Gå til innhold
Arkivverket

[#26850] Fra Tronnhjæm by til småbruk på Aurskog på Romerike i 1849


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

I følge Kirkebok for Aurskog, ægteviede 1849 nr. 76 ble ungkarl Andreas Larsen Præstrud gift 10.04.1849 i Aurskog Kirke med pige Jonetta Jensdatter Holte. Hennes fødeår og -sted er oppgitt som Trondhjem 1816, og hennes far som tømmermand Jens Holte. Jeg har funnet henne som født 08.07.1816 og døpt 23.06.1816 i Vår Frue Kirke i Trondheim. Foreldre: tømmermand Jens Holte og Martha Larsdatter. Faddere: Madam Engelsen, Madam Strøm m.fl.Videre finner jeg i kirkeboka for Domkirken, Trondheim 1831, s. 829, nr. 14: Jens Holthe ....., f. i Strinden, 51 år, sønn av husmand Mads Jensen Holthe, gift 25.02.1831 med pigen Marie Maren Marie Næss, f. i ...., 20 år.Samt at FamilySearch gir meg Jens Christian Alfred Holthe, f. 30.03.1843, døpt 13.08.1843 i Domkirken, sønn av Jense Holte og Maren Marie Ness.1. Kan noen muligens hjelpe meg med å finne ytterligere informasjon om disse familiemedlemmene? Også om Jonettas mor.2. Siden jeg fant disse opplysningene første gang, har jeg alltid lurt på hva i all verden som fikk en pige fra Trondheim by til å reise sørover til Aurskog på Romerike, gå i tjenste der, for så å gifte seg med en husmannssønn og slå seg ned på et småbruk...? Hadde hun slektninger der? Var det en eller annen 'skandale' hun flyktet fra? Var det simpelt hen farens 30 år yngre kone, kun fem år eldre enn Jonetta selv, som fikk henne til å reise sørover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Kirkebøker i DA for Malvik sogn i Strinda: En Jens født 1780 med foreldre Mads Jensen og Siri Olsdatter. LenkeForeldrene finner du i 1801 logerende på Estenstad i Strinda. Jens finnes muligens som Jens Madsen Oune i Kjøpmannsgt. i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, tjensetekar Jens Madsen Oune i Kjøpmannsgata i Trondheim er faktisk den *eneste* Jens Madsen i Sør-Trøndelag som er født i årene 1778-1782 som er med i FT 1801. Så da er han jo en ganske god kandidat.Foreldrene er jeg mer usikre på. De kan jo være fra andre deler av Strinda enn Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ut fra navnet Mads/Madsen er det ikke så mange å velge mellom egentlig. Ad navnet Oune: Jeg la merke til at det var en plass under Estenstad som het Ounebakken. Ellers er jo Aune vidt utbredt i Trøndelag.Siri Olsdatter og Mads Jensen (soldat) giftet seg i Malvik i 1778. Han er ikke født der, ser det ut til, men hun kunne være det. De fikk tre barn i Malvik: Ole (1778), Jens, Inger (1782).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.