Gå til innhold
Arkivverket

[#26832] Aanen Spande / Ånen Pauls. Østrem - Haugesund


Gjest Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Richard Johan Natvig

Er det noen som kan hjelpe med (hvilke som helst!) opplysninger om Ånen Spanne? H. G. Heggtveit skriver:“Blaabogianernes” Eiendommelighed er allerede tidligere omtalt. […] Deres Ophav og fornemste Leder var farver, senere Kjøbmand i Haugesund, Peder Amlie, født paa vestre Thoten 1830, død i Haugesund 1898. Nærmest ham stod Jens Hansen og Aanen Spande fra Skaare Sogn ved Haugesund. Sidstnævnte var den, som Retningen altid spurgte, naar det gjaldt noget; han var efter Amlies Død den egentlige Leder. Spande døde inde i Førresfjord paa Avaldsnæs omkring 1901 i en meget høi Alder. Han virkede ikke i de sidste Aar, da han blev meget affældig. Alle disse holdt flittig Opbyggelser baade i Byen og Omegnen. De hørte til en noget ensidig Lovretning, men var oprigtige for Gud allesammen. De arbeidede i broderlig Ening med de gamle Venner til 1873 eller 1874; siden skilte de sig ud og dannede en egen Kreds. De ældre Haugianernes Leder blev Nils Olsen Skorpen. (Heggtveit, Den norske Kirke i det nittende Aarhundrede, bind 2, s. 173.)Det som Heggtveit her skriver om Ånen Spanne er alt jeg vet om mannen. Det jeg spesielt er nysgjerrig på er om denne Ånen kan være identisk med Ånen Paulsen Østrem, som var en av disse 'blåbokianerne'. Å.P.Ø. er i 1865 tjenestedreng og bor i haugianeren Ditlef Møllers hushold ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61106&gardpostnr=176&personpostnr=2281&merk=2281#ovre>Lenke); i 1875 bor han fremdeles hos Møller, men kalles nå jordarbeider (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er HELT på siden, men:Her er i allefall Peder Amlie i Haugesund i 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71106&gardpostnr=97&personpostnr=1354&merk=1354#ovre>LenkeDette er Peder Pedersen Amlie og Anna, f. Larsen http://home.online.no/~josefa/bilder/pa1.jpg og dette er Anna Larsens foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

Tusen takk for responsen. Litt på siden av spørsmålet mitt, joda, men ikke i forhold til min interesse for hele 'blåbokianermiljøet' i Hgsd. På nettstedet der bildene hører til er det forøvrig et lengre sitat fra Heggstads Den norske Kirke..., med omtale av bl.a. Peder Amlie og Blåbogianerne' (http://home.online.no/~josefa/HEGTV.HTM).Ånen Paulsen Østrem (event. Spanne) ser ut til å ha vært ugift hele sitt liv, og uten etterkommere, kanskje derfor han ser ut til å forsvinne i historiens mørke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Nils Sund omtaler Ånen Spanne i sin bok 'Eg minnest' (Haugesund 1951 s 103): 'Oppunder jul eit år i min barndom kom ein gamal mann heim te foreldrene mine og bad om hus. Han heitte Ånen Ånensen Spanne og var gamalt kjend med oss. Han hadde vore dreng hos Ditlef Møller, men gjekk då frå bygd te bygd og talte i samlingar. Nå hadde han fått lungebrann og blei liggjande hos oss te inn på nyåre. Han høyrde te dei 'sterktruande', som held strengt på Hans Nielsen Hauge si læra og ikkje ville veta av noke så nymotens som Landstads salmebok, Rosenius sine skrifter og at 'budbererane' (emissærane) skulle ha fast løn. Jernhandlar Amlie var rettleiaren deiras. ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

Tusen takk! Det ante meg at jeg hadde sett navnet Ånen Spanne et sted!Dersom Nils Sunds opplysning om at han het Ånensen er ikke Ånen Spanne samme mann som Ånen Paulsen Østrem, men Sund kan ha husket feil! For hadde virkelig Ditlef Møller to drenger som begge het Ånen til fornavn, og som begge ble 'blåbokianere'? I alle fall ikke i 1865 og 1875.Mulig at kirkeboken for Avaldsnes (med Førresfjord) har svaret, dersom det stemmer at han døde i Førresfjord omkr. 1901, som Heggtveit hevder, der må vel Ånen Spannes rette patronymikon være innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.