Gå til innhold
Arkivverket

[#26831] Hvor i Norge kom Halvor Olsen fra?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Sjekker i morgen om jeg har tilgang til disse filmene fra Seattle, King County:# 295, 296, 174 og 676. Der er flere men de slutter før 1930.Port Angeles i Clallam County WA hvor Halvor Olsen 51 bodde i 1930 har jeg ikke film fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har sjekket 295,296 og 676 med null resultat.Var ute etter konfirmasjon på barna fordi de recordene som oftest gir fødselsdato og fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Hans!Vell, jeg får bare fortsette å søke på de muligheter som finnes. Jeg får se om jeg klarer å få noe mer ut av yngste sønnen, selv om jeg tviler på det. Ellers så er jeg fortsatt glad for all mulig hjelp!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Birger-Ser man nøye på 1920-Census, så mener jeg det står 1899 som immigrasjonsår for Halvor. Kanskje Hans kunne ta en titt. Ellers, så vet vi at Laura var født i Wisconsin.I 1900-Census (Genealogy) finner jeg en Halver Olson bosatt i Iron River, Bayfield Co., Wisconsin. Han er 21 år gammel, (f. sept. 1878), ugift, 'Alien', immigrerte i 1899, 'Tailoring'.Dessverre har jeg ikke klart å finne ham i 1910. Om dette var den Halvor som ble gift med Laura, så kan vi glemme Hr. Melbraaten, som jo var hjemme i 1900. Lett skal det jo ikke være.;-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fant dem nå i 1910. De bodde da i Leeds, Benson, ND. med barna Clarence og Milton. De har da vært gift i 3 år. Immigasjonsåret er her satt til 1900. 'Tailor - Own Shop.'Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk skal du ha, Arne! Det var utrolig at du fant han . Men hva betyr 'Tailor - Own Shop'?Står der noe om hva slags yrke han hadde? Kan der stå noe mer opplysninger om giftermålet i ca 1907?Takk igjen!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Skredder med egen butikk/verksted. I tellingen står det bare at han har vært gift i tre år. Det kan vel kanskje bli vanskelig å finne noe om giftermålet på nettet. Skulle likt å få en bekreftelse på immigrasjonsåret i 1920-Census fra andre, så vi ikke drar forhastede slutninger her.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tailor = skredder. Own shop=egen butikk. Det står 1899 som immigrasjonsår på Falvor, jeg mener Halvor. Dette stemmer ikke alltid. Benson ND, javel, har ikke film fra Leeds men flere fra Benson, spørs bare hvor i Leeds twp de bodde, kan like gjerne ha brukt kirke i York. Skal se på dette. Ekteskapet må finnes for å identifisere denne Falvor'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nei, imm.året stemmer ikke alltid, Hans, men jeg tror ikke jeg har sett før at de bommer med tre-4 år to-tre ganger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Enda en gang, Hjetelig takk for hjelpen! Det er utrolig hvor dyktige dere er.Jeg skal spørre Norman om han vet hvor de bodde. Men har vel min tvil om at han husker det.Nå gjenstaår å finne han i Norge, men her må en nok variere årstallet for fødsel -1877-1880.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg fant følgende i 1900-Census for Shell Lake, Washburn Co., Wisconsin. Jeg tror det kan være Laura og hennes familie, men du får sammenligne med det du har fra før.Her er en 'Head' som er indeksert som Sona Foglebarg, men fornavnet er så tilgriset med blekk, at det også KAN være John. Endelsen av navnet kan tyde på det.Han er f. febr. 1861 i Norge, imm. 1883, nat., arbeider på et sagbruk.Dorethy, Wife, f. 1862 i Norge. Har født 6 barn, hvorav 4 i live.Henry f. 1885, - LAURA f. 1887, - Mathilda f. 1889 og Anna f. 1892.Washburn Co. er et nabo-county til Bayfield Co., - med tanke på den Halver Olson jeg fant der i 1900.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen. Hjertelig takk skal du ha! Du er utrolig dyktig!Ja, det er nok ingen tvil om at det er rette familien, men Henry og Anna var ukjent for meg og må derfor være de to barna som døde. For jeg har Laura B, f.1888; Mathilda, f. 1890; Gunarda (Flora), f. 1894. Jeg visste at hun hadde født 6 barn.Deres mor Dorethy døde før 1920. John, hennes mann var f.2.6.1861 og Dorethy (Karen) den 7.9.1862. Er det mulig å finne dødsdatoer for henne der og hva tid Henry og Anna døde?Det er nok også den rette Halvor du har funnet.