Gå til innhold
Arkivverket

[#26834] Brannkonstabel Erik Erlandsen f. ca. 1846 (Ref. Nes, Hedmark og Gausdal?)


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Kirkebok for Nes, Hedmark viser at brannkonstabel Erik Erlandsen den 30.10.1881 fikk en sønn med Berthe Jensdtr. Nyhuseie.Ved å søke etter Erik Erlandsen i FT1865 for hele Norge, finner jeg kun en, nemlig på Midtvold i Gausdal, Oppland. LenkeKan det bekreftes, eventuelt avkreftes, at dette er samme person?Når det gjelder tittelen brannkonstabel, så har jeg forestilt meg at det ville være sannsynlig at det var Hamar som var Erik Erlandsens bosted i 1881, men dette er kun gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Det spørs om det ikke dukker opp flere kandidater ved et litt videre søk; Erik kan ha flere stavemåter, og hadde definitivt det i 1865! Totalt 12 treff på Er* Erl* i FT1865, blant annet en 19 årig Erik Erlandsen på Eidskogen, Hedmark. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den Erik Erlandsen f. 1846/47 du har i Gausdal i 1865 er vel den samme som er i Gausdal i 1900, gardbruker, gift og barn fra 1885. Hva er teksten i Nes Kirkebok? Har du sett i Klokkerboka også? Hva het sønnen? Har du identifisert ham i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Takk til Heidi som har funnet flere kandidater som kan høve som barnefar til Berthes barn, Ludvig f.1881.Når det gjelder Erik Erlandsen i Gausdal, så er jeg klar over at han er å finne i Gausdal både i FT1875 og FT1900 og at han fikk barn der i 1885, men muligheten er der likevel. Sannsynligheten er vel kanskje liten at en odelssønn hadde noen år som brannkonstabel før han vendte tilbake til Gausdal. Det er ingen flere opplysninger i KB for Nes, Hans, og jeg kunne i farten ikke finne noen Erik Erlandsen innflyttet til Nes, da jeg var på Statsarkivet i Hamar sist vår, men det kan tenkes at Erik aldri har bodd på Nes, og at det derfor er fornuftig å se om jeg finner Erik Erlandsen innflyttet til Hamar.Mange takk, begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Hei, Hans! Klokkerboka har jeg nok ikke sett i.Det burde jeg ha gjort. Det kan jo hende at teksten der er mer utfyllende.Ludvig Eriksen er ganske riktig den personen du viser til. Han har jeg forholdsvis god rede på. Det er foreldrenes opprinnelse jeg mangler.Setter stor pris på interessen du viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Som jeg nevnte har jeg funnet opplysninger i KB for Nes om at barnet Ludvig Eriksen ble f.1881 med brannkonstabel Erik Erlandsen som far og med mor Berthe Iversdtr. Nyhuseie. Eriks fødselsår mener jeg stod samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Da har du nok lest mellom linjene og mer til hvis du har sett i kirkeboka. Kbok.Nes 5, side 98 # 67: Uekte: Ludvig f.30/10-1881 på Kjendli døpt 23/7-1882.Foreldre: Brannkonstabel Erik Elandsen , Kristianin f.1850 og Randine Olsdatter f.1848. Dette var hans 1. leiermaal og hennes 2. Klokkerboka gir ikke mer fakta på Erik Elandsen. Hun fikk Ida Oline 23/4-1878 på Kjendli. Faren var John Jansen fra Grønlien i Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Å si at dette var en overraskelse, er svært mildt. Jeg betviler ikke at du har lest riktig. Jeg må rett og slett ha stokket to forskjellige kirkebokinnførsler, og vil selvfølgelig ta en tur til Statsarkivet i Hamar så fort som råd er.Takk skal du ha, Hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Jeg kan bekrefte at Erik Erlandsen Midtvold ikke var brannkonstabel i Hamar, men var gårdbruker i Gausdal hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.