Gå til innhold
Arkivverket

[#26856] Elias Gjerten Hope (I Lindås) og Ellert Nocolai Eriksen ( Kristiandsund)


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen Ja. Jeg sitter her og argumenterer med det samme. Jeg vet at laugene fungerte slik tidligere. Man bodde hos en mester for å bli svenn, for så å reise rundt å skaffe seg erfaring nok til å bli mester. Jeg tror som dere sier at Ole Johan ble født og oppvoks i Bergen, og tok jobben i Kristiansund for å få erfaring nok til eget mesterbrev. Siden hans foreldre bodde i Bergen også, samt at hans barn er født i Bergen utenom den ene, så er nok hovedtilknytningen hans i Bergen. Et av barnebarna hans Ellen Gjertine Andersen f. 1889 ble gift i Kristiansund med en Ellertsen, og dette fikk meg til å tro at de hadde familie der, men det kan jo være en annen grunn. Det ble litt av en gåte dette her ;-) Men jeg konkluderer vel som Dere at de var fra Bergen. Eller tilflyttere til Bergen fra andre plasser. Nå blir det litt spennende å se om Laurentia var fra Farsund eller ei. Muligens kan hun jo ha vært gift før med en fra Ersaker i Vanse (Farsund), men jeg får lete litt i bøker om plassen å se om jeg finner noe. Ellers vil jeg takke Dere for alt Dere har gitt av tid i min sak. Det er flott gjordt av Dere med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det er bare en famillie Ellertsen i Kristiansund i FT1900 Lenke og faren er fra Bergen. Hvis Ellen Gjertine Andersens mann tilhører denne familien, kan vel forbindelsen ligge i Bergen? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.