Gå til innhold
Arkivverket

[#26853] Marie Vilhelmine Faber, sidste kendte opholdssted Larsnes - hvor rejste hun hen?


Gjest Bentha Schultz Steffensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej alle gode venner i Norge.Jeg søger oplysninger om hvor Marie Vilhelmine Faber rejste hen efter ægtefællen Karl Gerhard Wiig Rønnebergs død 12. juli 1919.Marie Vilhelmine Faber er født 06.10.1874 i Durup sogn, Aalborg amt, Jylland, Danmark. Hun er datter af Christian Alexander Faber (21.12.1830 - 30.08.1904) og Benthe Marie Jensine Bisgaard (26.07.1842 - 05.11.1882). I skiftet efter faderens død står der, at hun er gift med Detaillist Karl Ronneberg, Larsnæs, Norge. Jeg ved ikke hvor eller hvornår de er blevet gift.I Digitalarkivet 1900-telling for 1514 Sande (Søndmøre) hedder hun Villy?? Rønneberg.I tidsskriftet for Sunnmör Historiske Lag 1923-1924 står der bl.a. følgende: 'Karl Gerhard Wiig Rønneberg var gift med Villy Faber frå Jylland i Danmark. Dei hadde ikkje born, og Villy budde berre bolkevis på Larsnes, og då Karl døydde 12. juli 1919 forlet ho Larsnes for godt'.Jeg har haft kontakt til Rønneberg familien i Norge og er bekendt med deres hjemmeside, her kalder de også Marie Vilhelmine Faber for Villy Faber. Desværre har de ingen oplysninger om hende efter Karl Rønnebergs død.Er der nogen der ved, hvor hun flyttede hen efter ægtefællens død i 1919? Er der nogen der ved, hvor hun kan have opholdt sig, når hun ikke opholdt sig i Larsnes?Alle oplysninger modtages med Tak.Mange hilsner Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Frå Sandesoga b.2 (Bjarne Rabben/Olav Myklebust, 1996) s. 116, Larsnes bnr.1: Karl Gerhard Rasmusson Rønneberg 1866-1919, g.1898 Vilhelmine Christiansdatter Faber, Durup, Viborg i Danmark, 6.10.1874 - 16.1.1954. Døtrene til Vilhelmine sin bror, Christian Faber, vart adopterte av Vilhelmine og Carl: Ester 15.12.1899 - mars 1980. Margrete Jensine 16.12.1906 - 3.2.1994. Karl Gerhard dreiv litt handel nokre år, men slutta og hadde berre posten og rutebåtekspedisjonen. Han budde ei tid på Tippen, Larsnes 4, og då han døydde flytte Vilhelmine til Ålesund med barna. Bruket og handelen vart bortleigd. (sitat slutt) Neste brukar og dampskipsekspeditør er broren Christofer Rønneberg.Første stad å leite vert altså Ålesund. For så nye opplysningar vil offentlege register og kyrkjebøker vil stort sett vere sperra. Men det finst kanskje adressebøker? Og så stod det kanskje ei dødsannonse i Sunnmørsposten nokre dagar etter dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Ivar.Det var interessante oplysninger du sendte til mig. Mange Tak.Det er rigtigt at Vilhelmine har en bror Christian Faber. Jeg har oplysninger om, at han i 1904 og 1908 bor i USA. Jeg tænker derfor, at Ester og Margrete Jensine er født i USA. På hvilket arkiv og i hvilken by skal jeg søge efter adoptionsoplysningerne?Jeg tror jeg kommer til at stille mange spørgsmål og bede om megen hjælp for at finde de rette oplysninger i Norge. Er der et lokalarkiv i Ålesund? Og vil jeg kunne skrive dertil og bede dem om hjælp til f.eks. at finde dødsannoncen på Vilhelmine?På forhånd Tak for svaret.Med venlig hilsen Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Adopsjon i Noreg vart lovregulert frå 1917. Før det var 'adopsjon' det same som fostring, og det er vel det som er mest sannsynleg her. Det kan ha vore forsterka t.d. ved at forsterforeldra testamenterte alt sitt til fosterbarna. Adopsjonssaker - altså saker etter lova frå 1917 - er sperra for 100 år.Men her kan det vere snakk om adopsjon etter danske reglar - og det veit eg ingenting om.Skifteretten (no Sunnmøre Tingrett) i