Gå til innhold
Arkivverket

[#26835] Ole Ellefsen Kalstein, Sel, f. 1794


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Ole Ellefsen, født 1794, husmann på Nedre Kalstein, under Olstad, Sel giftet seg 3.11.1816 i Vågå med Eli Pedersdatter. Iflg. Family Search gifter en Ole Ellefsen Olstad, født 1794, fra Vågå seg 17.5.1813 i Nordal, Møre og Romsdal, med Oline Haagensdatter. Dreier det seg om samme Ole Ellefsen, eller er det to forskjellige personer ? Iflg. FS får sistnevnte Ole barn så sent som i 1818. Det tyder vel på at det er snakk om to forskjellige personer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Ellefsen gm Eli Pedersdatter Sagdalen var mine tipptippoldeforeldre og jeg har notert 6 barn født 1817-30. Med vennlig hilsen Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Helge, Ole er min tipp-tipp-tipp. Samtidig er han kona sin tipp-tipp-tipp. En generasjon senere skiller slektene våre seg. Peder reiser til Nord-Norge, mens Anne bosetter seg i Vågå. 150 år senere møtes altså slektene igjen ! Snodig, og slikt som gjør det moro å spore opp slekta si.Men vet du noe om den andre Ole Ellefsen ?mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, jeg kjenner ikke til noen annen f 1794. Har notert følgende barn: Ellef 1817 (min tipp), Peder 1818 meldt flytting til Rødvik i Salten, men kom til Kvitblik ved Fauske, Gunnild 1821, Anne 1824, Ole 1828 og Kari 1830. Du har sikkert det samme. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Helge,Jeg kjenner foreldrene og alle besteforeldre til Ole Ellefsen og Eli Pedersdatter, men så er det stopp. Har du kommet lenger bakover ?Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, jeg har ikke de forfedrene. Stort sett har jeg satt tipptipp som en bakre grense, da det er et stort og usikkert arbeid å lete seg bakover, la oss si 1750, for husmannsfolk. (Jeg har fått enkelte tråder bakover fra andre, men ikke her). Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg lurer på om det i FS kan være skrevet feil fødselsår på den Ole Ellevsen Olstad g. 17.05.1813 m. Oline Haagensdatter i Nordal, Møre og Romsdal.Da kan det nemlig være halvbroren til Ole Ellevsen Kalstein f. 1794.Ellev Olsen Kalstein fikk utenfor ekteskap med Synne Haagensdtr. en sønn Ole døpt 29.03.1778 i Sel.Jeg har ikke funnet hverken Ole eller moren hans i hjembygda i 1801, heller ikke noen av dem i gravferdslistene frem til denne tellinga, og ikke har jeg funnet Ole i konfirmasjonslistene. Det er derfor grunn til å tro at de begge forlot Sel flere år før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk, Aud - det forklarer nok saken.En liten digresjon i denne sammenhengen: Et av barnebarna til Peder Olsen (Ole Ellefsens sønn), som reiste nordover, giftet seg med et av oldebarna til Hans Eriksen (Strand) som også reiste nordover (se innlegg 26716 og 9311).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Per Stifjeld

Ole Ellefsen er min tip-tip gjennom Peder på Fauske. Til Trond Myrstad: Er interessert i Ole og Elis aner som du sier du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Anene til Ole og Eli har jeg stort sett fra ei slektsbok som ble utgitt ifbm et slektsstevne for etterkommere etter Peders datter Greta:1. Peder Olsen----2. Ole Ellefsen (f.1794, g.3.11.1816, d.22.9.1873)3. Eli Pedersdatter (f.1794, d.1863)----4. Ellef Olsen Kalstein (f.ca.1755, g.16.4.1786, d.14.5.1841)5. Gunhild Jacobsdatter (f. ca. 1760, d.14.5.1841)6. Peder Olsen (f. 1754, g.27.9.1784, d. 28.8.1835)7.Anne Olsdatter (f.1756, d.24.3.1838)----8. Ole Olsen Kalstein (g.18.5.1753)9. Ymbjør Ellefsdatter10. Jacob Olsen (g. 27.12.1746)11. Ellen Davidsdatter12. Ole Pedersen Kleivrud (f. ca. 1724, g. 31.5.1759)13. Rønnog Iversdatter14. Ole Tordsen (g.3.10.1751)15. Kari Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.