Gå til innhold
Arkivverket

[#26837] Inger Maria fra Forand og omegn?


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Jeg leter etter far til Inger Maria f.1790 og død 12.1 1865 i Bergsvik, Forsand i Ryfylke. Hun ble gift i 1815 med Ola Olsen Hagen f. 1787 på Jørpeland og døde 6.12.1835. Han var sønn av Ole Toreson Jørpeland (1737-1865) gift 1769 med Anne Pålsdtr. Botne ( 1748-1818) I Strandabøkene og i Sigleif Engens bøker om Forsand står det at: Inger Maria var sannsynligvis datter av kjøpmann i Lauvik Ingebret Norland. Jeg finner ikke Ingebret Norland noen plass. Jeg har lett i alle aktuelle bøker, men må nok ha oversett noe i denne sammenheng. Jeg har heller ikke morsnavnet til Inger Maria, så spørsmåler blir derfor: Kjenner noen til Denne kjøpmann Ingebret Norland eller mor til Inger Maria? Jeg regner med at noen må være i slekt med noen av disse og muligens vet noen ting? Takknemlig for hjelp i denne sak. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Og hadde Ole og Inger Maria barn? Av og til kan oppkalling etter besteforeldre være en nøkkel til å finne foreldrenes navn...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei og takk for svar. Jeg vet ikke når i 1815 de ble gift. Jeg fant ikke dette. Jeg har ikke sett kirkeboken. Kun i Strandabøkene av Alsvik og Forsandbøkene av Sigleif Engen og 'Gjerde-slekten' av Solveig Johannesen. men av barna er det :1. Anna Maria Olsdtr Hagen f.Hagen under Jørpeland i 1815/1817-31.08.1859 død Stenen under Norland gm 25.3.1843 med Ola Olson Steidn2.Hans Olsson Bergsvik f.1819 Hagen under Jørpeland d. 1880 Bergsvik g 1855 med Berta Gunnarsdtr. Berge3. Ingeborg Olsdtr. Hagen f.1825 Hagen under Jørpeland g 1853 med Jone Joneson SteidnInger Maria fra Forsand og Omegn er min 3 tippoldemor.med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Når jeg ser på navnene til barna er Ingeborg navnet til hennes tippoldemor på fars siden ( Ingeborg Pålsdtr. N.Fjelde) og Anna Maria har en tippoldemor og tipptippoldemor som het Anna på fars side (Anna Thomadatter Nag og Anna Thormodsdatter Mele) og Hans finner jeg ingen av på farens side, så det er ikke mye å hente på fars siden ang. navn, så kanskje det kan være noe på Inger Marias side som hadde disse navnene? Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.