Ålesund vil ha handsama skiftet etter Vihelmine. Dei har telefon (+47)70117750 og du kan iallfall ringe og høyre kva dei kan hjelpe deg med.For å finne ei evt. dødsannonse i Sunnmørsposten, kan du kontakte Sunnmørsposten (+47)70120000 og spørje om dei har arkiv og kan hjelpe deg. Ålesund bibliotek (+47)70162260 har heilt sikkert arkivert Sunnmørsposten, anten på papir eller mikrofilm.Dersom ingen av desse har tid til å hjelpe deg - og det ikkje kjem svar i dette temaet, foreslår eg at du lagar eit nytt innlegg der Ålesund inngår i tittelen (gjerne under gruppe Møre og Romsdal). Då er det kanskje fleire som les det og som vankar på biblioteket i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Ivar.Tusind Tak for oplysningerne. Det er første gang jeg skriver i dette forum, og da jeg ikke kender noget til de norske forhold for at søge oplysninger, har du allerede nu hjulpet mig meget. Jeg vil prøve om jeg kan få yderligere oplysninger fra Sunnmøre Tingrett og fra Sunnmørposten. Hvis det ikke lykkes og der ikke kommer flere svar i forhold til dette indlæg, så prøver jeg med et nyt indlæg, sådan som du foreslår.Mange hilsner Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Hanne.Tak for dit tilbud om at kigge efter i Sunnmørsposten. Jeg fandt deres e-mail adresse i går aftes og skrev til dem. I dag har jeg fået svar tilbage, at de har en nekrolog på Marie Vilhelmine Faber samt dødsannoncerne på begge børn. De har lovet at sende det til mig, så jeg mener ikke at det skulle være nødvendigt for dig at kigge efter også.Men jeg vil spørge dig om du har mulighed for at finde skiftet efter Marie Vilhelmine Faber for mig? Jeg havde tænkt mig at jeg ville sende et brev til Sunnmøre Tingrett istedet for at ringe. Jeg er ikke sikker på at jeg i en telefonsamtale vil kunne forklare mig godt nok. Såfremt du har mulighed for at finde det, vil jeg gerne om der kan tages en kopi af det til mig. Jeg betaler gerne udgifterne til det.Mange hilsner Bentha Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Viddal

Hei, det arbeidet en dame ved den gamle rikstelefonen i Ålesund iallefall på 1960-tallet som hette Esther Faber. Jeg tror hun var ugift og var den gang begynt å nærme seg pensjonsalder. Hun bodde i Ålesund og noe særlig mer enn det vet jeg dessverre ikke om henne. Men jeg husker henne godt. Kan denne Esther kanskje være et av barna ? Aldersmessig kan det kanskje stemme ? Hilsen Randi Viddal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Randi.Tak for din oplysning. Med det jeg ved indtil nu, kan den Esther Faber du omtaler godt være et af børnene. Jeg tror ikke, at der i Norge er så mange der hedder Faber til efternavn, så jeg tror ikke, at der er så mange muligheder for at tage fejl.Jeg kender ikke de forskellige muligheder i Norge, men kunne det tænkes at rikstelefon ligger inde med nogle oplysninger omkring hvem der har været ansat der og i hvilken periode? Du skriver godt nok 'den gamle rikstelefon', vil det sige at den er nedlagt? Har du en adresse evt. e-mail adresse jeg evt. kan skrive til?De venligste hilsner Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Hvis du går inn på www.telefonkatalogen.no vil du se hvor mange som har Faber som etternavn i Norge i dag. (57)Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Her har vi Ester Wilhelmine Faber fødd 1899 med tenestesignatur Fof. Opplysningar frå Telegrafverkts Cirkulære og Personalfortegnelser. Datautskrifta sluttar i 1947, så kva som skjedde vidare med ho, kan eg ikkje svare på.Faber, Esther Wilhelmine. Fødd 1899. Fof. 1920 Uteksaminert elev april C8668. 1920* Reservefunksjonær Ålesund C8668. 