Gå til innhold
Arkivverket

[#26856] Elias Gjerten Hope (I Lindås) og Ellert Nocolai Eriksen ( Kristiandsund)


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Leter etter Elias Gertsen(Jonsen) Hope I family search står navnet Jonsen Hope, mens i digitalarkivet står det Gertsen Hope? samme kone og dato på datteren. Finner en Elias Johansen, født 11.4 døpt 16 4 1780 Nykirken, Bergen av foreldre Johannes Eliassen og Marte Knutsdtr. Finner også en annen Elias Johansen døpt 25 FEB 1777 Nykirken, Bergen av foreldre Johan Christian Mom og Inger Isachsdtr. Elias Hope var gift med Marthe Serene Knudsdtr. Natland f 1783 Natland, Fana,Hordaland døpt 10/09-1783. De hadde datteren Gertke Eliasdtr f. 06/02-1821 og døpt i Bergen KK 04/03-1821 gift 27/08-1843 i Berken KK med Bøkkeren Ellert Nicolai Eriksen født 1811-1816 ( muligens i Kristiansund( og død 2.6.1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Leter etter Hei Leter etter Elias Gertsen(Jonsen) Hope I family search står navnet Jonsen Hope, mens i digitalarkivet står det Gertsen Hope? samme kone og dato på datteren. Finner en Elias Johansen, født 11.4 døpt 16 4 1780 Nykirken, Bergen av foreldre Johannes Eliassen og Marte Knutsdtr. Finner også en annen Elias Johansen døpt 25 FEB 1777 Nykirken, Bergen av foreldre Johan Christian Mom og Inger Isachsdtr. Elias Hope var gift med Marthe Serene Knudsdtr. Natland f 1783 Natland, Fana,Hordaland døpt 10/09-1783. De hadde datteren Gertke Eliasdtr f. 06/02-1821 og døpt i Bergen KK 04/03-1821 gift 27/08-1843 i Berken KK med Bøkkeren Ellert Nicolai Eriksen født 1811-1816 ( muligens i Kristiansund( og død 2.6.1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg lurer på om dette kan være noen av dem du etterlyser.Folketelling 1865, Bergen.LenkeHer er stor navnlikhet i alle fall.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei og takk for svar. Jeg hadde disse, men det som forvirrer meg er at i digitalarkivet står det i giftemålet at Ellert var fra Kristiansund, mens det senere i folketellinger o.l. står at hans fødested er Bergen, så jeg vet ikke hvor han kommer fra. Jeg vet at en av døtrene hans flyttet til Kristiansund og giftet seg der, derfor er det en forbindelse med Kristiansund (Tror jeg) Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg Ellert i folketellingen 1875.Nå er han oppført født i Kristiansund og ikke i Bergen.LenkeDa ville jeg satse på Kristiansund, slik som du sier. Forstår din forvirring. Tydelig at her er feil i en av folketellingene.Kan hende du vil finne han her i kirkebøker.mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved ekteskapet i 1843 var i følge FamilySearch VRI Ellert Eriksens far Ole Johan Eriksen brudens far var Elias Gjertsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takk Rune Det var en spennende opplysning. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har sett denne før, men jeg ville vel tro at faren het Erik til fornavn og har bundet meg litt der tror`jeg? Lenken er Lenke det står desverre ikke hvor han kom fra, men jeg er plutselig et stykke lenger nå, Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut om Ole Johan Eriksen og sønn var fra Kristiansund? Er det noen aktuelle bøker eller plasser å lete? takk igjen. Med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er giftemålet til Elias på F. S. hvis lenken er riktig. LenkeEr enig at det er merkelig at fornavnet til Ellerts N. Eriksens far ikke er Erik.Kirkebøker vil vel forhåpentlig oppklare dette.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Takk for denne linken. Dette er en ny kone enn den jeg har som far til Gerke Eliasdtr.f.1821 som var datter av Elias og Marthe Serene Knudsdtr. Natland. I den linken som du fant nå sist blir han gift med Else Marie Olsdtr. De gifter seg i 1828 og han må da ha vært enkemann og at Marthe har dødd mellom 1821 og 1828? Stadig nye ting? Hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En Ole Johan Eriksen giftet seg i Bergen 1802. Lenke Paret fikk minst to barn i Bergen innen 1806.Kan dette være foreldrene til Ellert? