Gå til innhold
Arkivverket

[#26855] Strandvik-Fusa - Hålandsdalen - Os og omegn


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg leter etter Guro Johannesdtr. Revne 1687-1750 gift 1716 med Ole Stensson Lygre 1687-1736 Han var sønn av Sten Olson Lygre 1655-1723 og Marta Haldorsdatter Markhus 1657-1696 hun var født i Tveita og døde på De ble gift 1683 etter mine opplysninger Ole og Guro hadde barn nevner 1 og det er Anna Olsdtr. Selsvold f 1728 gift 1762 med Sten Hansson Øren Tvedt 1734-1783 fra lønningsdal i Os. Han var også gift med Kari Jonsdtr. Tveit fra Tveit i Strandvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Takk for dette Kjellaug, det var en god opplysning som jeg hadde masse videre aner på, men jeg fikk noen nye spørsmål med en gang. Johannes Nilsson Sørtvedt-Revne (1641-1696) foreldrene Nils Johannesen og Guro Olsdtr. Finnes det noe om disse eller står de i bygdeboken for Strandvi,. Hålandsdalen og Fusa tro? Takk igjen hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Fann dette i bygdeboka:1. Gudtorm Lauridtzen, nemd på Tveit (Baldersheim)i 1563, Lenke, på Revna i 1585 og 1590. Død ikring 1596/97, g.m. Ingeborg Johannesdtr., dtr. til Johannes Olufson Revna, nemd i 1570-91,levde 1601.(Han hadde odel i Tveit)2. Johannes Gudtormson Sørtveit, n. 1611-24, g.m. Marta Steffensdtr., ho nemd som enke,eigar og brukar i 1627-36.3. Nils Johannesson Sørtveit,d.ikr.1655, g.1640/44 m.enke Guro Olsdtr.Nordtveit, 1611-96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen. Fantastisk arbeid Dere har gjort. Nå begynner det å fylles igjen i alle hullene mine. Jeg har et par til som jeg aldri fant i bygdbøkene, men som jeg håpet andre hadde. Er det noen som har kjennskap til Magdele Sjursdtr. Haga f. 1719 død 1774 i Fusa. Hun var gift med Ole Johanneson Revna f. 1716- 1757 på Fusa? Jeg har lett på Haga uten spor. Det samme med Jørna Jakobsdtr. Vinnesvåg f. 1680-1756 Fusa gift med Johannes Larsson Lygre Revna 1664-1737 Fusa. Jeg mangler altså Magdele Sjursdtr. Haga og Jørna Jakobsdtr. Vinnesvåg. Fant aldri disse i bygdebøkene. Kan være jeg som har lett på feil plass, men de kan ha hatt etternavnene etter andre ektemenn eller?. Har noen hørt om dise to damene? Eller i hvilken bygdebok de evt. kan stå skrevet om i? Eller tusen takk for den fantastisk gode hjelpen. Med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Magdele finn du på Haga Nedre i bygeb. for Fusa,Strandv. og H.dal, bd. IV, side 272. Eg skal skriva det som står, men eg synest samanhangen mellom 1 og 2 er litt ????1. Abraham Jonson,n.1612-76 (son:Jon)og2. Siffuer(Sjur) Frantzsøn (Abrahamsøn?), n.1613-853. Ole Sjurson f.1655 d.1730, g.1677m. Magdele Indresdtr.? Ballesem Lenke (Hennar foreldre har eg ikkje funne noko spor etter)4. Sjur Olsen 1683-1726, g.m. Guro Lassedtr. Sørtveit, d.1757. (Ho g.II i 1732)5. Magdele Sjursdtr.ca.1719-75====================================Jørna har eg ikkje funne spor etter, eg lurer faktisk på om ho kjem frå eit anna sokn. Eit raskt søk på Goggle, viste ein stad som heiter Vinnesvåg i Austevoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Jeg lurer på om Ballesem og Baldersheim er samme plass?, bare forskjell i skrivemåte? Elin H. Skibenes fant Vinnesvåg i Austevoll. Finnes det en Bygdebok for Austevoll, eller går denne under en annen bygdebok. Skulle funnet Jørna Jakobsdtr. Vinnesvåg f. 1680-1756 mvh Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Ballesem og Baldersheim er samme sted i Fusa kommune. Mht Jørna Jakobsdotter som jeg har i min database har jeg ikke funnet noe sikkert opphav for henne. Hvor har du opplysningen om Vinnesvåg fra ? Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Fant ikke den rette databasen over kilder i farten, men mener det må være i bøkene over Strandvik, Fusa og Hålandsdalen. Kan sjekke dette nærmere da dette er i papirene etter min mor som lette etter sin slekt etter felespilleren Anders Johnson Sævereide (Træ) Berge. mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ættesoge for Vinnes i Austevoll, i Austevoll Gard og Ætt, bd III, har Jorna Jacobsdtr. Gift Refdal i Strandvik. Hun var datter av Jacob Olson Vinnes (ca 1625 - ca 1669) og Anna Nielsdtr, død ca 1718. Det står ingen ting om Jacob og Annas opphav. mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jørna Jakobsdtr. Vinnesvåg er min 6 tippoldemor. Er du Hans Gangstø også i slekt med henne? mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna Nilsdtr var mine barnebarns formor. Hun var gift to ganger. Hun giftet seg 1. gang med Morten Paulson Skumsnes f. omkr 1630 d. 1668 Hun giftet seg 2. gang med Jakob Olson Vinnes f. 1625 d. 1669 Jeg har dessverre ingen kilder til dette.Har barna Ola, Guri, Helga og Anna i 1. ekteskap og Ragna og Jorna i 2.Mine barnebarn stammer fra hennes datter Anna Mortensdtr Jeg har heller ikke funnet noe mer om henne. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Jan Owe. 'Hei Jørna Jakobsdtr. Vinnesvåg er min 6 tippoldemor. Er du Hans Gangstø også i slekt med henne?' Ja hun var en av mine 5te tippoldemødre. Om du vil sender jeg gjerne en oversikt. Gi meg i såfall en tilbakemelding til hagangst@online.no Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takk Hans. Jeg har sendt deg en mail. Ellers takk til Dere andre for masse spennede info. Det dukker stadig opp nye ting her og nå er jeg på jakt etter Jørnas svigermor, Helga Isaksdtr. Mjånes (1637-1717) finnes hun i noen bygdbøker? Jeg har ikke funnet henne i andre bøker enn sammen med sin mann Lars Johanneson Lygre (1636-1701)? Kikket på kartet etter Mjånes men finner ikke ut hvilken kommune dette var innen. Vet noen om hvilken bygdebok som inneholder Mjånes? med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er flere steder som heter Mjånes etter som jeg ser:1.Mjånes i Bremanger2. Mjånes i Fusa3. Mjånes i Gulen (to steder her)4. Mjånes i Sveiojeg tipper på at hun kom fra Fusa, det er jo nærmere.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Kjellaug Ja, jeg tror du har rett. Jeg fant denne opplysningen i Bygdeboken over Fusa, Hålandsdalen og Strandvik, så det kan være jeg ikke fant mer om henne der, siden jeg har stoppet der. Jeg har ikke skrevet hvorfor jeg stoppet opp av en eller annen grunn. Jeg pleier å skrive hvis det står ukjent opphav, men jeg kan ha glemt dette her. Mulig hun hadde etternavnet av en annen grunn. Jeg har ikke datoen hun ble gift med Lars Johannesson Lygra, så hun kan gjerne vært gift på Mjånes tidligere? mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket på FS, det var ingenting om henne der heller. Det skjer jo av og til at vi bare stopper opp og ikke kommer lengre. Jeg har vært ute for det ofte på spinnesiden. Men siden hun er oppsatt med farsnavn så er det jo litt rart da. Det finnes vel gamle skatteprotokoller fra omegnen skulle jeg tro.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Helga Isaksdotter kom fra Mjånes i Fusa og var datter av Isak Klementsen som kom fra Hjartåker. Opplysninger hentet fra bygdebok for Fusa bind 4 side 193. Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg takker alle for hjelpen i denne tråden. Helga Isaksdtr. var datter av Isak Klementsen Hjartåker g 1635 med Gyrid Pedersdotter (1615 1686) som kom fra ukjent sted. Kilde bygdebok for Fusa bind 4 side 193 som Hans Gangstø fant. Jeg skrev litt privat med Gangstø etter og vi har mange felles slektninger, så dette var morro. mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.