1928 (Konst.) Telefonassistent Ålesund Rikstelefonen 1/4 C11644 // PF1938. 1946 Telefonekspeditør Ålesund Rikstelefonen 1/9 C 17237 // PF 1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Paul.Tak for henvisningen til telefonkataloget. Her og nu ved jeg jo ikke om Esther og Margrete Jensine har nogle efterkommere. Efter det indtil nu oplyste er Ester ugift, så der er jo nok ingen børn efter hende. Og indtil nu har jeg ingen oplysninger om Margrete Jensine udover hvornår hun er død. Jeg håber, at der er nogle navne nævnt i forbindelse med dødsannoncerne, og at det er muligt at søge videre ud fra dem. Hej Harald.Også Tak til dig for oplysningerne om Esthers ansættelsesforhold hos Rikstelefonen. Noget tyder på jvf. et tidligere indlæg om at hun også arbejdede der omkring 1960'er, at hun har været ansat der hele sit liv.Nu bliver jeg lidt nysgerrig omkring jubilæum og andre former for at markere lang og tro tjeneste hos samme arbejdsgiver. Her i Danmark fejrer man i mange firmaer at en medarbejder har været ansat 25 år og nogen steder fejrer man også 30 og 35 år. Hvis man har været ansat 40 år det samme sted får man Dronningens fortjenstmedalje for lang og tro tjeneste. Har I noget tilsvarende i Norge?Med venlig hilsen Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei... la nå kan ikke jeg alt om det med jubileer, men du får Kongens fortjenestemedalje etter 50 års tjeneste hos samme arbeidsgiver, tror jeg.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei. Vedrørende skifter så er ikke det mulig å finne så sent som 1954. De siste som er mikro filmet slutter i 1889. Det er mulig at de også kommer under sperregrensen på 100 år som er nå her i Norge for personopplysninger, det er jeg ikke sikker på. De hadde ikke mer tilgjengelig på Biblioteket. Da må du nok henvende deg til Sunnmøre Tingrett som du nevnte. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Ester Wilhelmine Faber vart nok ikkje gift, det var ikkje vanleg at 'telefondamene' vart gifte i den tida. Vi ser også at ho beholdt Faber-namnet i ein alder av 48 år, og det tyder nok også at ho var ugift. Men for den del, ho kan ha etterkomarar - - -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Undervaktsjef og Fullmektig II ved Ålesund rikstelefonstasjon, Esther Faber, gikk etter søknad ut av tenesta 1/2 1960. Ref.: Telegrafverkets Cirkulære 21/60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Wiig

Hei. Jeg kjenner godt til søstrene Faber, og hva de gjorde i Ålesund (etter de ble sendt til Larsnes, fra USA.) Esther bodde sine siste år ved eldresenteret, som nå er overtatt av høyskolesenteret i Ålesund, og Margrethe bodde i O.A. Devoldsgate i sentrum av byen. Begge var ugift hele livet. Om du ønsker mere detaljert info, vennligst kontakt meg på sveinwiig@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Arild.Tak for oplysningen omkring fortjentsmedaljen. At arbejde 50 år det samme sted, det er lang tid, og det er der vist ikke mange der gør længere. Hej Hanne.Du skal have mange Tak fordi du undersøgte mulighederne på Biblioteket. Ja, spærregrænserne for hvornår man må se hvad er jo nok forskellig fra Norge til Danmark. I Danmark er spærregrænsen for et skifte 50 år. Hej Harald.Også Tak for de gode oplysninger fra dig. Du skriver, at det ikke var sædvane at en telefondame på den tid var gift. Nu jeg tænker efter, sådan var det faktisk også i Danmark. Hej Svein.Tusind Tak for dine oplysninger om at du kender søstrene Faber og at jeg gerne må kontakte dig. Jeg sender en mail til dig.Mange venlige hilsner Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (13): Norges Vels Medalje