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takker for denne siste opplysningen Rune. Den håper jeg er riktig, men er noe å se nærmere på, så jeg skal lete litt rundt Ole Johan. Takk igjen med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Fikk brev fra Statsarkivet i Bergen om at det er sannsynlig at Eilert/Ellert Nikolai Eriksen er født i Kristiansund. Ved vielsen med Gertke Eliasdtr. i 1843 er det opplyst at Eilert Nikolai er 32 1/12 år og sønn av Bøkkermester Ole Johan Eriksen. Det er videre opplyst at han var vaksinert 23 mai 1813 av Hoffman, og at han hadde attest fra Juni samme år. Deretter sier Statsarkivet at : Ut fra disse opplysningene skulle vi tro at han var født i Juli 1811 i Kristiansund, og at han var vaksinert der i en alder av knapt 2 år. Så mitt spørsmål blir: Hvor kan jeg lete etter Ole Johan Eriksen og Eilert/Ellert Nikolai Eriksen i Kristiansund mellom Juli 1811 og 23 mai 1813? med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hva med å sende en henvendelse til Statsarkivet i Trondhjem.De sitter på kirkebøkene for området. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Da kan Ole Eriksen være denne Lenke i FT1801, kanskje? Vi skal se i kirkebøkene og se om vi finner Eilert Nikolai. Men vi kan ikke love at det skjer allerede i neste uke. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei og tusen takk for at Dere viser interresse for min sak. Jeg skal skrive til Statsarkivet om ikke Tore Kristiansen og Tor Larsen klarer å finne noe. Ellers takker jeg for at Dere fant en med samme navn i Kværnes. Dette var en spennede nyhet, og jeg kan nå starte å lete i et bestemt område, noe som gjør ting lettere. Jeg skal ta en tur på biblioteket og lese litt om området å se hva jeg skulle finne. Men jeg takke Dere alle igjen for tiden Dere har brukt til å lete etter min slekt. Med stor hilsen fra Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Kristiansund hørte den gang til Kvernes prestegjeld, og denne Ole Eriksen bodde da på Nordlandet som er en bydel i Kristiansund. I Kristiansund har vi også samlingene til ETC og mer om dem kan du lese her Lenke Hvis Ole Johan Eriksen har vært bøkkermester i Kristiansund, står det nok noe om familien, fordi da har han vært huseier, og har da kommet inn i registret til ETC. Det var ETC som skrev kapitlene i Kristiansunds Historie om bygninger o.l. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen Tusen takk for denne linken. Her var det mye spennende som jeg må lese nøye og godt. Jeg sliter litt med å finne ut hvor jeg skal lete i Kristiansund, så dette var til stor hjelp. Da er også stedsnavnet Kvernes, og ikke Kværnes som jeg skrev. Takk igjen for lenken, setter stor pris på dette. Hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Kirkebok for Kristiansund sogn 1785-1819, folio 144: 1811, Junij 7, Døbt Bødker Ola Johan Erichsen og K. Lorense Ersagen Søn Ejlert Nicolay fød d. 26te. Faddere Jens Husebye, Jonas Olsen, Jacob Tobiesen, Martha Poulsdr, Anna Olsdr, Ingeborg Pedersd Kkl.Kkl = Kirkelandet, men det står jo ikke hvor de andre bor... Det kan kanskje bety at de andre ikke bor på Kirkelandet, men at de bor på Innlandet eller Nordlandet.Finner ikke bøkker Eriksen i ETC, dessverre. I FT1801 ligger Ersager i Vanse i Vest-Agder og det er bare to stykker som har Ersager som etternavn i FT1801, én i Stavanger og den andre i Skudeneshavn. Det ligger vel mer på din kant av landet. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Takker Dere for opplysningene. Dette var et godt stykke arbeid. Da var sannsynligvis Ole Johan fra Kristiansund og Laurintia skal jeg prøve å finne, siden det kun er 2 plasser å lete på, må jo det være mulig. Men da gjenstår spørsmålet mitt, Hvorfor giftet de seg i Bergen? Var ikke tradisjonen at man giftet seg fra brudens hjemsted? Eller kanskje brudens foreldre hadde flyttet til bergen også? Jeg får lete i kirkebøkene over døde i Bergen. Men hvis Ole Johan var fra Kristiansund, skal jeg anta at han ble bøkkermester i Bergen og kun fikk sin utdannelse i Kristiansund? Det blir vel et åpent spørsmål om fra hvilken del av Kristiansund han kom fra da ? Som bøkkerlærling bodde han vel hos mesteren sin, og kom fra distriktet? Jeg må kanskje søke i alle ditrikt som hører til rundt Kristiansund?. Men takk for all tid Dere har brukt på dette. Med vennlig hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Du kan jo sjekke om han fikk borgerskap i Bergen. Det er det utgitt bøker om, og bind 1 og 3 er digitalisert og finnes her på DA, men for perioden 1751-1866 må du altså til boka for å finne. Er du heldig står det fødestedet hans. Vi husker ikke om Bergen byarkiv har borgerskapsattestene fra før 1810, men synes å huske at de har det fra 180x en eller annen gang. I en annen forbindelse spurte vi etter borgerskapsattester fra 1790-tallet, men det hadde de ikke, og heller ikke fra 1801.Det er litt tyngre å lete etter borgerskap i Kristiansund siden det ikke er laget noen oversikt, og vi må til Statsarkivet i Trondheim og lete i tingbøkene der for å få en full oversikt. Jeg har en liste over borgerskap i Kristiansund, men den starter omkring 1830.Når det gjelder vielser, så vet vi ikke hvordan praksis var på den tiden, men ca. 100 år etterpå var det vanlig praksis å dra inn til 'byen' og gifte seg, i hvert fall her på Nordmøre. Og enkelte kristiansundere dro til Trondhjem som var større. Så kanskje det var 'fint' for en landsjente å gifte seg i byen?Du finner to søstre til Ejlert Nicolay som blir døpt i Korskirken i 1803; Christophorine [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=17645&merk=17645#ovre>Lenke og Abelone Berthine i 1806 Lenke Fine navn, og som du ser er Ole Johan fremdeles kipperarbeidsmand i 1806.Ole Johan og Lorentse er tilbake i Bergen i 1816, for da får de Lenke Janiche Susane og i 1821 Lenke får de Oline.Ole Johan har blitt mesterbødker i 1816. Her står det også hvor de bor hen, i rode 23, hus 38. I FT1801 er det en ugift Ole Ericksen som er bødkersvend og som bor i rode 24, og det er vel i Korskirkens område, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei og takk igjen for flotte innspill. Jeg skal sjekke boka over borgere i Bergen, og når det gjelder Abelone Berentine så er datter til Eilert Nikolai oppkalt etter henne og er min tippoldemor. Hennes barnebarn ble også kalt Abelone, så dette navnet har fulgt familien i mange år. Og hvis også denne mulige moren til Ole Johan het Abelone, så er vel dette nesten 'bevis' nok ;-). Ja, dette er blitt spennende, og jeg er fremdeles usikker på hvorfor Ole Johan reiste frem og tilbake til Bergen- Kristiansund, men var vel rimelig sikker på at han var fra Kristiansund, men siden hans evt. foreldre bodde i Bergen er dette også noe rart. Skulle tro at de da var fra Bergen?, så hvorfor dette med Kristiansund er så sentralt er et mysterium som må løses.? Vel, det skal vel med tid og god hjelp kunne løses en gang? Jeg har et bilde av Ellert Nikolai Eriksen og Gjerkje Eliasdotter på min hjemmeside og link til bildet er [url="http://www.jgnett.com/bilder/Gertke%20Eliasdtr.jpg>http://www.jgnett.com/bilder/Gertke%20Eliasdtr.jpg. Hans datter Abelone Berentine Eriksen min tippoldemor giftet seg med bakermester John Andreas Andersen og flyttet til Skånevik. Bilde av disse ligger på lenke LenkeForøvrig er min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Kristiansund har vi sjekket registret over døpte 1806-1815 men ikke funnet at Ole Johan og Lorentse har hatt andre barn til dåpen enn Ejlert Nicolay i Kristiansund sogn.Hvorfor dro de til Kristiansund. Det kan være muligheten for å skaffe seg et bedre utkomme. Kanskje de dro for at det var vanskeligere å få mesterbrev i Bergen, og så dro han til en liten by, der det var lettere? Det er mange grunner til at folk flytter på seg, men siden det ser ut til at ingen av dem har noen tilknytning til Kristiansund gjennom familie, er det vel arbeid som har lokket dem nordover. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.