Gå til innhold
Arkivverket

[#26860] Christopher Simonsen Smebjerget i Meldal på 1700-tallet


Gjest Haavard Gjestland
 Del

Recommended Posts

Gjest Haavard Gjestland

Leter etter opplysninger om en person Christopher Simonsen Smebjerget. Kona het Ingeborg Jonasdatter Hedmand. Hun flyttet som enke fra Meldal til Bremsnes på Møre og ble senere gift med Mogens Johannesen Strøm. Med seg fra Meldal hadde hun sønnen John, født i 1791. Fant navnet Smedberget på Internett med link til denne siden. Antar at Smedberget er en gård/plass el. Kan noen gi meg noen opplysninger om dette? Hilsen Haavard Gjestland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har du flere opplysninger om denne familien ? Hvor var de i 1801 ? Når var Ingeborg og Christoffer født ? Hvor har du opplysningene om at Ingeborg som enke flyttet fra Meldal til Bremsnes ? Når var Mogens Strøm født ? Har du flere opplysnigner om John, f. 1791 ? Hadde de flere barn ?Dette ble mye spørsmål, men alt kan være til hjelp. Dessuten er det greit å få avgrense søket mest mulig.Har sett etter i kirkeboka for Meldal, men kunne ikke i farten finne Jon døpt der. Var det Christoffer som var far til Jon ?Prøvde å finne lenken til WebDebatt via Smedberget, men fant det ikke. Fant heller ikke en plass i Meldal med det navnet. Det tyder imidlertid på at det er forbindelse til gruvedrift, og det finnes i Meldal/Svorkmo/Kvikne/Innset. Selv om plassen ikke er nevnt i bygdeboka, kan den jo eksistere likevel.Venter spent på om du hr flere opplysninger.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Gjestland

Jeg har stort sett bare muntlige opplysninger. Det er noen 'kortslutninger' eller i hvert fall tvilsomme opplysninger jeg ikke helt fiunner sannsynlige. Skal få bekreftet disse fra min kilde. I kirkeboken i Bremesnes står at Ingeborg Jonasdatter Hedmand gifter seg 17. januar 1815 med Mogens Johannesen Strøm. Siden sønnen John (1791 i Meldal) senere omtales som John Johnsen Strøm, tyder det p åat han ikke var sønn til Christopher. Da ville han ha het Christophersen. Han kan derfor enten være en uekte sønn av Ingeborg, eller sønn av Ingeborg og John ? fra et ekteskap før med Christopher.Jeg har også koblet navnet Smebjerget til gruvedriften i Meldal (er selv bergingeniør, så jeg kjenner slike navn).Hilsen Haavard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Gjestland

Glemte å informere om hvor jeg fant navnet Smebjerget. Jeg søkte på nettet og fant kobling til Webdebatt. Se under innlegg 24328. Der nevnes Smebjerget i et av innleggene. Det refereres til en bok av en Bull.Haavard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Smedberget er i dette innlegget i WebDebatt (24328) en plass i Rendalen. Kanskje Christoffer Simonsen kom derfra ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.