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tja, Birger - det er jo mye som passer, men litt usikkerhet er det vel med disse barna. Jeg vet ikke når Henry og Anna døde, men det er nok to andre barn som er døde før 1900, siden Henry og Anna lever tellingsåret.September ser ut til å være rett fødselsmåned for Dorethy, - hun immigrerte i 1884. Fødselsmåneden for John er innført med februar, - du kan ikke ha notert dette på 'amerikansk' vis, slik at det skal være den 06. 02.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Joda, jeg er klar over at det kan være mye som ikke passer, men når det gjelder John Fugleberg så har jeg opplysningene fra Ibestad i Troms, hvor han er født. Derfor går jeg ut fra at det jeg har stemmer. Jeg har hele hans familie.Når det gjelder Anna og Henry så beklager jeg at jeg bingset. Selvføgelig kan det ikke være de som døde før 1900, men må ha dødd senere. Men da er det en ting jeg ikke helt forstår: Hvis hun i 1900 har hatt 6 barn hvorav 2 er døde i 1900, da må hun jo ha hatt flere. Jeg må tenke litt og kommer tilbake litt senere.Medn enda en gang hjertelig takk for din hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I forbindelse med tidligere søk etter John Fugleberg så har jeg notert følgende fra Laila: 'I Census for Kootenai Co, Idaho står John, Dorthe (Karen), Mathilde, (Flora) Gunnarda og Mildred oppført. Karen hadde født 7 barn hvorav 5 var i live i 1910'Et annet spørsmål: Er det mulig å få fatt i noen 'kirkebok' fra området hvor barna er født og hvor mye vil det egentlig koste?Det andre spørsmålet er: Hvordan skal jeg klare å fnne ut pålitelig opplysning om hvorfra i Norge Halvor Olsen kom?En annen person som jeg heller ikke finner utreist fra Norge er Mathilda sin mann, Edvard J. Thompson, f. 1888 i Norge.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har nå studert 1910-tellingen for Kootenai, og er nå rimelig sikker på at dette er samme familien som jeg fant i 1900.John Fogelberg er 49 år, gift i 25 år, imm. 1883. Han har også samme yrke som i 1900.Dorothys alder ser her ut som 43, men skal sikkert være 48. Det er en noe svak og liten skrift her. Hennes imm. år er her det samme som mannens.Datteren Mathilda er 20 år gammel.Og så denne Gunnarda, som er 17. Her må jeg ta et forbehold, men jeg tror at det her kan stå Annarda. Streken (som går nedover) som får dette til å se ut som en stor 'g' kan virke som en feil i starten på å skrive Mildred, som følger på linjen under. (Andre som har tid til å se på dette?) Det finnes noen flere Annarda i USA, men navnet er svært lite brukt.Om dette er rett tolkning, så vil jeg tro at Annarda er den samme som Anna i 1900. Da ville regnestykket 'gå opp'. Mildred ble jo født etter 1900, - 6 år i 1910.Dette med 'kirkebøker' eller dåpsattester i USA vet jeg egentlig lite om, og her er vel Laila og Hans langt bedre orientert. Om ikke Normann skulle sitte inne med noen gamle papirer, da. Det hadde jo vært det enkleste.Angående Halvor, så hadde det jo vært en fordel å kunne spore opp hvor han døde, slik at du kunne få fatt på en dødsattest. Det finnes jo også naturaliseringsdokumenter ett eller annet sted, men hvor? Ellers, så blir det vel å gå den 'tunge' veien å lete i emigrasjonsprotokollene her hjemme etter en som passer, og som utvandret i 1899 - for jeg har god tro på at den Halver jeg fant i 1900 er den rette.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen!Angående navn. Min tante sier at alle skule ha norske navn og at en av døtrene hette Gunarda (Kanskje en amerikanisering av Gunvarda). Men jeg tror at Flora G. er den samme og at G er en forkortelselse for Gunarda.. Dorothy (Karen Dorthea som hun ble døpt) er født 7.9.1862 iflg. kirkeboken. John ((Baltser Johan Hansen som han er døpt) ble født 26.1861 også iflg. kirkeboka.Dorothy utvandret i 1884.Jeg har leitet i emmigrantlistene etter Halvor uten noe resultat, men kanskje han hette Halver? Jeg får fortsette å søke.Enda en gang hjertelig takk for at du hjelper meg og for din grundighet, Arne!