Gå til innhold
Arkivverket

[#26846] Vielse i Bergen


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Hei!Har fortvilet prøvd å finne av årstall for en vielse mellom Lars Arnesen/Arentsen/Helgaas f.1720 og Catharina Rasmusdatter/Wipper f. 1725/28 fra Møhlenpris.Det kan jo selvsagt være at de ikke ble gift i Bergen,men jeg håper at det kan være noe hjelp å få!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Det kan jo være det. Jeg har lagt merke til dette paret,men da må de ha giftet seg veldig sent i livet. Det første barnet deres ble født i 1757 og det siste i 1767. Jeg kan ikke se av dåpene at barna var uekte født. Men,jeg kan jo selvsagt ikke være sikker. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karina Hansen

Hei igjen! Jeg prøver å få dette fram i lyset igjen, siden jeg kanskje ikke fikk helt klare svar sist jeg tok det opp! Håper på bedre lykke denne gang.....Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg har notert meg hennes dødsfall,men han er det heller vanskelig med.Ekteparet bor i 1801 i Rødøy,Nordland. Men,som sagt skulle jeg gjerne visst når/hvor de ble gift!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du har 'fra Møhlenpris' i (1) fra Døde i Bergen så skal det neppe tolkes som fødested, men som adresse ved dødsfallet.Vielsen kan derfor være hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det lukta sunnfjording av han, lang veg. Helgås er i noverande Naustdal. Og her har du nok dåpen til Lars: LenkeMen eg har ikkje funne dei gifte der - enno. Men natta er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har framleis ikkje funne dei gifte - og no tek eg natt. Men eg trur eg fann ut kva far hans hette: Arne Olsen. Han er òg førd opp med ein son i 1721, Ole - på Helgås. Men heller ikkje far Arne er funnen vigd eller til stades på garden Helgås i 1701.Eg trur difor at far Arne har vore i den store nordiske krigen 1710-20 (eller 1709-19, alt etter som ein ser det). Etter den var det stor trong for mannfolk på Vestlandet. Dei som kom levande heimatt, hadde stort val både mellom gardar og kvende som sat att etter dei som vart sende og aldri kom heimatt. Men dette finst det sikkert meire om i ei bygdebok for Førde/Naustdal.Sonen Lars er, om eg trur rett, andre sonen på garden - og måtte difor i veg - anten som soldat eller i teneste. Sidan han ser ut til å vera fødd i 1723, kjem han litt i seinaste laget til å kunne få seg paktargard i mjølkebeltet kring Bergen i fyrste omgang; det vart stort sett teken av dei som var vaksne like etter krigen. Han endar opp som skomakar i byen - og ser då ut til å vera gift. Men denne jenta har han - så langt alle her har funne ut - ikkje gifta seg med i sjølve byen. Eg har sjekka giftermål i dei næraste sokna kring Bergen òg, utan å finne dei. Spørsmålet er om han kan ha vore soldat ein annan stad i Noreg - og så kome til Bergen med kona?Etter det eg veit, skal det vera soldatrullar for Sunnfjord på SAB, men eg veit ikkje om dei går så langt attende. Vi får leite vidare i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.