående ennå. Men kanskje vet noen andre noe om følgende personer: Petter Olsen, f. 02.03.1825 på Sætra u. Nordre Berg i Aurskog, d. 1865 i Østre Aker (visstbok orgeltråkker i 'Ulven Kirke'). Gift 16.03.1854 i Aurskog Kirke med: Maren Kristine Andreasdatter, f. 01.08.1831 på Granerud u. Harkerud i Aurskog, d. 1863 samme sted.Petters foreldre: Ole Pedersen, f. ca. 1795, gift 27.03.1817 i Aurskog med Kari Johannesdatter, f. ca. 1790. De bodde i 1825 på Sætra u. Nordre Berg i Aurskog, og 1854 på Sannerud u. Grøtli i Aurskog. Mer vet jeg ikke om dem. Hvem var dere forfedre?Maren Kristines foreldre: Anders Madsen, f. ca 1801 på Ekra u. Monsrud i Aurskog, d. 1846 på Granerud u. Harkerud i Aurskog. Gift med Helene Johannesdatter, f. 1806 på Granerud, d. 1874 samme sted. Jeg skulle gjerne hatt flere detaljer om dem.Anders' foreldre: Mads Olsen, f. 1770, d. 1845 på Ekra u. Monsrud i Aurskog. Gift med Kari Andersdatter, f. 1763. Hvor kom de fra?Helenes foreldre: Johannes Olsen, f. ca. 1776, d. 1818 på Granerud u. Harkerud i Aurskog. Gift med Mari Pedersdatter, f. ca. 1776, d. 1818. Hvor kom de fra?På forhånd takk! mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kanskje er det din Mads Olsen som ble døpt 2.7.1769 i Aurskog. Foreldre Ole Rannem og Anne Hansdatter.Det ble døpt 3 Kari Andersdatter i begynnelsen av 1760, men bare en i 1763 - hun døpes 15.5.1763 i Aurskog. Foreldre Anders Houer og Karen Sigfredsdatter (paret ser ut til å ha blitt gift i Nes i 1748 - brugommens navn er da Anders Pedersen).Er dette riktig Kari - har jeg i min database noen aner bakover: 1. Karen Sigfredsdatter 1721-2. Sigfred Johannessen Rakeie 1681-17563. Anne Paulsdatter Mangen 1690-17704. Johannes Sigfridsen Rakeie 1654-17305. Anne Gregersdatter 1641-17326. Paul Knutsen Mangen 1651-17067. Ellen Torsdatter 1661-17278. Sigfred Person på Mangen 1594-12. Knut Paulsen på Mangen 1620-171316. Per SigfridsonOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takk for tipset!Mangen betyr vel finneslekt, gjør det ikke? (Navnet Sigfred tyder vel og på det...) Spennede, siden jeg bare har noen få dråper finneblod fra en helt annen anegren fra før.Strengt tatt er vel en del av plassene jeg har nevnt i Blaker, men jeg har brukt bygdeboka for Aurskog og Blaker, og har selvfølgelig glemt å notere hvilke gårder som er hvor. Men det går det vel å finne ut av...Kan jeg forstå det slik at Kari Andersdatters eventuelle far er en Anders Pedersen fra 'Houer' i Nes...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ifølge FamilySearch ble Mads Olsen og Kari Andersdatter gift i Aurskog 31.10.1793. Kanskje noen har mulighet for å sjekke hva som står som oppholdssted for dem ved giftermålet?Folketellinga for 1801, Lenke gir Kari Andersdatter alderen 38 år. Dvs. at hun ble født 1763/1764 ettersom hvordan man regner. Siden Mads da er 31, er det mindre sannsynlighet for at Kari skulle være født i 1760 og da være 10 år eldre enn Mads. Aldersforskjeller på 10 år forekom sikkert, men oftest med mannen eldre enn konen, hvis det ikke var ei enke som gifta seg på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nå har jeg tatt en liten titt i kirkebøkene og bygdebøkene for området, og har kommet fram til følgende: Aurskog Mini I 3 (1767-1807), Fol. 17a: Troloved 15.9.1793, cop. 31.10.1793 ungkarl Mads Olsen Orderud og pigen Kari Andersd. Da..(Dahl?), Monsrud.Aurskog Mini I 5 (1814-1829), Fol. 270a: Vied 27.3.1817 ungkarl Ole Pedersen Ødegaard 25 år og pigen Cari Johannesd. Mekkelruud 24 år.Aurskog og Blaker 1:318 Mikkelrud u. Nordby: Johan Larsen, f. omkr. 1769, kom hit i 1797, d. 4.11.1857, g. (1) m. Eli Sørensdatter, f. omkr. 1763, d. 10.7.1823. Ett av barna nevnes som Kari Johansdatter 1793 g.m. Ole Pedersen Ødegård.Da har jeg følgende spørsmål: - Er Orderud egentlig i Blaker eller Sørum. Hvilken kirkebok må jeg se i for å finne noe videre her? (Fant ikke Orderud i Aurskog og Blaker 2.)- Hvor bodde Kari Andersdatter bosatt ved giftermålet? Jeg klarte bare å tyde deler av navnet.- Hvilken Ødegård er Ole Pedersen Ødegård fra? Kan det være han som er 7 år i 1801 her: Lenke- Jeg prøvde å finne Kari Johansdatter som døpt i kirkeboka for Aurskog. Sjekket 1792-1794, men fant henne ikke. Selvfølgelig kan jeg ha oversett henne, men det er vel mulig at hun var fra Sørum eller Nes eller et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ang. familien på Mikkelrud u. Nordby i Akershus har jeg kanskje funnet et spor. Ifølge FamilySearch ble en Johan Larsen og en Eli Sørensdatter viet i Sør-Odal (Strøm) 28.12.1789 eller 28.12.1790.I folktellingen for 1801 finnes ingen Eli Sørensdatter gift med Johan Larsen i Strøm, men det finnes altså et par på Mikkelrud i Aurskog.Jeg vet at FamilySearch på ingen måte er komplett, og at man skal være forsiktig å bruke dette som kilde - derfor er dette foreløpig et lite spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kan bekrefte at det er Johan Larsen og Eli Sørensd. fra Finnholt i Sør-Odal som kom til Mikkelrud (AB.I.s.318) De ble gift i Strøm kirke Sør-Odal 1791. Eli var barnebarn av den 'Legendariske Johan Popen' g.10.11.1715 i Nes m. Kari Pedersd. Elis far Søren Pedersen var barnebarn av Per Andersson og Helja Mathisd. som var på Børslungen i Vinger ved Finnemanntallet i 1686. Johan Larsen var etterkommer av Mathis Andersson Safveland som døde i Hornkjølen, Grasmo i Eidskog 1695. Hadde kommet for å besøke sin sønn, står det i kirkeboka. Her får vi enda en gang et besvis for at finnefolket giftet seg med sin egne i den første tiden i Norge. For Johan Larsens fafar giftet seg med Marte Pedersdatter f. ca 1670, datter av det samme paret som Elis farfar var sønn av. Når det gjelder Sigfridsætta fra Mangen i Aurskog så pågår det et arbeide med å registrere etterkommere. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker så mye, Finn! Morsomt å treffe på så mye finneblod i denne delen av anetreet. Fra før har jeg bare noen få dråper (fra Sigernes i Vinger for den som lurer).Vet du hvor jeg kan finne litteratur om de nevnte finneslektene? Eller hvem som er kontaktperson for registrering av etterkommere til Sigfridsætta?Kontakt meg gjerne på johansf krøllalfa chello.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.