http://www.norgesvel.no/medaljen/ vert tildelt etter 30 år. Ho er - naturleg nok - meir vanleg enn kongens.Til (14): Ifl 'Våre Røtter' (Stoa/Sandberg, 1.utg) er det 60 års sperregrense på skifteforhandlingar og skiftevedlegg (bumapper - altså innhaldet i buet m.m.). Andre opplysningar - t.d. kven som var arvingar, om det var testamente, m.m. - er fritt tilgjengelege. Men mikrofilma er det vel neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Ivar.Tak for adressen til Norges Vels Medalje. Den vil jeg kigge lidt nærmere på. Også Tak for din præcisering af spærregrænserne for et skifte samt oplysningerne vedr. arvinger og testamente. Jeg er utrolig glad for alle de oplysninger du har givet mig.Med venlig hilsen Bentha S. Steffensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Hvis det er nokon som kan finne ut kva tid Ester Wilhelmine Faber fødd 1899 døydde, kan det slumpe til at eg kan kome over ein nekrolog eller eit minneord i eit eller anna Tele-blad. Det ville ikkje vere naturleg at ei telefondame fekk Norges Vels Medalje. Kanskje Kongens fortjenestemeldalje, men då måtte ho også ha gjort seg fortjent til medaljen på andre område i samfunnet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Harald.Hvor er jeg glad for at du vil kigge efter om der er en nekrolog eller et mindeord over Esther Wilhelmine Faber. Jeg har netop modtaget kopi af hendes og hendes søster Margrethe Jensine Faber's dødsannonce fra Sunnmørsposten samt en nekrolog over deres fars søster Marie Vilhelmine Rønneberg født Faber. I nekrologen kaldes Marie Vilhelmine for 'Villy'.Esther Wilhelmine Faber: født 15.12.1899, død 16.03.1980. Ifølge indlæg 17 er hun født i USA.Margrethe Jensine Faber: I dødsannoncen står der at hun er født 14.12.1901, død 03.02.1994. Ifølge indlæg 2 er hun født 16.12.1906, død 03.02.1994. Ifølge indlæg 17 er hun også født i USA.Mange hilsner Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Her er svaret eg har fått frå min gode ven Wiggo: - - - 'Hei, Harald. Godt å vite at 'fritidsprosjektet' mitt er til hjelp og nytte for flere enn meg selv!! Jeg har dessverre ikke funnet noen nekrolog eller annen 'biografi' om frk. Faber. Jeg har pløyd igjennom diverse årganger av Telegraf Tidende (senere KTTL-bladet) i Ekeberg i dag. Her er det jo vanligvis omtale av medlemmer som fratrer, fyller 50, 60 år osv., men det fantes ikke noe i den retning om Esther Faber. Og det er igrunn litt merkelig, for hun var faktisk tillitsvalgt i KTTL. I perioden 1952-1955 var hun sågar leder for Møre krets av KTTL, noe som nevnes i en artikkel om årsmøtet i Møre krets i 1955. Der er det forøvrig et portrettfoto av henne. Og ikke later det til at hun har flyttet fra Ålesund heller, jeg fant henne ihvertfall i telefonkatalogen i 1978. KTTL-bladet sluttet etterhvert med 'personalia'-spalten, så i 1980 er det ikke omtale av medlemmers avgang/død/50år i det hele tatt. Spørsmålet jeg stiller meg er om det må søkes informasjon i Ålesunds avis(er) for å finne noen biografi. Så beklager, Harald, det later til at din danske venninne ikke kan bli hjulpet av meg. Med vennlig hilsen Wiggo' - - - Så dessverre, ingen nekrolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bentha Schultz Steffensen

Hej Harald.Tusind Tak for oplysningerne. Det er en stor hjælp du har ydet mig her. Vil du hilse Wiggo fra mig og sige Tak for hjælpen.Hvis der havde været en nekrolog over hende i Sunnmørsposten, mon så ikke at de havde sendt den med til mig, da de sendte dødsannoncen. Det vælger jeg ihvertfald at tro, at de ville have gjort.Mange hilsner Bentha S. Steffensen Århus, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.