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Birger-Jeg fikk ikke denne Halvor gift med Lizzie helt 'ut av hodet', og gikk inn og så på denne tellingen i 1930 for første gang. (Port Angeles, Clallam, WA). Og det var godt! Hans skrev (#12) at Halvors immigrasjonsår var ført som 1905, men her står det da klart og tydelig 1900!! Men det er fort gjort å lese feil i disse tellingene. (Vi kan i hvert fall HELT utelukke hr. Melbraaten.)Ellers, så finnes det i samme telling en rubrikk hvor det spørres om alderen på personen da denne giftet seg første gang. Her er Lizzie ført som 17 år gammel (mulig det står 27) og Halvor med 51. Dette skulle da følgelig ha vært hans første ekteskap. Og akkurat det var ikke så oppløftende for oss! Men!!!!...så ser jeg at Halvor er dobbeltført i tellingen!! Jeg finner ham også på en annen gateadresse, men i samme Township. Han er her gift, 51 år gammel, leieboer (roomer), immigrerte i 1899 (ypperlig) og skredder med egen butikk/verksted. Og han var 29 år gammel da han giftet seg første gang!! Dette stemmer godt med 1910-tellingen.Trolig har giftermålet funnet sted omtrent på samme tid som tellingen ble foretatt, og han har da en tid hatt to adresser. Det er vel kanskje da Lizzy som har oppgitt immigrasjonsåret hans til 1900.Han var altså 51 år gammel ved denne tellingen, og vi får nå bare håpe at han ble boende der til sin død, med tanke på å finne en dødsattest og helst en nekrolog etter ham. Vielsesdokumenter må det vel også finnes. En jobb for Norman?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

En liten tilføyelse:Jeg så nå på hvilken dato tellingen var utført på. Der hvor han bodde alene er den foretatt den 12. april, og der han bor sammen med Lizzie, den 24. april. Her var adressen East Front Street og husnummeret 521. Han har da trolig flyttet mellom 12. og 24 april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Arne, ja, fort gjort å lese(skrive) feil, men han i Port Angeles synes å være den som er skilt fra Laura. Ekteskapet med Laura er cluet for å indentifisere Halvor. Har en film fra Bayfield Co. WI som har med menighetene Washburn Messiah,Christ og Emmanuel fra 1887. Skal se på den over helga, kanskje de er gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Igjen!Først en hjertelig takk for engasjementet! Kjempeflott!Det ser ut som at det er umulig å få tak i Norman. Prøve i går kveld også, men intet svar på telefonen. Jeg frykter at han kan ha blitt syk. Han var ikke sterk sist jeg hadde kontakt. Får se om jeg få fatt i datteren hans, men da må jeg vente til langt på natt.Når det gjelder hvilken Halvor så må jeg si at det stemmer best med han i Port Angeles. Men jeg er bare som amatør å regne så jeg våger ikke å være alfor bastant. Ellers så har jeg nå søkt i alle emmigrantlistene og på EI, men uten å finne han.Jeg har jo et handicap når det gjelder språket. Som jeg har sagt før: Jeg har aldri lært hverken å skrive eller snakke engelsk. Å snakke med dem i telefonen har gåt bra med mtt 'heimespikra' engelsk så lenge det er enkle setninger. Men blir deres forklaring for lang og innfløkt så står jeg fast, spesielt hvis de snakker litt fort.Ikke minst av den grunn er jeg veldig takknemlig for all den hjelpen som blir gjort her på DA.Vigselsattest eller dødsattest hadde jo vært tingen, men kan jeg få det og hva koster det.Jeg håper på fortsatt hjelp og takker enda en gang!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vi får først vente og se om ikke Hans kan finne noe. Det er også godt mulig at de giftet seg i Washburn County, siden Lauras foreldre bodde der.Birger, du skriver at du mener den Halvor i Port Angeles passer best. Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg er enig i at vi får vente å se.Er det jeg som roter nå? Jeg tenkte på den Halvor som var skreddre og drev egen butikk. Men som jeg har sagt før så holder jeg alle muligheter åpne.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Greit det, Birger. Jeg bare lurte på hvilken Halvor du mente som kunne passe nest-best, men vi kan la det spørsmålet ligge. Håper at Hans finner noe. Ha en riktig god helg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.