Gå til innhold
Arkivverket

[#26859] Helene Margarethe Adela Hartmann født 1816 Kristiansand


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Hei Guro!Fant vielsen til Michael Ursin Schmidt og Helene Margrethe Adelaide Schmidt! den 11-11-1843 i Kr.sand (FS). Ved en av deres barns dåp står det at hun er f. Schmidt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Carsten - Jeg er imponert! Takk skal du ha, jeg overså denne datteren blant døpte i Bergen. Det står at hun var født Hartmann ved et annet barns dåp. Det er vel mer sannsynlig at hun het Hartmann enn at de begge het Schmidt?! Er dete din slekt også? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Av Karl Leewy: ”Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider”, b. 2, s. 37-38, fremgår følgende:Josias Petersen Schmidt, født i Flensburg 1783, død i Kristiansand 1822, var forretningsmann i Østre Strandgate i Kristiansand, og hans enke ble gift med Anton Carl Hartmann, født i Flensburg ca. 1803, død 1860, som overtok forretningen. (Hartmanns kone døde i 1856.)Jeg vil gjette på at forvirringen omkring Helene Margrete Adelas navn ligger i at hun tidvis er tillagt sin stefars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Odd - så er det løst! Vet du tilfeldigvis hva moren het? Jeg lurer også på om du har erfaring med hvordan man går frem for å finne slekter fra Flensburg - det lå kanskje under Danmark på den tiden? Takknemlig for svar - Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg kjenner ikke navnet til Schmidts enke, og jeg vet heller ikke om det er hun som døde i 1856. Om du ikke får svar fra andre, skal jeg sjekke det opp ved leilighet. Flensburg må andre hjelpe deg med.Men jeg kan legge til at Anton Carl Hartmann hadde to sønner: Rudolf Saldersen Hartmann (1828-1925) og Josias Hartmann (1830-1910).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Josias Petersen Schmidt, som grunnla handelshus i Kristiansand i beg. av 1800-tallet, ble født 8/9 1781 i St. Nicolai sogn i Flensburg og døde 20/2 1822 i Kristiansand. Han giftet seg 1811 med Helene Dorothea Posselt, født 28/10 1787 i Haderslev, død 30/4 1856 i Kristiansand.Hun var datter av auditør ved det Holstenske Rytterregiment i Haderslev, Friedrich Abraham von Posselt, død 21/1 1791 i Haderslev, og Friedricha Charlotte von Saldern, død 12/8 1835 i København.Josias var sønn av kjøpmann i Flensburg, borger 1769, rådsherre 1798, Hans Petersen Schmidt, født ca 1738, død 31/10 1800, gift 19/5 1769 med Adelheid Tack, født 15/5 1748, død 2/4 1792.Kilde: Middelalder-familier i Flensborg/Nordfrisland, av K. Gether.I denne store boken vil du finne en masse slekter i Flensburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Sølvi - dette var kjempeflott! Jeg regner med at jeg får låne denne boken på biblioteket, sjekker i morgen. Jeg har jo von Rummelhof og Krieble på den andre siden av slekten og de er også derfra etter hva jeg vet. Vet du om det står noe om Peter Schmidt som Anne Sophie Grundt var goft med? Jeg takker igjen for all hjelp du har gitt! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ja, det står om Peter Schmidt i Gether. Han var sønn av kjøpmann i Trondheim, Claus Christian Petersen Schmidt, født 1751 i Flensburg, død 30/9 1831 i Trondheim, gift 13/10 1780 i Trondheim med Johanne Christine Bech, født 16/6 1754, død 8/5 1840.Jeg lånte boken på Universitetsbiblioteket i Bergen, men jeg ser de har den på Nasjonalbiblioteket i Oslo også. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.